آفتاب
بحران مهاجرت در شرق کشور- ۱

«بی‌آبی» سیلِ مهاجرت به راه انداخت؛ ۱۷۰۰ روستا خالی از سکنه شد

«بی‌آبی» سیلِ مهاجرت به راه انداخت؛ ۱۷۰۰ روستا خالی از سکنه شد

بیرجند- بحران مهاجرت در شرق کشور که در چند سال گذشته کند شده بود، شتاب مجدد گرفته تا جایی که هزار و ۷۰۰ روستا به دلایل مختلف از جمله بی‌آبی در استان مرزی خراسان جنوبی خالی از سکنه شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی خبر از مهاجرت گسترده روستاییان در این استان را می‌دهد. خبر تلخ است و نگران‌کننده: «یک هزار و ۷۰۳ روستای خراسان جنوبی خالی از سکنه شده و روند مهاجرت در استان به دلیل خشک‌سالی‌ها در حال افزایش است.»

اگر بخواهیم حکایت روستاهای خالی از سکنه خراسان جنوبی را روایت کنیم باید نام بیش از ۱۷۰۰ روستا را ببریم که از حوصله مخاطب خارج است.

 اما وقتی آخرین وضعیت روستاهای خراسان جنوبی و اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان را از مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان جنوبی جویا شدیم وی ارائه اطلاعات در این زمینه را محرمانه عنوان کرد.

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی البته چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود: استان خراسان جنوبی ۳ هزار و ۵۵۵ آبادی طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ دارد.

وی خواستار پیگیری تخصیص این اعتبار از سوی اداره کل آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی شد و افزود: در مجلس نیز به دنبال اخذ بودجه ملی برای آب‌رسانی به روستاهای نهبندان هستیم.

افضلی بابیان اینکه باید توجه ویژه‌ای به روستاهای استان شود، گفت: روستاییان مردم غیوری بوده که با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بنابراین گزارش موج مهاجرت از روستاهای خراسان جنوبی به دلیل محرومیت‌ها و مشکلاتی که خشک‌سالی آن را تشدید کرده آغازشده است و روستائیان دیگر امیدی به ماندگاری در روستاها ندارند و تنها راه نجات را در مهاجرت جست‌وجو می‌کنند.

در تعدادی از روستاهای استان آب وجود ندارد و مردم چشم‌به‌راه تانکرهای سیار آب‌رسانی هستند که این تانکرها هم تنها تأمین‌کننده آب شرب مردم هستند و در این شرایط کشاورزی در روستاها در معرض خطر قرارگرفته و اشتغالی وجود ندارد.

این‌ها تنها گوشه‌ای از محرومیت‌هایی است که مردم شهرستان‌های مرزی خراسان جنوبی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

کد N1445607

وبگردی