آفتاب

افزایش 44 سانتیمتری سطح تراز آبی دریاچه ارومیه در سال آبی گذشته

افزایش 44 سانتیمتری سطح تراز آبی دریاچه ارومیه در سال آبی گذشته

ارومیه- ایرنا- سطح تراز آبی دریاچه ارومیه در سال آبی گذشته(اول مهرماه سال 94 تا اول مهرماه سال 95) 44 سانتیمتر افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، هم اکنون سطح تراز آبی دریاچه ارومیه 1270.52 متر بالاتر از سطح آبهای آزاد است در حالی که سطح تراز این پهنه آبی در همین روز در سال گذشته 1270.08 متر بود.
دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 20 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 کیلومتری آن تنها حدود 10 درصد باقی مانده است و با تداوم این امر هم اکنون نزدیک به سه میلیارد متر مکعب آب در آن وجود دارد.
پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.
در تراز اکولوژیک 1274.1 متری دریاچه ارومیه، میزان آب باید 14 میلیارد متر مکعب باشد.
از دو سال قبل با اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در راستای تثبیت وضعیت فعلی، روند خشکی سالهای گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.
لایروبی 120 کیلومتر از رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه و اجرای طرح 25 کیلومتری اتصال زرینه رود به سیمینه رود از جمله مهمترین عوامل افزایش آب ورودی به دریاچه ارومیه و افزایش سطح تراز آبی آن بوده است.
همچنین رواناب ثبت شده در حوضه آبریز در سال آبی جاری حدود یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب بیشتر از سال آبی گذشته بوده که موجب افزایش سطح تراز این دریاچه شده است.
آغاز عملیات حفاری دستگاه حفار شماره دو از شهریورماه و حفاری حدود 10 کیلومتر از تونل 36 کیلومتری انتقال آب سد کانی سیب، آغاز عملیات آبگیری سد سیلوه از تیرماه و انتقال آب آن به دریاچه ارومیه در آذر ماه به میزان 150 میلیون مترمکعب در سال، پیشرفت قابل ملاحظه در عملیات انتقال آب پساب شهر تبریز به دریاچه ارومیه و توسعه شبکه فاضلاب شهر ارومیه، بهره برداری کامل از تمامی طرح های لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه در استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به طول کل 250 کیلومتر، تحقق 24 درصدی صرفه جویی در مصرف آب کل حوضه از طریق پروژه های مطالعاتی و اجرایی بخش های آب و کشاورزی در دست اجرا و رهاسازی 250 میلیون مترمکعب آب مازاد سدهای حوضه در زمستان از جمله برنامه های احیای این پهنه آبی است.
1905**خبرنگار و منتشر کننده: حسن فاخری
کد N1445892

وبگردی