آفتاب

آزمون انتخابی تصدی امر قضاوت طلبه ها در قم برگزار شد

آزمون انتخابی تصدی امر قضاوت طلبه ها در قم برگزار شد

قم - ایرنا - مرحله کتبی تشریحی آزمون گزینش تصدی امر قضاوت ویژه داوطلبان حوزوی، روز جمعه با شرکت 2 هزار تن از طلبه ها در 2 حوزه امتحانی در شهر مقدس قم برگزار شد.

مدیرکل امور آموزشی قوه قضاییه در حاشیه برگزاری این آزمون در دانشگاه مفید قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان این که منابع این آزمون دروس حوزوی فقه و اصول فقه شامل مکاسب بخش بیع و هم چنین کفایة الاصول است، اظهار داشت: تمامی پذیرفته شدگان در آزمون کتبی به مصاحبه علمی شفاهی دعوت می شوند و در صورت قبولی به مراحل آزمون شخصیت راه خواهند یافت.
حجت الاسلام والمسلمین سید توحید عاملی، حداقل شرط علمی شرکت در این آزمون در کنار سایر شرایط را دارا بودن مدرک سطح 2 حوزوی ذکر کرد و افزود: داوطلبانی که همزمان با تحصیلات حوزوی موفق به اخذ مدرک کارشناسی حقوق در یکی از دانشگاه های کشور شده اند و همچنین داوطلبان دارای مدرک رسمی سطح سه و بالاتر از آن از شرکت در این آزمون معاف بوده و به طور مستقیم وارد مرحله مصاحبه علمی می شوند.
وی با بیان این که طبق مصوبه سال 92 قوه قضاییه، جذب داوطلبان حوزوی به 2 شیوه عمومی و اختصاصی صورت می پذیرد، افزود: داشتن تابعیت اصلی ایران، اعتقاد و التزام عملی به دین مبین اسلام، ایمان و عدالت، التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت مطلقه فقیه و عدم وابستگی تشکیلاتی به احزاب، سازمان ها و گروه های غیر قانونی یا هواداری از آنها، مگر در صورت احراز توبه از مهمترین شرایط پذیرش عمومی به شمار می آید.
عاملی، دارا بودن مدرک علمی سطح 2 یا بالاتر در گرایش فقه و اصول، از حوزه های مورد تایید شورای عالی حوزه های علمیه را نیز از شرایط جذب اختصاصی برشمرد و گفت: دانش آموختگان سطح 2 فاقد مدرک کارشناسی حقوق و هم چنین طلبه هایی که موفق به اتمام امتحانات کتبی و شفاهی پایه 10 شده و از پایان نامه سطح سه دفاع نکردند، در صورت تمایل، فقط از طریق جذب عمومی می توانند اقدام کنند و مشمول شرایط جذب اختصاصی نخواهند بود.
وی با یادآوری این که آزمون پذیرش قضات ویژه داوطلبان دانشگاهی نیز، نهم مهرماه در سراسر کشور برگزار می شود، افزود: دوره کارآموزی داوطلبان حوزوی حدود یکسال بیشتر از داوطلبان دانشگاهی است و در این مدت دروس حقوقی و قوانین به این دسته از داوطلبان ارائه می شود و پس از آن وارد دوره عادی کارآموزی قضایی می شوند.
مدیرکل امور آموزشی قوه قضاییه هم چنین یادآور شد: در طول برنامه پنجم توسعه کشور داوطلبان حوزوی حدود 30 درصد جذب قضات را به خود اختصاص داده اند و با سپری نمودن مراحل مختلف استخدامی موفق به اخذ ابلاغ قضایی شده اند.
7403 / 1175 *خبرنگار محسن آقاگلی* انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
کد N1445309

وبگردی