آفتاب
جلسات مسئولان همدانی نتیجه نداشت

مراکز اقامتی غیرمجاز همچنان می‌تازند/کارتن به دست‌هاساماندهی شوند

مراکز اقامتی غیرمجاز همچنان می‌تازند/کارتن به دست‌هاساماندهی شوند

همدان- هرسال جلسات متعددی برای ساماندهی مراکز اقامتی غیرمجاز در همدان برگزار می‌شود اما هنوز خروجی این جلسات قابل‌مشاهده نبوده و معضل کارتن به دست‌ها به قوت خود باقی است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: ساعت کم‌کم به نیمه‌های شب نزدیک می‌شود اما هنوز حضور پررنگی در میدان‌های ورودی شهر دارند، یکی در خودرو، یکی ایستاده و دیگری درحالی‌که بر روی صندلی نشسته و کارتنی با مضمون «سوئیت-منزل» در دست دارد و در پی کسب درآمد است.

سر که می‌چرخانی کمی آن‌طرف‌تر از خیابان باباطاهر پیرمردی هم که بساط فروش سیگارش به راه است، در شغل و حرفه‌ای که این روزها فعالان آن را در جرگه خدمات‌رسانی به گردشگران به‌حساب می‌آوردند دستی بر آتش دارد و نوشته‌ای با مضمون «اجاره سوئیت- منزل-ویلا» دکه‌اش را زینت داده است.

کافی است تنها ۱۰ دقیقه در مسیر منتهی از پل فرهنگیان همدان تا میدان باباطاهر این شهر با خودرویی که پلاک آن هر شهری غیر از همدان است عبور کنی تا متوجه شمار زیاد کاسبان این حرفه باشی.

بارها و بارها در خصوص معضل گسترش رو افزون افرادی که به جمع شاغلان این حرفه در میدان عاشورا و میدان باباطاهر همدان می پیوندند خبرها و گزارش ها تهیه و منعکس شده بارها و بارها در خصوص معضل گسترش روزافزون افرادی که به جمع شاغلان این حرفه در میدان عاشورا و میدان باباطاهر همدان می‌پیوندند خبرها و گزارش‌هایی تهیه و منعکس‌شده اما این بار زاویه دید ما متفاوت است و خود به کاوش دلایل گسترش این پدیده در همدان پرداخته‌ایم.

ساعت ۲۲ و ۱۰  دقیقه شامگاه‌ است و سوار بر خودرویی به شماره پلاک تهران وارد میدان باباطاهر می‌شوم، از ابتدای خیابان منتهی به این میدان تا رسیدن به آن حدود ۸ نفر در مسیر عبورم کارتن پلاست های سوئیت و منزل را به سمتم می‌گیرند تا اینکه در برابر یکی از آن‌ها توقف می‌کنم.

محمدرضا پسری ۲۰- ۱۹ ساله است که به همراه برادرش تا پاسی از شب و گاهی و حتی تا ساعاتی از بامداد در میدان باباطاهر همدان و در مکانی ثابت به دنبال جذب مسافر و گردشگر است، تا کسب درآمد کند.

از او سؤال می‌کنم و او نیز به هوای اینکه مسافری از تهران هستم به سؤال‌هایم پاسخ می‌دهد؛ آقاپسر؛ سوئیت هایتان چه امکاناتی دارد و مبلغ اجاره آن‌ها چقدر است؟ محمد درحالی‌که مابقی اجاره دهندگان سوئیت و منزل به سمت ماشینم در حال حرکت بودند به‌سرعت جوابم را می‌دهد و بابیان اینکه از امکانات خوبی در سوییت‌ها استفاده‌شده می‌گوید: البته اینکه چه سوئیتی در اختیار شما قرار گیرد، بستگی به میزان هزینه شما دارد.

تعرفه‎ای وجود ندارد

از او خواستم تعرفه‌ای از مبالغ اجاره و امکانات سوئیت‌ها در اختیارم قرار دهد اما از این کار خودداری کرد و گفت: برگه‌ای که به‌طور مشخص اجاره مکان‌ها و امکاناتشان قیدشده باشد در اختیار ندارم اما اگر موافقید برویم تا خودتان از نزدیک ببینید.

