آفتاب
درمیزگرد ایرنا یاسوج بررسی شد/

«پروژه مهر» مظهر تحول و مدیریت هدفمند در عرصه تعلیم و تربیت

«پروژه مهر» مظهر تحول و مدیریت هدفمند در عرصه تعلیم و تربیت

یاسوج -ایرنا- پاییز هزار رنگ بار دیگر با بوی مهر و مهربانی هایش از راه رسید و این فصل زیبا اگرچه همواره تعریف و توصیف صفاتش با خزان و برگ ریزان عجین شده اما طلیعه نسیم مهر، فضای شورانگیز و معطر از مشق و مدرسه و معرفت و دانایی نگریستن به اوصاف ذاتی این فصل را به فراموشی می سپارد.

به گزارش ایرنا، در این روزهای پر تب و تاب و آغازین مهر ذهنها و تمرکز جامعه، خانواده ها و بلکه تمامی ارکان نظام معطوف به یکی از عظیم ترین و با ارج ترین رویدادهای اجتماعی و فرهنگی در کشور است.
رویدادی اجتماعی که طیف وسیعی از جامعه و ارکان نظام اداری و آموزشی کشور را درگیر خود می سازد و البته تلاش دست اندرکاران و متولیان امر در این راستا برای ایجاد فضایی باشکوه، نشاط آور و امیدوار به آینده ای روشن در عرصه تعلیم و تربیت با محوریت (پروژه مهر) را نباید فراموش کرد.
پروژه مهری که چند سالی است به عنوان نماد و محور برنامه ریزی ها، تصمیم گیری ها و سازماندهی و هماهنگی ها در نظام تعلیم و تربیت و فضای آموزش و پرورش کشور تبدیل شده و تحولی اساسی را در این عرصه شامل شده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کهگیلویه وبویراحمد نیز با اهمیت و ضرورت این مهم در میزگردی با حضور مسئولان و جمعی از کارشناسان و دست اندرکاران آموزش و پرورش این استان در آستانه فصل بازگشایی مدارس به بررسی فرایند پروژه مهر و برخی کمبودها و چالش های فراروی نظام آموزشی در استان پرداخته است.
مدیرکل آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد در همین راستا اجرای مطلوب و باشکوه پروژه مهر و ایجاد فضایی بانشاط در مدارس استان را یکی از اولویت های مهم از سوی متولیان امر و دست اندرکاران آموزش و پرورش در استان دانست.
هادی زارع پور اظهار داشت: بستر و زمینه مناسب برای دمیدن روح امید، نشاط و شادابی در فصل بازگشایی مدارس در بیش از 2 هزارو 850 آموزشگاه این استان فراهم شده است.
وی پروژه مهر را نمادی از همبستگی، تحول، مدیریت کارآمد و هدفمند در نظام تعلیم و تربیت و گامی در راستای سازماندهی و ساماندهی بهتر امور آموزشی در این عرصه حساس و سرنوشت ساز عنوان کرد.
زارع پور آغاز پروژه مهر به منظور ایجاد هماهنگی ها و تصمیم سازی های درست و بهینه در راستای بازگشایی مدارس و ایجاد شور ونشاط بین دانش آموزان را از خرداد و پس از امتحانات پایان سال تحصیلی اعلام کرد.
وی تصریح کرد: پروژه مهر با پنج هدف راهبردی شامل بهینه سازی عملکرد نیروی انسانی، ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های آموزشی ،احصاء دقیق موانع و آسیب های موجود در حوزه های گوناگون، اجرای برنامه های از قبل پیش بینی شده در فرآیند آموزشی و تربیتی و استفاده بهینه از فرصت ها، اجرایی و عملیاتی می شود.
مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویر احمد با بیان اینکه برنامه ریزی برای یک سال تحصیلی موفق، کارآمد، هدفمند در عرصه آموزشی و تربیتی در قالب پروژه مهر دیده می شود، گفت: برنامه های مدون در این طرح در قالب پنج کارگروه (کمیته تخصصی) عملیاتی خواهند شد.
زارع پور گفت: این کمیته ها شامل کمیته تعمیر و تجهیز، سازماندهی، نظارت و ارزیابی، توجیه و تبلیغ و تایید صلاحیت نسبت به انجام وظایف محوله برای هر آموزشگاه است.
