آفتاب

خشکیدگی 58 درصد قنات های چهارمحال وبختیاری تهدیدی برای محیط زیست است

خشکیدگی 58 درصد قنات های چهارمحال وبختیاری تهدیدی برای محیط زیست است

شهرکرد - ایرنا - استاندار چهارمحال وبختیاری گفت: خشکیدگی 58 درصد از چشمه ها و قنات ها تهدیدی برای محیط زیست و منابع طبیعی استان است.

به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی شامگاه سه شنبه در آیین تجلیل از محیط بانان چهارمحال و بختیاری افزود: این استان به عنوان سرچشمه رودخانه های مهم کشور با کمبود منابع آبی و خشکسالی مواجه شده به طوری که سفره های زیر زمینی استان 30 متر افت داشته و از 11 دشت مهم استان هشت دشت ممنوعه اعلام شده است.
وی اظهار کرد: برغم اعتبارهای هزینه شده در دولت تدبیر و امید اما به دلیل خشکسالی های اخیر هنوز تعدادی از روستاها و شهرهای استان با تانکر آبرسانی می شود.
سلیمانی دشتکی در ادامه با انتقاد از زمان بر بودن اجرای طرح های عمرانی استان برخی طرح ها از جمله بهشت آباد، سد باباحیدر، خرسان، برخی تونل ها و راه های استان افزود: برخی طرح ها از جمله خرسان که بیش از 160میلیارد تومان هزینه در برداشته اما تاکنون اجرایی نشده است.
سلیمانی دشتکی افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر با اجرای طرح های انتقال آب مخالف نیستیم به شرط اینکه تراز بین آورد رودخانه و خروج آب مشخص شود و منابع بالا دست تخریب نشود.
وی با اشاره به این که حیات کارون برای استان مهم و حیاتی است، افزود: انتقال آب به شرط نابودی کارون صحیح نیست.
استاندار جهارمحال و بختیاری در ادامه با انتقاد از طولانی شدن زمان اجرای برخی طرح ها وهمچنین صدور برخی مجوزهای اجرای طرح ها و تداخل کاری برخی طرح ها به عنوان مهمترین مشکل و معضل استان یاد کرد.
وی با اشاره به اهمیت فعالیت محیط بانان در حفظ وحراست از محیط زیست ومنابع طبیعی افزود: مشکلات مالی و کمبود اعتبارها در حوزه محیط زیست مشکل ملی است.
سلیمانی دشتکی اظهار کرد: در مجلس قبل بودجه مناسبی برای محیط زیست بسته نشده که این امر اجرای طرح ها و فعالیت های محیط زیست را با مشکل مواجه کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز گفت: اجرای طرح های محیط زیست، آموزش و همچنین افزایش ضریب حفاظت مناطق محیط زیست از طرح های مهم مناطق حفاظت شده استان است.
شهرام احمدی افزود: در 2 سال گذشته آموزش محیط زیست به منظور ارتقای فرهنگ زیست محیطی 120 درصد رشد داشته است.
وی گفت: ضریب حفاظت محیط زیست افزایش یافته و پایش مراکز صنعتی در استان 70 درصد افزایش داشته است.
خبرنگار: سمیه پناهنده/ انتشاردهنده: جهانبخش صفری
7360/6021
کد N1443519

وبگردی