ساعت را که نگاه کردم عقربه‌های آن اجازه همراهی با وی را نداد و با عنوان اینکه منتظر سایر هم‌سفرانم هستم تا به من بپیوندند و اطراف میدان دوری می‌زنم تا آن‌ها هم برسند از وی جدا شدم و راهم را ادامه دادم.

هنوز چندم‌تری از میدان را رد نکرده‌ بودم که حضور افراد کارتن به دست دیگری نظرم را جلب کرد و جالب اینکه همین مسیر در طول روز و بیشتر اوقات بعدازظهر و در امتداد یک خط پر است از مردان کهن‌سال، پسران نوجوان و جوانی که هر یک سعی می‌کند گوی سبقت را در اجاره دادن منزل و یا سوئیت از رقیبان بربایند.

از میدان باباطاهر همدان عبور می‌کنم و در تفکر اینکه تا کی مسافران و گردشگران باید با این پدیده در همدان روبرو باشند[span dir='LTR'].

بارها و بارها عنوان‌شده که همدان یکی از ۵ شهر گردشگری ایران است که ظرفیت‌های بی‌نظیر و منحصربه‌فردی همچون تپه باستانی هگمتانه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان، برج قربان، کتیبه‌های گنج‌نامه، شیر سنگی و اماکن تفریحی چون گنج‌نامه، عباس‌آباد و آب‌وهوای بکر و طبیعت زیبای دشت‌ها و دامنه کوه الوند آن مسافران را به‌سوی خود فرامی‌خوانند اما آنچه مسلم است اینکه هر مسافر و گردشگری در ورود به یک منطقه در ابتدای امر پیگیر تأمین امنیت مالی و جانی خود است تا با خیال آسوده از سفرش لذت ببرد.

درست است که خانه مسافرها و سوئیت منزل‌ها ظرفیتی برای جذب بیشتر گردشگران و مسافران به شمار می‌رود اما اینکه چه نظارتی بر نحوه فعالیت این مراکز وجود دارد خود جای سؤال و بحث دارد.

بر اساس بررسی‌ها متأسفانه تاکنون در همدان در این زمینه اقدامی انجام‌نشده و هرسال درحالی‌که جلسات متعدد برای ساماندهی کارتن به دست‌ها در همدان برگزار می‌شود اما خروجی این جلسات هنوز به بار ننشسته است.

زیرساخت‌های جذب گردشگر فراهم شود

یک کارشناس گردشگری در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه باید زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر در همدان فراهم شود تا مطالبه تبدیل شدن همدان به قطب گردشگری کشور محقق شود، گفت: یک مسافر نیازمند امکاناتی است که اماکن اقامتی و محلی برای اسکان مسافر از اولویت های آن است[span dir='LTR'].

همه افراد از تمکن مالی برای اقامت در هتل‌ها و مهمان‌پذیرها برخوردار نیستند و باید در جایی اقامت کنند که از لحاظ اقتصادی برای آنها به صرفه باشدبهنوش اعتمادی با بیان اینکه همه افراد از تمکن مالی برای اقامت در هتل‌ها و مهمان‌پذیرها برخوردار نیستند و باید در جایی اقامت کنند که از لحاظ اقتصادی برای آنها به صرفه باشد، اظهارداشت: ساماندهی خانه مسافرها و منازل استیجاری و سوئیت منزل‌ها در این زمینه راهگشا خواهد بود.

وی باتاکید بر اینکه امن بودن خانه مسافرها و یا سوئیت منزل‌ها و رعایت بهداشت و قیمت کرایه آنها مهم است، افزود: باید برای ساماندهی مراکز اقامتی مسافران در همدان برنامه ریزی منسجم داشت.

یکی دیگر از کارشناسان گردشگری استان همدان نیز با بیان اینکه به نظر می رسد تعداد خانه‌های استیجاری غیرمجاز در این استان چند برابر خانه‌های مجاز باشد، گفت: البته نباید از این موضوع گذشت که اگر همین خانه‌ها نبودند مسافران مجبور بودند در تمام خیابان ها چادر بزنند که درآن صورت باید در انتظار معضلات اجتماعی، ‌ امنیتی و زیست محیطی بیشتری می‌بودیم.