وی یادآور شد: پروژه مهر یک فرآیند بهم پیوسته و زنجیرواری از مجموعه های مختلف اداری، آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و خدماتی در استان است که هرگونه سهل انگاری و کوتاهی از سوی هر کدام از این مجموعه سبب بروز چالش های اساسی در عرصه نظام تعلیم و تربیت خواهد شد.
** افزایش 2 درصدی جمعیت دانش آموزی در کهگیلویه وبویراحمد
مدیرکل آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد تعداد کل دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی از دوره ابتدایی تا متوسطه، فنی وحرفه ای، کارو دانش، بزرگسالان، آموزش از راه دور، غیرانتفاعی و پیش دبستانی ها را در سال تحصیلی جدید با حدود 2 درصد افزایش افزون بر 150 هزار نفر ذکر کرد.
زاع پور همچنین تعداد دانش آموزان در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی جدید (95-96) را حدود 77 هزار نفر اعلام کرد.
وی ترکیب جمعیتی دانش آموزان پسر نسبت به دختران در سطح مدارس استان را نیز 51 به 49 درصد اعلام کرد.
وی تعداد دانش آموزان عشایری این استان را سه هزار و 500 نفر دانست و گفت: 16 درصد جمعیت دانش آموزی این استان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می کنند.
زارع پور تصریح کرد: هشت هزار و 442 نفر از این میزان در مهدهای کودک، 9 هزار و 482 نفر در مدارس ابتدایی غیردولتی، سه هزارو 916 نفر در مراکز و مدارس از راه دور و 2 هزار و 606 نفر در مدارس غیرانتفاعی در دوره متوسطه تحصیل می کنند.
وی گفت: تعداد کل دانش آموزان در سال تحصیلی گذشته نیز 147 هزار نفر در مقاطع مختلف بودند.
زارع پور اظهار کرد: از این تعداد 75 هزار و 780 نفر در دوره ابتدایی، دوره متوسطه اول 30 هزار و 26 نفر، دوره متوسطه اعم از نظری، کاردانش و فنی و حرفه ای نیز 23 هزار و 772 نفر بودند.
وی با بیان اینکه بیش از 14 هزار و 500 نفر معلم، مربی و کادر اجرایی در آموزش و پرورش استان وظیفه هدایت و امر آموزش دانش آموزان در بیش از 9هزار کلاس را عهده دار هستند، افزود: بیشترین نیاز معلم و نیروی انسانی در حوزه آموزش ابتدایی است.
وی تعداد مورد نیاز معلم در این مقطع را در سطح استان بیش از 100 نفر اعلام کرد و یادآور شد: بیشترین نیاز فضای آموزشی نیز در بویراحمد و شهر یاسوج به دلیل افزایش میزان مهاجرت سایر شهرستان های استان به این شهرستان است.
** هوشمند سازی یکهزار و 130کلاس درس در استان
مدیرکل آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیش از یکهزار و 130 کلاس درس در حدود یک سال گذشته تاکنون هوشمند سازی و به امکانات و تجهیزات روز مجهز شده اند.
زارع پور با تقدیر از اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویر احمد میزان اعتبار هزینه شده در این راستا را افزون بر 9 میلیارد ریال ذکرکرد.
وی اظهار کرد: بیش از نیمی از این مدارس در مناطق روستایی و عشایری هستند که با تلاش اداره کل نوسازی استان دانش آموزان این مناطق نیز از امکانات و فناوری های روز آشنا شدند.
وی اظهار کرد: بیش از چهار میلیارد و 400 میلیون ریال در یک سال گذشته نیز انواع تجهیزات کمک آموزشی در بین مدارس استان بویژه مناطق روستایی و عشایری نیز خریداری و توزیع شده است.
** شناسایی 2400 کودک بازمانده از تحصیل در کهگیلویه وبویراحمد
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد گفت: تلاش برای بازگشت بیش از 2 هزار و400کودک دبستانی بازمانده از تحصیل یکی از اولویت های اساسی این اداره کل و حتی مدیریت اجرایی استان است.
تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در کشور بیش از 350 هزار نفر اعلام شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون نیز بیش از یکهزار و300 کودک اعم از دبستانی و پیش دبستانی دچارسوء تغذیه از سوی مراکز بهداشتی و درمانی استان شناسایی و به آموزش و پرورش اعلام شده است، گفت: توزیع یک وعده غذای گرم در مهدکودک ها یکی از برنامه های مهم در راستای مبارزه با فقر غذایی میان این کودکان است.
