آفتاب

مرنجاب نگین طلایی کویر ایران با طبیعتی بی نظیر و پر رمز و راز

مرنجاب نگین طلایی کویر ایران با طبیعتی بی نظیر و پر رمز و راز

آران و بیدگل، کاشان - ایرنا - کویر مرنجاب با طبیعتی پر رمز و راز و وجود جاذبه های تاریخی و فرهنگی یکی از زیباترین کویرهای جهان محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، این کویر که در شمالی ترین نقطه استان اصفهان و در 50 کیلومتری شهرستان آران وبیدگل قرار دارد مجموعه ای از جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری را در خود جای داده است.
بر اساس آمارهای موجود، کویر مرنجاب به جز فصل تابستان که به علت گرما با کاهش محسوس گردشگر مواجه است در سایر فصل ها میزبان حدود بیش از 100هزار گردشگر داخلی و خارجی در سال است.

*کاروانسرای مرنجاب مهمترین جاذبه های تاریخی این کویر
کاروانسرای مرنجاب در کنار دریاچه نمک قرار دارد و نقل است که شاه عباس با وجود ایجاد کاروانسرا و قلعه های متعدد در سراسر کشور، در این منطقه تاسیسات دفاعی تعبیه نکرده بود زیرا تا آن زمان دشمنان به خاطر دریاچه نمک و گستره کویر، از این سو به پایتخت هجوم نبرده بودند اما حمله ازبک ها و افغان ها از طریق دریاچه نمک به کاشان که تا اصفهان پیش رفتند، شاه عباس را مجاب کرد تا در سال ١٠١٢ هجری قمری به سرعت یک پایگاه نظامی در این منطقه ایجاد کند و جلوی تهدیدات را بگیرد.
گفته می شود که همیشه 500 نظامی مسلح در این کاروانسرا حضور داشتند و امنیت عبور کالا از چین به اروپا و بالعکس را در این منطقه تامین می کردند.
حیات و رونق این کاروانسرا وابسته به قناتی بوده که طول آن به دوهزار و 500 متر می رسد.
آب این قنات از قسمت شمالی کاروانسرا و در زمین های سست ماسه ای تامین شده است این در حالی است که کندن چاه های متعدد در این زمین های ماسه ای به قدری مشقت بار بوده که این منطقه به «مرد رنج آب» مشهور می شود و در مرور زمان برای سادگی تلفظ نام آن به مرنجاب تغییر می کند.
وجود چنین چشمه ای با آب شیرین در دل کویر به قدری تعجب برانگیز است که هر گردشگری را حیران می کند.

*چاه دستکن جاذبه ای دیگر برای مرنجاب
در فاصله چهار کیلومتری شرق کاروانسرا چاه آب شیرینی قرار دارد که به چاه دستکن شهرت دارد. وجود آب شیرین در این چاه به دلیل وجود فیلترهای عظیم ماسه ای است که شورابه های زیرزمینی را تصفیه کرده و آب گوارایی با درصد نمک پایین در دسترس قرار می دهد.
چاه دستکن کویر مرنجاب نیز کار سرانگشتان هنرمندان مقنی این دوره است؛ چاهی با عمق یک و نیم متری که طعم شیرین در شوره زار بیشتر شبیه یک معجزه است چرا که به فاصله اندکی از این چاه شیرین مزه، دریاچه نمک کویر هم گردشگران را نمک گیر زیبایی خود و نمک گیر بقایای باقی مانده از دریاچه مرکزی ایران می کند.

* جزیره سرگردان از جاذبه های طبیعی مرنجاب
جزیره سرگردان یکی دیگر از شگفتی های منطقه مرنجاب است؛ این جزیره ارتفاعاتی است که در وسط دریاچه نمک قرار دارد، منظره دریاچه نمک از فراز این جزیره آن چنان بدیع و زیباست که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند، نامگذاری نام سرگردان به این خاطر است که هنگامی که از فاصله دور به این جزیره نگاه می شود دو انتهای جزیره در افق محو می شوند و منظره ای مانند کشتی سرگردانی در دریای بیکران کویر پدید می آورند.