خانه مسافرها ساماندهی شوند

احمد یگانه با بیان اینکه قشر متوسط جامعه که دارای درآمد مشخصی هستند، شاید جز اقامت در این خانه‌ها انتخاب دیگری نداشته باشند، گفت: فعالیت خانه مسافرها برای صنعت گردشگری همدان مفید است اما باید ساماندهی آنها در اولویت باشد.

یگانه با تاکید بر اینکه معتقد نیستیم که این واحدها باید حذف شوند، گفت: سامان‌دهی خانه‌ها به مراتب بهتر از حذف آنهاست.

وی با بیان اینکه واحدهای اقامتی مشکلاتی از نظر بهداشتی، قیمت‌گذاری و رفتار اجتماعی دارند که هنگام سامان‌دهی می‌توان آن‌ها را برطرف کرد، گفت: به نظر می رسد قیمت اجاره‌ این خانه‌ها روند اصولی ندارد.

در همین خصوص معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر تعداد اماکن اقامتی همدان را محدود دانست و گفت: در استان همدان دو هزار تخت وجود دارد که شامل هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، متل‌ها و کمپ‌های اقامتی علیصدر و تله‌کابین است[span dir='LTR'].

علی خاکسار ظرفیت اقامتی مدارس همدان را ۷ تا ۱۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: در مجموع برای ۱۵ هزار نفر ظرفیت یک شب اقامت در همدان وجود دارد.

وی به حجم گسترده مسافرانی که وارد همدان می‌شوند اشاره کرد و با بیان اینکه این مسافران به اماکن اقامتی نیاز دارند، گفت: این موضوع را درحال حاضر به طور غیررسمی خانه مسافرها پوشش می‌دهند.

وجود خانه مسافرها ظرفیت خوبی برای همدان است

خاکسار وجود خانه مسافرها را ظرفیت خوبی برای همدان برشمرد و عنوان کرد: باید خانه مسافرها ساماندهی شده و بر وضعیت بهداشتی و امنیتی و نرخ‌گذاری آن نظارت وجود داشته باشد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه تاکنون هیچ اقدامی برای ساماندهی خانه مسافرها انجام نشده است، عنوان کرد: به تازگی مجری استانی برای ساماندهی خانه مسافرها تعیین شده است که فراخوان نیز اعلام شده است.

خاکسار با بیان اینکه در طرح مورد نظر کسانی که تمایل به راه‌اندازی خانه مسافر دارند باید برای دریافت مجوز اقدام کنند، گفت: دادگستری منازلی که به صورت غیرمجاز مسافر می‌پذیرند را پلمب می‌کند.

خاکسار عنوان کرد: متولی ساماندهی خانه مسافرها علاوه بر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دادگستری، نیروی انتظامی و فرمانداری است[span dir='LTR'].

تعیین محلی برای استقرار کارتن به‌دست‌ها

وی همچنین از تعیین محلی برای استقرار کارتن به دست‌ها در همدان خبر داد و گفت: موافقت شهرداری اخذ شده و در ۵ نقطه از شهر کانکس‌هایی برای استقرار این افراد جانمایی می‌شود.

خاکسار با بیان اینکه ستاد خدمات سفر استان یک ستاد دائمی است، بیان کرد: البته به مناسبت‌های مختلف مانند نوروز و عید فطر دبیرخانه آن فعال می‌شود که در حال حاضر در داخل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

وی با بیان اینکه در ۵  ماهه نخست سال جاری سه میلیون و ۶۸۹ هزار و ۵۰۰ گردشگر وارد شهر همدان شدند، افزود: دراین مدت یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در اماکن اقامتی همدان از جمله هتل‌ها، متل‌ها، مسافرخانه‌ها، مهمان‌پذیرها و کمپ‌های اقامتی و مدارس اقامت داشتند.

بااین تفاسیر آنچه مسلم است اینکه نظارت دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول در زمینه گردشگری بر خانه مسافرها امری ضروری است و باید ساماندهی این اماکن در اولویت برنامه ها باشد هرچند سال های سال است این موضوع تکرار می شود و خبری از اقدام جدی در این زمینه نیست.

کد N1445815

وبگردی