آفتاب
اکران آخرین آثر فیلم ساز جوان سنندجی؛

نمایش گوشه های از توحش داعش/سینماگران کردستانی نیازمند حمایت

نمایش گوشه های از توحش داعش/سینماگران کردستانی نیازمند حمایت

سنندج - همزمان با مراسمی در راستای بزرگداشت روز سنما، آخرین مستند بهروز نورانی پور در خصوص سرنوشت سه دختر ایزدی در کشور عراق اکران شد و این اثر مورد تحسین حاضران در مراسم قرار گرفت.

به‌ گزارش خبرنگار مهر، شامگاه شنبه مراسم روز ملی سینما در تالار مجتمع فرهنگی و هنری سنندج، با حضور مسئولین و سینماگران کردستانی و همچنین استقبال خوب مردم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیروس سنایی، رئیس دفتر انجمن سینما جوان سنندج گفت: برای ما جای خوشحالی است که‌ در روز ملی سینما فیلم A۱۵۷ را اکران می کنیم، این فیلم ساخته‌ سینماگر جوان کرد بهروز نورانی پور است و چندین جایزه‌ داخلی و خارجی را برده‌ است.

سنایی در ادامه‌ با اشاره به وعده های عملی نشده مسئولان در راستای حمایت از حوزه سینما به ویژه تولید فیلم کوتاه، گفت: از اینجا بار دیگر اعلام می کنم که‌ در ۲ سال گذشته‌ هیچ کمکی از سوی دولت برای تجهیز وسائل سینمایی و ساخت فیلم به‌ انجمن سینمایی سنندج نشده‌ است.

وی به دیگر وعده های عملی نشده مسئولان دولتی اشاره کرد و گفت: حتی نزدیک به‌ دو سال است که‌ دولت قول مساعد داده‌ است که‌ جشنواره‌ فیلم کردی را کلید خواهد زد، اما این امر تاکنون به‌ هیج جایی نرسیده‌ است.

در ادامه‌ مراسم بهروز نورانی پور با تشکر از اکران آخرین ساخته خود در شهر سنندج و استان کردستان، بیان کرد: براستی امروز خرسندم که‌ در میان همشهریان خویش به‌ پای اکران فیلم خویش می نشینم.

نورانی پور در ادامه‌ تاکید کرد: من از همین جا، از تمامی مسئولین خواهش می کنم که‌ به‌ داد سینمای کردستان برسند و اجازه‌ ندهند که‌ سینماگران کرد به‌ دلیل مشکلات مالی خانه‌نشین شوند، این افراد سرمایه‌ ملی هستند و باید به صورت ویژه از آنها حمایت شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز در ادامه این نشست در سخنانی، گفت: صنعت سینما در زمانه‌ ما به‌ یک صنعت بین المللی تبدیل شده‌ است و حتی بعضی کشورها اقتصاد خویش را بر پایه‌ این صنعت برنامه‌ ریزی می کنند.

حجت الاسلام رحیم جعفری افزود: من همچون دوستان سینمایی خویش تنها خبرهای بد را اعلام نمی کنم و سعی می کنم در این روز فرخنده‌ چند خبر خوب سینمایی اعلام کنم.

وی گفت: در خصوص تامین اعتبار برای خرید تجهیزات سینمایی برای سینما جوان دفتر سنندج باید بگویم که‌ نزدیک به‌ ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این کار در نظر گرفته‌ شده‌ است و در همین یکی دو هفته‌ آینده‌ هم تجهیزات خریداری شده‌ و به‌ سنندج منتقل خواهند شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان افزود: پیرامون جشنواره‌ فیلم کردی، مسئولین سینمایی وزارت ارشاد با این مورد نه‌ تنها هیچ مشکلی ندارند که‌ از همان ابتدا از آن هم استقبال کرده‌اند و انشاءالله‌ این جشنواره‌ هم در آینده‌ نزدیک راه‌ اندازی خواهد شد.

جعفری در ادامه‌ با اشاره‌ به‌ این موضوع که‌ دو کتاب تالیفی از سینماگران کرد هم به‌ چاپ خواهد رسید، افزود: شما خوب می دانید که‌ سینمای ایران قبل از دولت یازدهم چه‌ وضعیتی داشت، تنها در ۵ ماه‌ گذشته‌ امسال، بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان درآمد فروش فیلم در سینماهای کشور بوده‌ که‌ در کل تاریخ کشور این رقم بی سابقه‌ است، توجه‌ کنید که‌ در یکی از همین سال های نه چندان دور کل فروش سال تنها ۷ میلیارد بود و این مهم نشان دهنده موفقیت سینما در کشور است.

وی تاکید کرد: البته‌ بنده‌ نیز اعتراف می کنم که‌ در استان و شهرستان های کوچک به‌ سینماگران چندان توجهی نشده‌ است و شخصا بارها آن را پیگیری کردم. مشکل در تامین اعتبار است، باید در بودجه‌ و ردیف اعتباری استان کردستان کلا تغییراتی ایجاد شود که‌ در این مورد هم قول های مساعدی داده‌ شده‌ است.

در ادامه‌ برنامه‌ از طرف انجمن سینمای جوان دفتر سنندج به‌ رسم یادبود، از جمع کثیری از سینماگران کردستان با اهدای یک لوح یادبود تقدیر و تشکر شد.

در انتهای مراسم، فیلم A۱۵۷ به‌ کارگردانی بهروز نورانی پور، که‌ برنده‌ سیمرغ بهترین مستند جشواره‌ فجر است، اکران شد. فیلمی کاملا مستند و واقعی از زندگی ۳ دختر بچه‌ ایزدی حامله‌ شده‌ توسط گروه تروریستی داعش که‌ در زیر یک چادر با نام A۱۵۷ در یک کمپ در میان آوارگان دیگر زندگی سختی دارند.

یکی از این دخترهای نگون بخت، ۳ بار تلاش می کند تا خودکشی کند، در انتها هم بر اثر نبود امکانات پزشکی و در هنگام متولد شدن کودک اش جان می سپارد، روایتی بغایت تلخ از نتایج توحش داعش که‌ هر بیننده‌ای را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.

آخرین ساخته بهروز نورانی پور بعد از اکران مورد تحسین حاضران در این مراسم قرار گرفت و همه از تولید این اثر ارزشمند از سوی فیلمساز جوان سنندجی تقدیر و تشکر کردند.

کد N1441449

وبگردی