*دریاچه نمک جاذبه ای بی نظیر در مرنجاب
دریاچه نمک یکی دیگر از جاذبه های طبیعی بی نظیر کویر مرنجاب است، وسعت این دریاچه در حدود دو هزار و 400 کیلومتر مربع بوده و زمین این دریاچه پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلاب ها و آب های سطحی در طول قرن ها پدید آمده است، عمق نمک این دریاچه بین پنج تا 54 متر متغیر است که توسط لایه های خاک رس از یکدیگر جدا شده اند، با هر بار بارش و تبخیر آب در این دریاچه، نمک های موجود کرت بندی های زیبایی به شکل پلی گن تشکیل می دهند که دیدن مناظر آن خالی از لطف نیست.

*تپه های شنی
تپه های شنی به عنوان جاذبه دیگر کویر مرنجاب در فاصله حدود پنج کیلومتری شرق کاروانسرای مرنجاب واقع شده که بلندترین آن مشهور به ریگ بلند است که ارتفاعی حدود 80 متر از سطح زمین دارد.

*مرنجاب می تواند یکی از مقصد های اصلی گردگشران داخلی و خارجی باشد
مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از مکان های تاریخی و فرهنگی کشور در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کویر مرنجاب با توجه به ظرفیت های طبیعی و تاریخی بی نظیر می تواند یکی از مقصد های اصلی گردشگران داخلی و خارجی باشد.
محمدرضا پوینده افزود: مرنجاب محل تلاقی تاریخ و تمدن با طبیعت است و گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند و بیشتر آن ها افرادی فرهنگی هستند به شدت علاقه به بازدید از چنین منطقه های گردشگری را دارند.
وی افزود: کویر مرنجاب به علت جاذبه های گسترده طبیعی و تاریخی هم چنین نزدیکی به تهران و جاده های ترانزیتی کشور می تواند مقصد اصلی گردشگری جمعیت چند میلیونی تهران باشد ولی این امر مستلزم فراهم کردن زیرساخت ها و هماهنگی بیشتر مسؤلان استان اصفهان و شهرستان آران و بیدگل است.
پوینده با تاکید بر این که در حوزه گردشگری حقوق جامعه میزبان و میهمان باید رعایت شود تصریح کرد: شاید در این بازدیدها عده ای برخی هنجارها را رعایت نکنند و در این جا وظیفه دستگاه های نظارتی برخورد با همان موارد خاص است به طوری که گردشگری منطقه تحت تاثیر برخی برخوردها قرار نگیرد.
پوینده با اشاره به این که گردشگران خارجی اقامت در کاروانسراهای تاریخی را برهتل های لوکس ترجیح می دهند خاطرنشان کرد: با واگذاری کاروانسرای تاریخی مرنجاب به بخش خصوصی و تجهیز آن، درصدد هستیم زمینه حضور بیشتر گردشگران خارجی را فراهم کنیم.

* مرنجاب از قطب های گردشگری استان اصفهان است
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز به ایرنا گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در منطقه مرنجاب به دنبال رونق بیشتر گردشگری در این منطقه بکر و دیدنی است.
محسن یارمحمدیان افزود: مرنجاب با داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان یکی از قطب های مهم گردشگری استان اصفهان محسوب می شود.
وی با اشاره به این که صنعت گردشگری و توسعه آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و گردشگری اولین منبع درآمد بسیاری از کشورهاست افزود: با ورود هر گردشگر به کشور حدود هزار دلار ارز عاید کشور می شود که اگر آن را با درآمد نفت مقایسه کنیم به جایگاه آن پی می بریم.
وی بیان کرد: کویر مرنجاب با توجه به جاذبه های بی نظیر طبیعی و تاریخی مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته است و امیدواریم با این روند روبه رشد گردشگران خارجی در پسابرجام شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی و به دنبال آن ایجاد درآمد پایدار در این منطقه باشیم.

