آفتاب
یادداشت؛

آموزش پول محور/ تجربه مدارس خصوصی در اروپا و آمریکا

آموزش پول محور/ تجربه مدارس خصوصی در اروپا و آمریکا

تجارتی و بازاری شدن آموزش‌وپرورش منعکس‌کننده فشارهای اقتصادی فرآیند جهانی‌شدن در جهت کاهش هزینه‌هاست. مدارس درست همانند شرکت‌های تجاری در حال «سامان‌دهی مجدد» هستند.

خبرگزاری مهر، دین واندیشه، رضا نساجی: آموزش پولی یا آموزش‌وپرورش خصوصی از جمله مسائل مطرح در جامعه امروز ماست که هم در بخش آموزش عالی و هم آموزش‌های ابتدایی و متوسطه، سروصدای زیادی به پا کرده است. البته مسائل این‌چنین در حوزه نظام آموزش‌وپرورش، تنها دغدغه جامعه ما نیست و در عموم جوامع توسعه‌یافته و غیر توسعه‌یافته، و در قالب برنامه‌های احزاب و دولت‌های مختلف مطرح می‌شود. اهمیت این مباحث در کشورهای غربی تا جایی است که می‌بینیم از نظر مردم فرانسه، یکی از دلایل رأی نیاوردن مجدد نیکولا سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری، عدم موفقیت او در تحول نظام آموزشی و عقب‌ماندگی این نظام در مقایسه با کشورهای دیگر اروپایی و از جمله بلژیک است. آن چنانکه هفته‎نامه کوریه انترناسیونال فرانسه که به دلیل مرور مطبوعات نقاط مختلف دنیا، از جایگاه خاصی برخوردار است، جلد یکی از شماره‌های آوریل ۲۰۱۲ را به یک مسئله داخلی، یعنی مدارس اختصاص داده و می‎نویسد: «سیستم آموزش‌وپرورش فرانسه جایگاه خود را در سطح بین‎المللی از دست داده است و تمام کاندیدا‎‎ها وعده اصلاحات در مدارس را می‎دهند. فرانسه شاید برای حل این معضل از نمونه‎‎‎های خارجی الگوبرداری کند: برنامه دقیق و حمایت تحصیلی مانند فنلاند، تقسیم زمانی به‎صورت انعطاف‌پذیر مانند هلند، کار‎‎های گروهی مانند مجارستان.» [div id='ftn1']

[span dir='LTR'][۱] - هفته‌نامه پنجره، شماره ۱۳۰، مورخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۱، صفحه ۶۲، مجله برون‌مرزی، هفته‌نامه کوریه انترناسیونال.

[span dir='LTR']-[۲] آموزش عالی رایگان را متوقف نکنید!، خبرگزاری مهر، مورخ سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱.

[div id='ftn3']

[span dir='LTR'][۳] - همان.

کد N1446972

وبگردی