آفتاب
گردشگری ورزشی حلقه مفقوده استان‌ها

رونق گردشگری «ورکانه» با احیای اصطبل «مری لیلی»

رونق گردشگری «ورکانه» با احیای اصطبل «مری لیلی»

همدان-در ورکانه که به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده اصطبل «مری لیلی قراگوزلو» با بیش از نیم‌قرن قدمت به راحتی می‌تواند رونق بخش حضور گردشگران باشد اما این امر نیازمند همت مسئولان است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: روستای ورکانه همدان در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی همدان قرار دارد و دارای قدمتی ۴۰۰ ساله است، این روستا که از روستاهای هدف گردشگری استان همدان است دارای بافت سنگی بوده و خانه‌های این روستا از سنگی به نام‌سنگ لاشه ساخته‌شده است.

در روستای ورکانه مانند سایر روستاهای استان، ریش‌سفیدان جایگاه خاصی دارند و در زمان‌های قدیم نیز نظام تصمیم‌گیری و قدرت بر اساس ارباب‌رعیتی بوده است به طوری که در آن زمان نقی خان قراگوزلو، خان روستا بوده و بعد از او نیز دخترش ارباب و حاکم روستا شده است و در حال حاضر نیز اصطبلی که در ۲ کیلومتری جنوب این روستا ساخته‌شده، بقایایی از آن زمان است.

اصطبل «مری لیلی» از آثار دیدنی روستای ورکانه به شمار می‌رود

این اصطبل در سال‌های پیش از انقلاب به‌عنوان مرکز پرورش اسب دربار مطرح بوده و در حال حاضر نیز از آثار دیدنی روستا به شمار می‌رود.

این بنا دارای طول و عرضی به ابعاد ۷۵ در ۲۲ متر و با زیربنای یک هزار و ۶۵۰ مترمربع ساخته‌شده و دارای یک حیاط مرکزی است که در دو طرف حیاط فضای نگهداری اسب وجود داشته و دو ضلع دیگر، ‌ورودی و انبار علوفه بوده است.

ورودی اصطبل در ضلع شمال شرقی بناست و در ضلع‌های شرقی و غربی انبار علوفه و فضای نگهبانی تعبیه‌شده و کف انبارها از کف حیاط در حدود یک متر پایین‌تر است.

با همه این تفاسیر آنچه بیشتر موردنظر است اینکه گردشگری ورزشی و اکو توریسم یکی از زیرمجموعه‌های گردشگری و صنعت توریسم است که روزبه‌روز در حال گسترش و پیشرفت است و بر تعداد طرفداران آن افزوده می‌شود.

روستای ورکانه با داشتن قدمتی ۴۰۰ ساله و داشتن گنجینه‌ای مانند اصطبل مری لیلی می‌تواند به‌عنوان قطب توریسم ورزشی و اکو توریسم در همدان و ایران معرفی شود درهمین راستا آنچه مسلم است اینکه روستای ورکانه با داشتن قدمتی ۴۰۰ ساله و داشتن گنجینه‌ای مانند اصطبل مری لیلی می‌تواند به‌عنوان قطب توریسم ورزشی و اکو توریسم در همدان و ایران معرفی شود و با کمک نهادهای مختلف همدان صنعت توریسم ورزشی و اکو توریسم در این منطقه زیبا و دیدنی ایجاد شود.

کارشناس ارشد اکو توریسم و راهنمای تورهای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به بی‌توجهی به اصطبل «مری لیلی» اظهار داشت: جایگاه ویژه‌ای به نام اکو توریسم در گردشگری وجود دارد که این نام تنها به معنی طبیعت‌گردی نیست و اکو توریسم به معنای فرهنگ بومی و محلی نیز است که در منطقه روستای ورکانه این فرهنگ بومی و محلی وجود دارد و نشان آن اصطبل مری لیلی است.

بازسازی خاصی در اصطبل مری لیلی صورت نگرفته است

«محمد سوزنچی» با بیان اینکه احیای این اصطبل باعث احیای فرهنگ بومی و محلی این منطقه خواهد شد و می‌تواند باعث توسعه گردشگری شود، گفت: متأسفانه این اصطبل رهاشده و بازسازی خاصی روی آن صورت نگرفته است.

محمد سوزنچی با بیان اینکه این اصطبل پتانسیل آن را دارد که به‌عنوان یک مرکز گردشگری ورزشی حفظ و نگهداری شود، گفت: درگذشته در این مرکز اسب پرورش می‌دادند و اسب ها جزو اسب‌های اصیل عرب و ایرانی و دارای رکورد و برند بودند و این اصطبل مانند خیلی از اصطبل های دورافتاده در بسیاری از روستاها نبوده است.

آمارهای ارایه شده با آمارهای واقعی از گردشگر فاصله دارد

وی بابیان اینکه آمارهایی که در زمینه ورود سالانه گردشگر به همدان می‌دهند با تعریف واقعی از گردشگر فاصله دارد، گفت: گردشگر کسی است که از مبدأ به مقصد می‌رود و حتماً یک‌شب در مقصد و درون هتل، مسافرخانه و جایی که برای آن هزینه کند اقامت کند نه اینکه چادر بزند و برنج و مایحتاج سفر را هم از شهر خود بیاورد بنابراین این‌ها اصلاً گردشگر نیستند چراکه این‌گونه سفرها را در وسط کوهستان که امکانات اقامتی در آن نیست هم می‌توان انجام داد.