وی با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد به لحاظ نرخ تکرار پایه رتبه آخر و یکی از ضعیف ترین استان های کشور است، گفت: سال گذشته بیش از 500 نفر تکرار پایه در استان اعلام شد.
وی با اشاره به نرخ تراکم دانش آموزی در کهگیلویه و بویر احمد با وجود پراکندگی روستاها و وجود بیش از یکهزارو 676 روستای دارای سکنه این استان، گفت: تحصیل برای حتی یک دانش آموز در دورترین نقطه روستایی و عشایری از سیاست های اصلی و راهبردی دولت یازدهم و وزارت آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به وجود 2هزار و 218مدرسه با ظرفیت یک تا کمتر از 15 دانش آموزی در سال تحصیلی جدید بویژه مناطق عشایری و روستایی کهیلویه وبویراحمد، گفت: نرخ پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی در این استان بالای 98درصد است.
مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویر احمد افزود: 9مدرسه یک دانش آموزی، 77مدرسه 2دانش آموزی، 451آموزشگاه زیر پنج دانش آموزی، 765 مدرسه زیر10 دانش آموز و 916 مدرسه نیز زیر 15دانش آموزی از این تعداد هستند.
** تدوین اطلس آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویر احمد
زارع پور در ادامه این میزگرد تخصصی ایرنا با اشاره به تدوین نهایی سند جامع (اطلس) آسیب های اجتماعی در سطح مدارس استان، گفت: تاکنون بیش از 50 نوع آسیب و خطر فرهنگی و اجتماعی در این مدارس شناسایی شده است.
وی اظهار کرد: تدابیر، تمهیدات وبرنامه ریزی های لازم برای کاهش میزان این آسیب ها، جلوگیری و افزایش نرخ مشارکت پذیری خانواده ها نیز در این راستا انجام شده است.
وی با اشاره به طرح های پیشگیرانه و مقابله ای با این گونه آسیب ها نیز گفت: امسال و با توجه به پیش بینی های انجام شده سه طرح شامل آموزش های مهارتی برای مقابله با آسیب ها، طرح مدارس عاری از خطر و طرح مدارس مراقبت از خود در بیش از 300 مدرسه و منطقه پرخطر استان اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه سال گذشته این طرح ها به صورت پایلوت در 27 مدرسه کهگیلویه وبویر احمد انجام شده بود، گفت: رویکرد اصلی برای مقابله با آسیب های اجتماعی در سطح مدارس تمرکز بر مشارکت پذیری بیشتر اولیا، توانمند سازی خانواده ها و ایجاد حساسیت بیشتر جامعه در این راستا است.
**هدایت تحصیلی چالش جدی فراروی دانش آموزان و خانواده ها
معاون آموزش متوسطه اداه کل آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد در ادامه این میزگرد به موضوع مهم هدایت تحصیلی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: تغییر زمان انتخاب رشته دانش آموزان از دوره اول به دوره دوم متوسطه و برخی شاخص های پیش بینی شده در این راستا سبب بروز مشکلاتی برای خانواده ها و دانش آموزان شده است.
ایوب رضایی اظهار داشت: هنوز بسیاری از خانواده ها از نحوه انتخاب رشته و هدایت تحصیلی فرزندان خود آگاه نیستند.
وی یادآور شد: تغییر رویکرد و شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی پایه نهم اواخر سال گذشته در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه بیش از 35 شاخص در این دستورالعمل جدید پیش بینی شده، گفت: بر اساس این مصوبه موضوع سوابق تحصیلی دانش آموز برای انتخاب رشته مورد علاقه اش 35درصد تعیین شده است.
رضایی اضافه کرد: براساس این مصوبه همچنین تست های مشاوره ای از جمله مشاوره با ولی دانش آموز و مشاوران آموزشی در سطح مدارس نیز 65 درصد تعیین شد.
وی ابراز داشت: اجرای این مصوبه و شیوه نامه جدید اکنون به یکی از چالش های فراروی خانواده ها و دانش آموزان تبدیل شده و بیشترین مراجعه ها پس از نقل و انتقالات به این موضوع معطوف شده است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد گفت: مصادیق فراوانی از نگرانی های موجود در این زمینه اتفاق افتاده از جمله اینکه دانش آموزی به عنوان نمونه با معدل 15 تا 16 به رشته تجربی هدایت شده و دانش آموزی نیز با معدل بالای 18 تا 19 امکان انتخاب رشته تجربی برایش فراهم نشده است.
