آفتاب
معصومه ابتکار:

مشابهت‌های ایران و رومانی زیاد است

مشابهت‌های ایران و رومانی زیاد است

ابتکار در مراسم امضای تفاهم‌نامه با وزیر محیط زیست رومانی گفت: مشابهت‌ها میان دو کشور هم از نظر اقلیمی و هم از نظر سیاست‌ها، خیلی زیاد است و می‌توانیم تبادل تجربیات خوبی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای تفاهم همکاری با کریستیانا پاشکا پالمر وزیر محیط زیست، آب و جنگل های رومانی اعلام کرد: طی مذاکرات دو جانبه ای که صورت گرفت زمینه های مشترک میان دو کشور و چالش هایی که دو کشور در حوزه آلودگی ها، جنگل ها، تالاب ها، حیات وحش و تنوع زیستی و اقتصاد سبز با آن روبرو هستند، تبادل شد.

ابتکار با اعلام خبر ایجاد کارگروه های مشترک میان دو کشور برای حفاظت از تالاب ها، جنگل ها و همچنین تبادل اطلاعات افزود: زمینه هایی مثل اقتصاد سبز و فناوری سبز هم مورد بحث واقع شد تا به عنوان ضرورت جامعه امروزی به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: مباحثی در زمینه ارتقاء آگاهی های محیط زیستی و آموزش های تخصصی را نیز به اشتراک گذاشتیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه شباهت های زیادی در این زمینه میان دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: این شباهت ها ترکیبی بر همکاری های دو کشور است و البته این تاکید فقط به همکاری دو کشور محدود نمی شود بلکه همکاری های جهانی در زمینه های محیط زیستی همچون حفاظت از تالاب ها و... را هم شامل می شود.

ابتکار همچنین در پاسخ به خبرنگار مهر، درباره استفاده از تجربیات علمی و آکادمیک رومانی در زمینه مدیریت جنگل ها گفت: ما استقبال می کنیم از اینکه بتوانیم با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی این کشور و همچنین خود وزارت محیط زیست، آب و جنگل ها همکاری علمی کنیم زیرا مشابهت ها میان دو کشور هم از نظر اقلیمی و هم از نظر سیاست ها، خیلی زیاد است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان بیان کرد: موقعیتی که رومانی در آن قرار گرفته از نظر سیاست گذاری بسیار شبیه ما است. آنها نیز با قاچاق چوب و تخریب جنگل ها روبه رو هستند و با سیستم ردیابی بهره برداری جنگل و همچنین قانونی که اخیرا بهره برداری از جنگل های بکر را ممنوع کرد، با آن به مقابله برخاسته اند و ما حتما می توانیم از این تجربیات در سطح علمی استفاده کنیم.

صبح امروز یادداشت تفاهم همکاری های زیست محیطی میان سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و وزارت محیط زیست، آب و جنگل های رومانی امضا شد که بر اساس این تفاهم نامه، همکاری دو جانبه در زمینه های موضوعات محیط زیستی شامل آلودگی ها، مدیریت پایدار جنگل ها، نقش تالاب ها در توسعه مناطق دور افتاده، پایش جنگل ها و جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگل، شکار، بهره برداری از فناوری اطلاعات و داده های جغرافیایی، اجرای پروژه های مشترک در زمینه مهار آلودگی های دریایی، اقتصاد سبز و گردشگری، اخذ عوارض زیست محیطی و فناوری پاک، احیای تالاب ها و دریاچه‌های خشک شده، مدیریت منابع آب و همکاری برای مقابله با موضوعات نوظهور زیست محیطی مانند تغییرات آب و هوا و گردش جهانی شکل می‌گیرد.

کد N1440704

وبگردی