آفتاب
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به ایلنا خبر داد:

گودبرداری زمین ارج برای ساخت مجتمع‌ تجاری – اداری/ تجاری سازی کارخانه ارج با پاسخ قاطع مجلس رو به رو می‌شود

گودبرداری زمین ارج برای ساخت مجتمع‌ تجاری – اداری/ تجاری سازی کارخانه ارج با پاسخ قاطع مجلس رو به رو می‌شود

ایلنا: علیرضا محجوب از ضرورت مداخله مجلس برای تصویب مقرراتی خبر می‌دهد که به موجب آن از تعطیلی و انحلال واحدهای صنعتی خوشنام و پرآوازه جلوگیری شود.

علیرضا محجوب با اعلام این خبر به ایلنا گفت: در سال‌های اخیر بسیاری از واحدهای صنعتی که زمانی در بازارهای مختلف داخلی و خارجی یک برند تجاری معتبر محسوب می‌شدند به دلیل برقراری مناسبات سوداگری تعطیل شده‌اند.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه این روند تعطیلی و انحلال به دلایل مختلفی دور از چشم افکار عمومی و به صورت چراغ خاموش بوده است، ادامه داد: البته نباید فراموش کرد این روند تعطیلی و انحلال‌ها تا این لحظه به قیمت بیکاری هزاران کارگر صنعتی شاغل و از بین رفتن دست‌کم ده‌ها هزار فرصت شغلی بالقوه برای سایر کارجویان بوده است.

دبیرکل خانه کارگر بابیان اینکه آخرین مورد از این دست تعطیلی‌ها مربوط به توقف فعالیت کارخانه لوزام خانگی ارج بوده است، گفت: خوشبختانه این بار واکنش به موقع جامعه و به ویژه کارگران باعث شکسته شدن قفل سکوت اعتراض افکار عمومی نسبت به یکه‌تازگی‌های مروجان سرمایه داری سوداگرانه در مناسبات اقتصادی کشور شد.

محجوب بابیان اینکه در همین راستا موج انتقادات نسبت به انتشار خبر تعطیلی کامل کارخانه ارج باعث واکنش مسئولان مختلف دولتی شد، افزود: نتیجه این اتفاقات در نهایت تکذیب رسمی این خبر از سوی مالکان کنونی کارخانه ارج بوده است.

وی با یادآوری اینکه امروز بانک ملی ایران به عنوان سهامدار عمده کارخانه ارج، مدیریت این واحد صنعتی را برعهده دارد، افزود: در بازدیدی که در ابتدای فصل تابستان و به فاصله کوتاهی از انتشار خبر تعطیلی کارخانه ارج داشتم، اعلام کردم که خوشبختانه این بار برخلاف دفعات گذشته، حساسیت جامعه نسبت به موضوع به تعطیلی‌ کشانده شدن کارخانه‌ها و بیکاری کارگران جلب شده است.

دبیرکل خانه کارگر افزود: با گذشت چند ماه از این داستان هنوز تغییری در وضعیت کارخانه ارج اتفاق نیفتاده است و هنوز صحت ادعای مدیریت و مالکان کنونی این کارخانه مبنی بر اینکه قرار است پس از اتمام عملیات بازسازی دوباره فعالیت کارخانه از سر گرفته شود صورت نگرفته است.

محجوب گفت: این وضعیت مبهم در حالی است که مطلع هستیم در قسمت‌هایی از زمین‌هایی که در گذشته متعلق به کارخانه ارج بوده و بابت جبران بدهی‌های مالی ‌فروخته شده ، عملیات گودبرداری برای ساخت مجتمع‌های تجاری – اداری آغاز شده است.

وی بابیان اینکه این مجتمع درست در مجاورت محل کنونی کارخانه ارج وجود دارد، افزود: حتی اینطور گفته می‌شود که قرار است واحدهای این مجتمع در حال ساخت برای ساماندهی فعالیت صنف فروشندگان لوازم خانگی مورد استفاده قرار بگیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بابیان اینکه کارخانه ارج به دلیل عقبه 80 ساله خود شناسنامه صنعتی پایتخت و حتی ایران محسوب می‌شود، افزود: چنین صحبت هایی خلاف وعده‌هایی  است که تاکنون در خصوص احیای کارخانه ارج داده شده است و به معنی رونق مناسبات سوداگرانه در اقتصاد ایران است.

محجوب گفت: معتقدم که در شرایط کنونی به جای بهره برداری سیاسی از اتفاقاتی که در مورد کارخانه‌هایی مانند  ارج افتاده است باید از ظرفیت‌های قانونگذاری مجلس در جهت حفظ این واحدهای صنعتی و خاتمه بازارگرمی‌های سوداگران استفاده کرد و در کنار جلوگیری از تعطیلی و انحلال آنها، دست کم با همکاری سازمان میراث فرهنگی حریم کنونی این کارخانه‌ را به محلی برای تشکیل یک موزه صنعتی تبدیل کرد.

وی افزود: قبلا هم این هشدار را داده بودم که در جامعه امروز، مناسبات سوداگرانه دست بالا را در روابط اقتصادی کشور دارد و به دلیل نبود قوانین محدود کننده سوداگری، امروز سوداگران به صورت همزمان تحت عناوین مختلفی همچون تاجر وبازرگان، بانکدار و صنعتگر و کارآفرین در جامعه حضور دارند و بدون داشتن هرگونه دغدغه یا تهدید اجتماعی از تمامی این موقعیت‌ها تنها در جهت تحکیم موقعیت خود استفاده می‌کنند.

کد N1443228

وبگردی