رضایی افزود: کمرنگ شدن موضوع سوابق تحصیلی دانش آموزان دلیل اصلی بروز این گونه نگرانی ها و تا حدودی اقدام های غیر معقولانه در زمینه هدایت تحصیلی دانش آموزان شده است.
وی ابراز داشت: به نظر می رسد این شیوه نامه جدید بزودی دستخوش تغییرات و تحولات اساسی شود و نگرانی ها و دغدغه های موجود در این راستا نیز تا حدود زیادی از بین برود.
** گرایش 31 درصد دانش آموزان استان به رشته های فنی و حرفه ای
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد همچنین میزان گرایش دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای را حدود 31 درصد اعلام کرد.
رضایی افزود: میانگین کشوری در این راستا هم اکنون 35 درصد است.
وی تصریح کرد: براساس برنامه پنجم و حتی پیش بینی آن در برنامه ششم توسعه میزان گرایش دانش آموزان در سطح کشور باید به حدود 46درصد برسد.
وی اظهار داشت: گرایش دانش آموزان و خانواده ها نسبت به رشته های فنی وحرفه ای رو به کاهش بوده که این خود زنگ خطری برای کاهش میزان قبولی ها در کنکور و نگرانی خانواده ها است.
وی به «طرح آموزش همراه با تولید» در سطح مدارس استان از مهر امسال اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح اصلاح الگوی مصرف، اشتغال و تحقق اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی برگزار می شود.
رضایی اضافه کرد: با اجرای این طرح کارآیی واثر بخشی آموزش های فنی حرفه ای و کار و دانش محقق و زمینه ای مناسب برای تقویت کارگروهی-توسعه فرهنگ کارآفرینی- خودکفایی ودرآمدزایی هنرستان ها ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه این طرح در 6 هنرستان استان از مهر امسال اجرا می شود، افزود: هنرجویان این هنرستان ها در رشته های مکانیک، خیاطی، پوشاک، جوشکاری، مدیریت خانواده و گرافیک با تهیه محصولات و افزایش خدمات بخش های مهمی از تولید در جامعه را مرتفع می کنند.
رضایی از خانواده ها و مشاوران آموزشی خواست در زمینه هدایت تحصیلی دانش آموزان را نسبت به رشته های فنی و حرفه ای برای کسب مهارت های فنی سوق دهند.
** نرخ پوشش تحصیلی آموزش متوسطه در استان 98.5 درصد است
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد نرخ پوشش تحصیلی در این حوزه اعم از متوسطه اول و دوم را نیز افزون بر 88 درصدو بالاتر از میانگین کشوری اعلام کرد.
وی با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد همواره به لحاظ درصد قبولی در کنکور در رتبه های آخر کشوری قرار داشت، افزود: این استان در کنکور سال گذشته به رتبه دهم کشور در این راستا ارتقا یافت.
وی گفت: میانگین نمرات دانش آموزان سال سوم متوسطه دوره دوم از رتبه آخر کشوری به رتبه 24 کشور در سال تحصیلی گذشته( 94-95)ارتقا پیدا کرد.
** 98 درصد اولیای بی سواد در کهگیلویه وبویراحمد باسواد شدند
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: 98 درصد از اولیای بی سواد دانش آموزان این استان از سال گذشته تاکنون شناسایی و باسواد شدند.
مسعود ارجمند اظهار داشت: 14هزارو 687 نفر از اولیاء بی سواد دانش آموزان در کهگیلویه وبویراحمد شناسایی شده که 14 هزار و380نفر در کلاسهای سوادآموزی شرکت کردند.
وی اظهارکرد: 300نفر باقی مانده از والدین بی سواد دانش آموزان در برنامه سوادآموزی در سالجاری نیز باسواد می شوند.
ارجمند با اشاره به مشارکت 24 دستگاه اجرایی در امر سواد آموزی گفت: 89 درصد فعالیتهای سوادآموزی در بخشهای مختلف سواد، تحکیم و پایانی محقق شد.
وی یادآور شد: تحقق برنامه های سوادآموزی نیازمند مشارکت همگانی مردم و نهادهای مختلف است.
** رشد اخلاقی و معنوی اولویت حوزه فرهنگی آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد
معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد نیز ایجاد روحیه امید، نشاط و شادابی و انگیزه در بین دانش آموزان و رشد اخلاقی و معنوی آنها را از اولویت ها و سیاست های راهبردی حوزه فرهنگی و پرورشی در سال تحصیلی جدید ذکر کرد.
