آفتاب

3000 میلیارد تومان؛ هزینه احداث یک نیروگاه 1000 مگاواتی / بازسازی نیروگاه 5 درصد احداث نیروگاه جدید هزینه داشت

3000 میلیارد تومان؛ هزینه احداث یک نیروگاه 1000 مگاواتی / بازسازی نیروگاه 5 درصد احداث نیروگاه جدید هزینه داشت

نریمانی گفت: نیروگاه ها بعد از 30 سال بازسازی کلی می‌شوند. به طوری که عملکردی همانند یک نیروگاه تازه تاسیس داشته و برای 30 سال دوم آماده می‌شوند.

امیر نریمانی مدیر عامل نیروگاه شهید مفتح در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آزمون و خطا بودن احداث برج خشک در نیروگاه و هزینه‌های احداث یک نیروگاه جدید گفت: طبق محاسبات هزینه احداث برج خشک و اجرای پروژه پساب 5 درصد احداث نیروگاه جدید است و محاسبات و طراحی‌ها نشان می‌دهد که هر دو به نتیجه رسیده و عدم موفقیت نداشتیم.

وی افزود: اگر قرار بود که نیروگاه جدید احداث شود 20 برابر پروژه‌های یاد شده باید هزینه می‌شد. برای مثال هزینه احداث نیروگاه جدید 500 دلار پر کیلووات است و برای احداث یک نیروگاه بخار مشابه نیروگاه مفتح با ظرفیت1000 مگاوات باید 3 هزار میلیارد تومان هزینه شود.   

نریمانی درباره بازنشستگی نیروگاه شهید مفتح نیز اظهار داشت: اکنون عمر محدودی برای نیروگاه‌ها در نظر نمی‌گیرند. مثلا نیروگاه طرشت تهران 55 سال در حال فعالیت است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به این شکل عمل می‌کنند که هر 4 سال یک بار واحدها تعمیرات اساسی می‌شوند و بعد از 30 سال بازسازی کلی می‌شوند. به طوری که عملکردی همانند یک نیروگاه تازه تاسیس داشته و برای 30 سال دوم آماده می‌شوند.

به گزارش ایلنا، با توجه به کمبود آب در منطقه فامنین در استان همدان مسئولین نیروگاه شهید مفتح همدان با احداث واحد جدیدی به عنوان برج خشک به جای واحد خنک کننده تر و اجرایی شدن پروژه در سال  94، 75 درصد از مصرف آب صرفه جویی کردند.

 

کد N1445208

وبگردی