آفتاب

تقاضای اعسار قبل از زندان رسیدگی می‌شود/ تلاش قوه قضاییه برای کاهش زندانیان

تقاضای اعسار قبل از زندان رسیدگی می‌شود/ تلاش قوه قضاییه برای کاهش زندانیان

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به تلاش قوه قضاییه برای کاهش زندانیان، گفت: قوه قضاییه تلاش کرد بتواند هر مقدار که ممکن است؛ آمار زندانی‌ها را کم کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، خجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری ظهر امروز خود با اصحاب رسانه، به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد.

او در ابتدای سخنان خود با اعلام برخورد جدی قوه قضاییه با قاچاقچیان مواد مخدر گفت: مدافعان حقوق بشر گزینشی برخورد می‌کنند و جایی هر فضاسازی انجام می‌دهند و جای دیگر مثل برخورد جدی با فروشندگان و قاچاقچیان مواد مخدر، در مقابل جنایات و کشتن انسان‌های بی‌دفاع توسط قاچاقچیان مواد مخدر کاری نمی‌کنند.

تلاش قوه قضاییه برای کاهش زندانیان

محسنی اژه‌ای با اشاره به تلاش قوه قضاییه برای کاهش زندانیان گفت: قوه قضاییه تلاش کرد بتواند هر مقدار ممکن است؛ آمار زندانی‌ها را کم کند؛ چه با بردن لوایح مختلف به مجلس چه با تنظیم دستورالعمل‌های مختلف سعی کرده‌ایم این تصمیم را عملی کنیم.

او اضافه کرد: چند دسته در زندان هستند؛ کسانی حبس قطعی دارند و تحمل حبس می‌کنند. دسته دوم کسانی هستند که حبسشان تمام شده و جزای نقدی دارند و توانایی پرداخت ندارند. در قانون آمده که بجای پرداخت نقدی حبس تحمل می‌کنند. کسانی هم هستند که ردّ مال و دین دارند اما نتوانسته‌اند پول شاکی خصوصی را بدهند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: دسته دیگر قرار بازداشت موقت دارند و هنوز محکومیت ندارند. برخی کسان دیگر قرار تامین دیگری مثل قرار کفالت یا وثیقه برایشان صادر شده اما وثیقه و کفیل ندارند که این موارد تعدادشان زیاد است و بیشتر از محکومان معمولی هستند. در این موارد تلاش شده هر مقدار ممکن است زندانی‌ها را کمتر کنیم بنابراین لایحه «جرم‌زدایی» یا «قضازدایی» به مجلس داده شد اما هنوز در مجلس به نتیجه نهایی نرسیده که در حال پیگیری است و در دستور کار است.

او ادامه داد: بر این اساس تلاش می‌کنیم بسیاری از مسائل جرم نباشد، مثل مقررات راهنمایی رانندگی که جرم محسوب نمی‌شود. در مورد کسانی که ردّ مال دارند مثل مهریه و ...، به درخواست شاکی آنها زندان می‌رفتند و در زندان اگر اعسار می‌دادند بیرون می‌آمدند که در این مورد هم تصمیم دیگری گرفته شد و اگر مسبوق به مالیت نبوده، قبل از ندان هم درخواست اعسار می‌توانند بدهند و بررسی می‌شود.

ادامه دارد ...

کد N1441917

وبگردی