آفتاب

نشنال اینترست: باید کانال ارتباطی مستقیم میان نیروهای دریایی ایران و آمریکا ایجاد شود

نشنال اینترست: باید کانال ارتباطی مستقیم میان نیروهای دریایی ایران و آمریکا ایجاد شود

ایسنا نوشت: نشریه نشنال اینترست معتقد است آمریکا به طور هم‌زمان نیز باید کانال‌های ارتباطی دریانوردی را با ایران توسعه دهد.

یک نشریه آمریکایی با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ که گفته بود، در صورت ادامه اقدامات نیروی دریایی ایران در آب‌های خلیج فارس در دوران ریاست جمهوری‌اش، شناورهای ایرانی را با ضرب گلوله از منطقه بیرون خواهد کرد به بررسی تبعات احتمالی چنین اقدامی از سوی آمریکا پرداخت.

به گزارش نشنال اینترست، شناورهای نیروی دریایی ایران در هفته‌های اخیر چندین بار با کشتی‌های آمریکا در آب‌های خلیج فارس نزدیک شدند که با واکنش دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در آمریکا نیز مواجه شد.

وی گفته است که اگر این اقدامات ایران در دوران ریاست جمهوری‌اش ادامه یابد، قایق‌های ایرانی را به ضرب گلوله از این آب‌ها بیرون خواهد کرد.

چنین رویکردی شاید حاوی یک پیغام محکم باشد اما یک رویداد جزیی را می‌تواند به یک بحران بین‌المللی بزرگ تبدیل کند، از جمله قیمت‌های نفت به صورت تصاعدی بالا بروند و به طور بالقوه آمریکا را وارد یک جنگ بزرگ دیگر در منطقه خاورمیانه کند.

از نقطه نظر دفاعی، تهدید ایران به بستن تنگه هرمز موثرترین شکل بازدارندگی متعارف در برابر حملات متعارف است اما مسدود کردن گذرگاه نقل و انتقال ۲۰ درصد از تولیدات نفت جهان می‌تواند برای نیروی دریایی ایران خطرناک باشد چرا که منجر به پاسخ نظامی بین‌المللی به رهبری آمریکا خواهد شد. با این حال هشدار دادن ایران به رقبایش شامل عربستان سعودی، اسراییل و آمریکا با توجه به این که در صورت هدف حمله قرار گرفتن ظرفیت ایجاد یک بحران اقتصادی جهانی را دارد، برای تهران سودمند است.

به نوشته این نشریه آمریکایی، ایران علاوه بر این برای این اقدامات خود دارای انگیزه‌هایی دیگری از منظر تهاجمی است و دیده شدن قایق‌های ایرانی در شرایطی که در برابر آمریکا ایستادگی می‌کنند حاوی یک پیام مهم و قوی در سراسر خاورمیانه است و به این کشور این امکان را می‌دهد که بگوید ظرفیت مقاومت در برابر آمریکا را دارد و هم‌چنین هدف سیاست بلندمدت گسترده‌تر ایران به عنوان دشمن آمریکا از منطقه خلیج (فارس) و ظهور یک نظم منطقه‌یی جدید که سازگارتر با منافع جمهوری اسلامی است را تامین می‌کند.

نشنال اینترست در ادامه گزارش خود نوشت که اگر چه آمریکا آن گونه که ترامپ تهدید کرده است نیازی ندارد ایران را از این آب‌ها بیرون کند، باید حضور خود را در منطقه تقویت کند و تمرین‌های نظامی با نیروی دریایی کشورهای هم پیمان در حاشیه خلیج (فارس) را افزایش دهد.

این نشریه در پایان نوشت: آمریکا به طور هم‌زمان نیز باید کانال‌های ارتباطی دریانوردی را با ایران توسعه دهد و عمیق‌تر کند. کانال ظریف - کری که پس از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ حاصل شد و به آزادی تفنگداران بازداشت شده نیروی دریایی آمریکا در آب‌های خلیج (فارس) کمک کرد یک نمونه خوب است اما دو کشور باید یک پل ارتباطی مستقیم برای مواقع ضروری و حساس میان دریاداران آمریکایی مستقر در بحرین با همتایان خود از ایران داشته باشند تا به طور مستقیم و سریع بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و مانع از بروز هرگونه تنش شوند.

5252

کد N1446934

وبگردی