آفتاب
معاون تحقیقات وزارت بهداشت خبر داد

شناسایی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در مطالعه ملی پرشین

شناسایی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در مطالعه ملی پرشین

تهران- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای 'مطالعه ملی پرشین' به منظور شناسایی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر خبر داد و گفت: این مطالعه در 18 استان در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر رضا ملک زاده روز شنبه در مراسم گشایش مرکز تحقیقات پیشرفته روش های کم تهاجمی بیمارستان پارس اظهار کرد: در این مطالعه که به عنوان زیرساخت پژوهشی بزرگ در کشور از سوی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت به اجرا درمی آید، 200 هزار نفر در استان های مختلف ایران و با نژادهای مختلف طی 30 سال از نظر عوامل خطر بیماری های غیرواگیر مورد بررسی قرار می گیرند.
وی با بیان این که در این مطالعه تغییرات ژنتیکی و عوامل محیطی در ابتلای افراد به بیماری ها بررسی می شود، از محققان سراسر کشور خواست در اجرای این طرح، معاونت تحقیقات وزارت بهداشت را یاری دهند.
ملک زاده افزود: مطالعه مشابهی نیز در آمریکا با بررسی یک میلیون نفر در دست انجام است و یکی از اهداف این گونه مطالعات ایجاد بیوبانک جهانی است که در آن نمونه خون افراد سالم که ممکن است بعدها بیمار شوند، نگهداری می شود.

** افزایش امید به زندگی در ایران
معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: میزان امید به زندگی در بدو تولد به عنوان یکی از مهمترین شاخص های سلامت، در کشور ما افزایش داشته است به گونه ای که در سال 1348 امید به زندگی در ایران حدود 53 سال بود اما اکنون در مردان به 76.3 سال و در زنان به 80.7 سال افزایش یافته است.
ملک زاده افزود: این نشان دهنده آن است که عفونت ها و بیماری های واگیردار کنترل شده اند و باید به سمت کنترل بیماری های غیرواگیر برویم.

** علل مرگ و میر در ایران
معاون وزیر بهداشت در مورد علل مرگ و میر در ایران گفت: طبق آمار وزارت بهداشت، 51 درصد مرگ و میرها در اثر سکته های مغزی و قلبی، 22 درصد در اثر سرطان ها و بقیه موارد در اثر بیماری های مزمن رخ می دهد.
ملک زاده افزود: به طور کلی 81 درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های مزمن غیرواگیر در ایران است که باعث مرگ زودرس (مرگ زیر 70 سال) در جامعه ایرانی می شود.
وی ادامه داد: درحال حاضر مساله و مشکل اصلی حوزه سلامت بیماری های غیرواگیر هستند بنابراین در اولویت برنامه های تحقیقات پزشکی قرار دارند و بیمارستان های خصوصی نیز می توانند در مراکز تحقیقاتی خود روی آنها فعالیت کنند.
ملک زاده در مورد آمار مرگ و میر نیز توضیح داد: 31 هزار نفر از افراد زیر 55 سال سالانه در اثر سکته های قلبی و مغزی، 10 هزار نفر در اثر سرطان ها، 2 هزار و 400 نفر در اثر بیماری های ریوی و 870 نفر در اثر بیماری های کبدی جان خود را از دست می دهند.
وی همچنین آمار تلفات جاده ای در کشور را خجالت آور دانست و گفت: سالانه 10 هزار نفر از افراد زیر 55 سال در کشور ما در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند که در مقایسه با سایر کشورها آمار بسیار بالایی است.
مرکز تحقیقات پیشرفته روش های کم تهاجمی بیمارستان پارس امروز با حضور جمعی از مسئولان این بیمارستان و دکتر ملک زاده گشایش یافت.
علمی** 1834 **2017
خبرنگار: ناهید شفیعی** سردبیر: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1441075

وبگردی