آفتاب

مدیرعامل آبفار هرمزگان:از 168 حلقه چاه استان تنها 43 مورد وضعیت قابل قبولی دارد

مدیرعامل آبفار هرمزگان:از 168 حلقه چاه استان تنها 43 مورد وضعیت قابل قبولی دارد

بندرعباس- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: خشکسالی در این استان موجب شده تا از 168 حلقه چاه تامین کننده آب شرب شهرهای استان، هم اکنون تنها 43 حلقه چاه وضعیت قابل قبولی قرار دارند و 58 حلقه چاه خشک و 67 حلقه شور است.

عبدالحمید حمزه پور دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از 18 سال خشکسالی و شرایط اقلیمی و آب و هوایی هرمزگان، موجب شده که این استان ، از مناطق کم آب یا بی آب کشور محسوب شود که هم اکنون منابع آبی آن پاسخگوی جمعیت آن استان نیست.
وی اظهار کرد :وجود چاههای غیر مجاز ،کاهش منابع زیرزمینی و کمبود بارش در این سال ها بیشترین آسیب را به هرمزگان رسانده است.
حمزه پور بیان کرد : در نتیجه بارندگی های نیمه دوم پارسال و اوایل امسال، اندکی از تنش کم آبی در این استان کاهش یافت، اما هرمزگان همچنان با بحران شدید کم آبی مواجه است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت :حجم کل منابع آب قابل استحصال سطحی و زیرزمینی در هرمزگان چهار میلیارد و 750 میلیون مترمکعب بوده و از مجموع 54 دشت استان 90 درصد دشت ها دارای کسری حجم مخزن زیرزمینی هستند.
وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت هرمزگان در روستاها ساکن هستند، افزود: با اقدامات صورت گرفته 70 درصد روستاهای استان از آب آشامیدنی سالم بهره مند اما همچنان هرمزگان با چالش کمبود آب جهت تامین آب شرب روستاها مواجه است.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان در خصوص راهکارهای این شرکت برای خروج از این بحران، گفت: ظرفیت دریایی خلیج فارس و دریای عمان در جنوب، از جمله منابع آب نامتعارف جهت تأمین آب شرب شهرها و روستاها است که می تواند یکی از راهکارها جهت عبور از بحران آب باشد.
حمزه پور با اشاره به اهمیت احداث آب شیرین کن به منظور تامین آب روستاها، تصریح کرد: در دسترس نبودن منابع آبی پایدار، بالا بودن هزینه های انتقال آب از سایر مناطق فرا دست، افزایش جمعیت مناطق روستایی و در پی آن افزایش تقاضای بیشتر آب شرب و وجود منابع آب شور وسیع در سطح استان (رودخانه های شور و یک هزار کیلومتر خط ساحلی در کنار خلیج فارس و دریای عمان) از جمله دلایل توسعه آب شیرین کن ها جهت رفع کمبود آب شرب روستاها است.
وی درباره تعداد آب شیرین کن های استان در بخش روستایی گفت: 18 سایت در حال بهره برداری برای آبرسانی به 164 روستا ، شش سایت در حال ساخت جهت 54 روستا ، پنج سایت تصویب شده جهت 85 روستا و هفت سایت در حال مطالعه جهت 40 روستا در بخش روستایی است.
تعداد کل روستاهای استان هرمزگان یک هزار و 731 روستا، تعداد کل جمعیت روستاها 784 هزار و 798 نفر، تعداد کل خانوار روستاها 191 هزار و 931 خانوار،تعداد کل روستاهای دارای تاسیسات آبرسانی یک هزار و 206 روستا است.
18 سال خشکسالی در هرمزگان موجب شده تا سطح آب 90 درصد از دشت های استان با افت معادل نیم متر و حداکثر 28 متر مواجه باشند.
در حال حاضر منابع آبی در حال استفاده بخش روستایی هرمزگان 18 دستگاه آب شیرین کن، 51 چشمه، 361 چاه و 98 عدد سایر انشعابات است.
6048/1354
خبرنگار: فاطمه حسینی **انتشاردهنده: پروانه امانی
کد N1447835

وبگردی