آفتاب
اعلمی‌فریمان در گفت‌وگو با ایلنا:

امید چندانی به حمایت سیاسی مکزیک از ایران وجود ندارد

امید چندانی به حمایت سیاسی مکزیک از ایران وجود ندارد

کارشناس مسائل آمریکای لاتین گفت: مناسبات ایران و مکزیک بیش از هر چیز رنگ و بوی اقتصادی داشته و خواهد داشت. آنها از متحدان اصلی آمریکا هستند و به همین خاطر نباید بر حمایت سیاسی از سوی آنها امید چندانی داشت.

هادی اعلمی فریمان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر چندساعته محمدجواد ظریف به مکزیکوسیتی و سفر احتمالی وزیر امور خارجه مکزیک به تهران در ماه‌های آتی گفت: مکزیک یکی از مهمترین کشورهای حوزه آمریکای لاتین است. این کشور عضو پیمان نفتا است و از متحدان اصلی آمریکا در معادلات سیاسی و مناسبات تجاری و روابط اقتصادی محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه مکزیک از محدود کشورهای آمریکای لاتین است که چپ‌گرا نیست و یک دولت نسبتا راستگرا در آن حاکم است، اظهار داشت: این کشور همراه با آمریکا و کانادا در سال ۱۹۹۴ میلادی پیمان نفتا را امضا کردند که همین مسئله موجب شد مناسبات و روابط آنها با آمریکا بیش از هر زمان دیگری شود.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین با یادآوری روابط ایران و مکزیک تصریح کرد: ایران و مکزیک از سال ۱۸۹۹ میلادی با یکدیگر روابط سیاسی برقرار کردند که در این راستا، ایران در مکزیکوسیتی سفارتخانه‌اش را ایجاد کرد. در زمان رژیم پهلوی، دو کشور مناسبات بسیار نزدیکی بودند اما پیروزی انقلاب اسلامی، مکزیکی‌ها سفارتخانه‌شان در تهران بستند اما ایران سطح روابطش را در سطح کارداری نگه داشت. در حدود ۲۴ سال پیش، مکزیک مجددا نسبت به توسعه مناسبات با ایران ابراز علاقه کردند و نسبت به بازگشایی سفارتخانه‌شان در تهران اقدام کردند.

اعلمی فریمان با اشاره به به حجم مناسبات تجاری دو کشور خاطرنشان کرد: مناسبات تجاری دو کشور طی سال‌های گذشته تا ۱۲۰ میلیون دلار هم افزایش یافت اما به دلیل تحریم‌ها، این میزان از مناسبات تا میزان بسیار زیادی کاهش یافت و هم‌اینک به عددی نزدیک به دو میلیون و پانصد هزار دلار رسیده است.

او با بیان اینکه باید از باز شدن قفل مناسبات ایران و مکزیک در دولت یازدهم استقبال کرد، ابراز داشت: روابط و مناسبات ایران و مکزیک می‌تواند بسیار متفاوت‌تر از روابط و مناسبات ایران با دیگر کشورهای آمریکای لاتین باشد. به عبارتی، با توجه به عضویت مکزیک در پیمان نفتا، توسعه مناسبات ما با این کشور می‌تواند دروازه ورود ایران به کشورهای این حوزه باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: مناسبات ایران و مکزیک بیش از هر چیز رنگ و بوی اقتصادی داشته و خواهد داشت. آنها از متحدان اصلی آمریکا هستند و به همین خاطر نباید بر حمایت سیاسی از سوی آنها امید چندانی داشت.

اعلمی فریمان با اشاره به نقش برجام در توسعه مناسبات ایران و مکزیک با یکدیگر یادآور شد: بی‌تردید برجام موانع پیش‌روی ایران برای توسعه مناسبات با کشورهای مختلف دنیا و از جمله مکزیک و دیگر کشورهای آمریکای لاتین را برداشته است و همین مسئله موجب شده قفل توسعه مناسبات دو کشور باز شود.

کد N1441499

وبگردی