نباید در اطراف آرامگاه باباطاهر، گنج‌نامه و سایر مکان‌های تفریحی اجازه چادر زدن به مسافران داده شودسوزنچی با تاکید بر اینکه در زمان حضور گردشگران و مسافران در استان همدان باید اقتصاد گردشگری فراهم شود  اما مدیران شهری و گردشگری ما توان مدیریت مراکز اقامتی را ندارند، گفت: نباید در اطراف آرامگاه باباطاهر، گنج‌نامه و سایر مکان‌های تفریحی اجازه چادر زدن به مسافران داده شود کمااینکه در اصفهان هیچ جا اجازه چادر زدن ندارید و خانه مسافرها در تمام نقاط شهر ایجاد شده است.

کارشناس ارشد اکو توریسم و راهنمای تورهای ایران بابیان اینکه مسافران در همدان رهاشده‌اند، بیان کرد: در ورودی همدان با هزینه حداقل ۵۰۰ میلیون تومان کمپ درست کرده‌اند اما آن را رها کرده‌ایم و مسافران هر بلایی را خواسته‌اند سر آن آورده‌اند.

وی بابیان اینکه مسافرها در موزه‌ها رها هستند عنوان کرد: در اصفهان اگر هرلحظه پول می‌گیرند در برابر آن امکانات و خدمات هم می‌دهند اما متأسفانه در شهر ما مدیریت وجود ندارد.

اصطبل «مری لیلی قراگوزلو» ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیادی دارد

وی بابیان اینکه در روستای ورکانه نخستین اقامتگاه بومی گردی ایجادشده است، گفت: مدل کار یک اقامتگاه بومی محلی این است که یک مسافر از یک فرهنگ دیگر آمده و وارد یک فرهنگ بومی و محلی می‌شود و از لوازم و غذای محلی آنجا استفاده می‌کند.

سوزنچی عنوان کرد: اصطبل مری لیلی خصوصیت این را دارد که یکی از پایلوت‌های گردشگر باشد بطوری که اسبی را تحویل بگیرد و در سطح خودتان سوارکاری کنید و به دونقطه هدف گردشگری روستای سیمین و ارزانفود رفت‌وآمد کنید.

وی با بیان اینکه این اصطبل باید به بخش خصوصی واگذار شود و بازسازی در آن صورت گیرد، گفت: این مرکز می تواند به‌عنوان یک اصطبل نگهداری اسب، اقامتگاه گردشگری و یا رستوران تغییر کاربری داده شود.

کارشناس ارشد اکو توریسم و راهنمای تورهای ایران بابیان اینکه در همدان چالش تبلیغات گردشگری داریم، بیان کرد: سال گذشته در روستای تاریخی ابیانه در اصفهان ۲۰ هزار گردشگر خارجی اسکان داشته‌اند اما آمار همدان تنها یک هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی بوده است.

وی با بیان اینکه مدیران ما در روز و هفته همدان تنها با کلمات بازی می‌کنند، گفت: باید تبلیغات گسترده‌ای برای جذب گردشگر در این منطقه انجام دهیم.

سوزنچی با بیان اینکه خوشبختانه این اصطبل ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیادی دارد و تنها اصطبل غرب کشور است که هنوز ساختار اصلی خود را حفظ کرده و در روستای هدف گردشگری همدان ورکانه نیز واقع‌شده و فاصله آن‌ تا مرکز شهر نیز حداکثر نیم ساعت است، گفت: مردم روستای ورکانه نیز تعصب خاصی بر روی این اصطبل دارند.

اصطبل «مری لیلی» نگین گردشگری روستای ورکانه است

رئیس هیئت سوارکاری استان همدان نیز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به ویژگی های  اصطبل مری لیلی قراگوزلو در روستای ورکانه همدان اظهار داشت: اسب اصیل ایرانی توسط مرحوم مری لیلی قراگوزلو در این مرکز پرورش و اصلاح نژاد شده و مهم‌تر اینکه به دنیا معرفی و شناسانده شده است.

«سید وحید برقعی» افزود: پایه اسب اصیل ایرانی توسط مرحوم مری لیلی قراگوزلو گذاشته‌شده و اصطبل این بانو در روستای ورکانه همدان باید به‌عنوان پایگاه گردشگری ورزشی روستاییمعرفی شود.

[span]لزوم تأسیس موزه اسب اصیل ایرانی در روستای ورکانه

وی با اشاره به لزوم تأسیس موزه اسب اصیل ایرانی در این روستا گفت: موزه و جشنواره اسب اصیل ایران در این روستا افتتاح و از این ظرفیت که برای استان ایجادشده استفاده شود.

رئیس هیئت سوارکاری استان همدان عنوان کرد: درخواست می‌کنم مسئولان به‌خصوص مسئولان میراث فرهنگی به این مسئله توجه کنند تا این اصطبل قدیمی بیش از این در معرض تخریب قرار نگیرد و بازسازی شود چرا که این منطقه با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند به محل برگزاری جشنواره بین‌المللی اسب اصیل ایرانی تبدیل شود.

برقعی بابیان اینکه گردشگری ورزشی باید موردتوجه قرار گیرد، بیان کرد: در دنیا با ورزش‌های مختلف توریسم ورزشی را جذب می‌کنند که همدان نیز می‌تواند با تأسیس این موزه گامی را در این مسیر بردارد.

کد N1444694

وبگردی