آفتاب

باستان شناسان جهان در جستجوی شیوه معدنکاری 2500 سال قبل در چهرآباد

باستان شناسان جهان در جستجوی شیوه معدنکاری 2500 سال قبل در چهرآباد

زنجان - ایرنا - سرپرست ایرانی هیات مشترک پژوهش های باستان شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان از حضور 21 باستان شناس ایرانی و خارجی در فصل جدید کاوش های باستان شناسانه این معدن با محوریت معدنکاری در 2500 سال قبل خبر داد.

ابوالفضل عالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دوره از کاوش ها، برای کسب اطلاعات از معدنکاری در دوره هخامنشی انجام می شود.
آخرین فصل کاوش باستان شناسی تیم مشترک میراث فرهنگی ایران و موزه دانشگاه بوخوم آلمان در معدن نمک چهرآباد پاییز 1390 انجام شده بود.
در این مرحله، کار ساماندهی و پاکسازی محدوده کاوش شده معدن نمک چهرآباد به منظور پاکسازی ترانشه های کاوش شده، جمع آوری مصالح پوشش سقف، اصلاح قسمت هایی از پوشش فلزی، نقشه برداری مجدد محدوده کاوش و برداشت قطعات بزرگ صخره های نمک و رس از قسمت های فوقانی انجام شد.
وی یادآورشد: در دوره جدید از کاوش ها سه تیم مطالعات ژئوفیزیک، زمین شناسی و باستان شناسی حضور دارند.
عالی اظهار کرد: به همراه 16 باستان شناسی که از دانشگاه های گوتبوس و بوخوم و موزه بوخوم آلمان به زنجان سفر کرده اند، پنج باستان شناس ایرانی نیز حضور دارند.
سرپرست ایرانی هیات مشترک پژوهش های باستان شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان گفت: این دوره از کاوش ها از اواسط شهریور سال جاری آغاز شده است و تا اوایل آبان ادامه دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان پیش از این در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که این دوره از کاوش های باستان شناسی یکی از بزرگترین کاوش های باستان شناسی ایران از نظر وسعت کار و تعداد کاوشگران محسوب می شود.
روستای چهرآباد یکی از روستاهای استان زنجان بوده که در شهرستان ماهنشان و 70 کیلومتری شهرستان زنجان واقع شده است.
در سال 86، نخستین مرد نمکی جهان در معدن نمک همین روستا کشف شد.
تا کنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده اند و در همان معدن مدفون شده اند.
3001/6085
کد N1447295

وبگردی