* تجربه سکوت شب های آرام کویر در مرنجاب
راهنمای کویر مرنجاب نیز در گفت و گویی با اشاره به این که بخش زیادی از کشور ما را کویرها تشکیل می دهد افزود: در گذشته بسیاری گمان می کردند کویرها هیچ خاصیتی ندارند و باید هزینه های زیادی کرد تا این منطقه ها قابل استفاده شوند.
علیمحمد خاک دوست افزود: خوشبختانه با توسعه صنعت گردشگری، تعریف ها از کویر تغییر و کویرگردی یکی از جاذبه های پرطرفدار برای گردشگران شده است.
وی با اشاره به این که کویر مرنجاب به یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین کویرهای توریستی ایران تبدیل و بر سر زبان ها افتاده است افزود: با فرا رسیدن پائیز و معتدل شدن هوا سیل طبیعت گردان به سوی کویر مرنجاب می آیند و سکوت شب های آرام کویر را تجربه و زیبایی های طبیعی و تاریخی از جمله شن زارها، دریاچه نمک، جزیره سرگردان و کاروانسرای مرنجاب را نظاره می کنند.
خاک دوست به ویژگی هایی از جمله امنیت، تنوع جاذبه های گردشگری، گونه های جانوری و پوشش گیاهی در کویر مرنجاب اشاره کرد و گفت: فاصله نزدیک با پایتخت نیز از ویژگی های کویر مرنجاب است.
وی هم چنین به وجود جاذبه هایی دیگر از جمله چاله های هندوانه دیمی سنبک و چهارطاقی، خطب شکن، چاه کنجه، چاه عروس، نخلستان چاه عروس و ریگ جنی در منطقه مرنجاب اشاره کرد و گفت: این مناطق بکر و دیدنی از چشم بیشتر گردشگران به علت نا آشنایی به دور است که با کمک راهنمایان محلی می توان همه این مناطق بکر را بازدید کرد.
کویر هرچند سرزمینی خشک و بدون کشت و زراعت است اما کویرها همواره جذابیت خاص خود را داشته اند به ویژه برای ساکنان منطقه هایی از جهان نظیر اروپاییان که در گستره هایی وسیع، سرزمین هایی سر سبز و با آب و هوای ابری و بارانی دارند.
کویرها برخلاف نگاه عوامانه رایج که به طور معمول این سرزمین ها را بی فایده و بی ارزش می دانند، در صورت رسیدگی صحیح و برنامه ریزی دقیق می توانند به یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کشور تبدیل شوند.
اقدام فوری جهت قرار دادن جاده نا مناسب کویر مرنجاب در حوزه راه های روستایی کشور که یکی از مصوبه های کارگروه ویژه مرنجاب نیز بوده است باید عملی شود تا مرنجاب با قرار کردن در حوزه راه های روستایی بتواند ردیف بودجه خاص دریافت کند و هرچه سریع تر ساماندهی شود.
آموزش راهنمایان تخصصی کویر گردی هم چنین نظارت مستمر بر اجرای تورهای کویر مرنجاب به خصوص تورهای خارجی توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل باید انجام تا از اجرای با کیفیت تورها اطمینان حاصل شود.
همچنین باید آموزش رانندگان با خودروهای مخصوص کویرگردی جهت اجرای تورهای تخصصی ویژه گردشگران خارجی انجام گیرد تا ذهنیت مثبتی از گردشگری کویر در ذهن گردشگران خارجی نقش بسته شود.
یکی دیگر از راهکارهای لازم برای بهبود گردشگری در مرنجاب بهره گیری از توان بخش خصوصی است تا این بخش بتواند مجتمع گردشگری با بهره گیری از خودروهای ویژه کویرنوردی را ایجاد کند و یا با استفاده از کاروان های شترسواری در کویر جذابیت بیشتری به گردشگری در منطقه مرنجاب تزریق کند.
7408/7472**گزارش : حسین منصوری فر* انتشار : مسعود عمادی**
کد N1447169

وبگردی