سید بهاء الدین ملک حسینی افزود: امسال نیز با هماهنگی سپاه فتح کهگیلویه وبویراحمد بیش از 9هزار 100 دانش آموز در قالب کاروانهای راهیان نور به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام خواهند شد.
وی بیان کرد: نخستین اعزام کاروان راهیان نور دانش آموزان به مناطق عملیاتی از 22 مهر سالجاری برای دانش آموزان پایه سوم متوسطه اول خواهد بود.
وی با اشاره به اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت تابستانی برای دانش آموزان نیز گفت: تابستان امسال نیز بیش از 35 هزار دانش آموز در قالب 60 پایگاه غنی سازی اوقات فراغت فعالیت و شرکت کردند.
ملک حسینی افزود: البته به نظر می رسد در زمینه اجرای برنامه های طرح اوقات فراغت هنوز هدف مشترکی که به اجرای بهتر در برنامه ها منجر شود در بین نهادهای مربوطه شکل نگرفته است.
وی یکی از اهداف اساسی در اجرای برنامه های اوقات فراغت از سوی آموزش و پرورش را آگاهی و شناخت بیشتر و درک صحیح از مراحل رشد ، توانمندی ها، ضعف ها، تفاوت های فردی، نیازها و خواسته های دانش آموزان بویژه در حوزه رفتاری و تربیتی ذکر کرد.
** نواختن زنگ مهر در 515 آموزشگاه بویراحمد
مدیر آموزش وپرورش بویراحمد نیز گفت: زنگ مهر و شروع سال تحصیلی جدید برای بیش از 50هزار دانش آموز در 500 آموزشگاه شهرستان بویراحمد روز سوم مهرماه امسال همزمان با سراسر کشور و با حضور مسئولان و مقامات کشوری و استانی نواخته خواهد شد.
سید علی اکبر هاشمی اصل اظهار داشت: شهرستان بویراحمد بویژه شهر یاسوج نیز با توجه به مهاجرپذیربودن با کمبود شدید فضای آموزشی و نیروی انسانی از جمله معلم مقطع ابتدایی مواجه است.
مدیر اداره آموزش و پرورش بویر احمد گفت: جمعیت دانش آموزی این شهرستان در سال تحصیلی جدید (95-96) حدود چهار هزار نفر در مقاطع مختلف نسبت به سال تحصیلی گذشته افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: تاکنون افزون بر 49 هزار نفر از جمعیت دانش آموزی در این شهرستان در مدارس و مقاطع مختلف نام نویسی کرده اند و از این نظر اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد جزء پنج اداره برتر در سطح کشور شناخته شد.
وی ادامه داد: 29هزار و 330نفر از این تعداد دانش آموزان در مقطع ابتدایی، 11 هزار و 468 نفر در دوره متوسطه اول و سه هزار و 400 نفر نیز در مقطع متوسله دوره دوم هستند.
مدیر اداره آموزش و پرورش بویراحمد ادامه داد: تعداد جمعیت دانش آموزی این شهرستان در سال تحصیلی گذشته حدود 47 هزار نفر در مقاطع مختلف بوده است.
هاشمی اصل با اشاره به پروژه مهر و آغاز بازگشایی مدارس در بویراحمد گفت: زمینه و شرایط لازم برای شروع سال تحصیلی در بیش از 515 آموزشگاه این شهرستان فراهم شده است.
وی ابراز داشت: حدود 334 مدرسه از این تعداد در مقطع ابتدایی، 96 آموزشگاه در مقطع متوسطه اول، 73مورد متوسطه دوم و 12 مورد نیز هنرستان فنی و حرفه ای است.
وی موضوع ساماندهی، نظارت و ارزیابی مستمر بر تمامی مدارس شهرستان بویراحمد را یادآور شد و افزود: عملکرد و کارکرد آموزشی هر مدرسه شاخص اصلی در زمینه انتصاب مدیران و ارزشیابی آنها خواهد بود.
هاشمی اصل تاکید کرد: کار ارزیابی و سازماندهی معلمان و تعیین مدارس نمونه در شهرستان بویراحمد تاکنون با دقت، نظارت کامل و رعایت عدالت انجام شده و در ادامه با همین دقت و ظرافت انجام خواهد شد.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده: حسینعلی راشکی
3016/8005
کد N1444283

وبگردی