آفتاب

آغاز همایش جریان های تکفیری، علل گرایش و راههای مقابله در تربت جام

آغاز همایش جریان های تکفیری، علل گرایش و راههای مقابله در تربت جام

مشهد - ایرنا- همایش 'جریان های تکفیری، علل گرایش و راهکارهای مقابله' پنجشنبه با حضور جمعی از علمای شیعه و سنی در تربت جام گشایش یافت.

به گزارش ایرنا در این همایش یک روزه که در دانشگاه آزاد اسلامی برپا شده 300 نفر از علمای شیعه و سنی مذهب استان خراسان رضوی از شهرستان های تربت جام، تایباد، باخرز، خواف و مشهد شرکت دارند.
فرماندار تربت جام در آیین آغازین این همایش در سخنانی گفت: جنگ تمدنها تبدیل به جنگ ادیان، جنگ مذاهب، فرامذهبی و امروزه تبدیل به جنگ اقوام و گویش ها شده است.
علی رستمی افزود: راهبرد دشمنان شقه شقه کردن جهان اسلام است و هدف آنها تبدیل جامعه به صنف های مختلف روحانی، دانشگاهی، شهری، روستایی، لر و کرد، و در آخر شیعه وسنی است.
وی اذعان داشت: وظیفه ماست که در عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در صدد مقابله با این راهبرد دشمن برآمده و با برپایی چنین برنامه هایی در حوزه کشورهای اسلامی منادی وحدت و دوستی باشیم.
امام جمعه اهل سنت تربت جام نیز در سخنانی گفت: اسلام دین وحدت است و مسائل و عقاید تکفیری ها به طور کلی در اسلام هیچ جا و جایگاهی ندارد.
به گزارش ایرنا مولوی شرف الدین جامی الاحمدی افزود: به اعتقاد اهل سنت مسلمانی که به لا اله الا الله و محمد رسول الله شهادت دهد و کعبه را به عنوان قبله انتخاب کند اگر از سوی کسی تکفیر شود کفر به خود طرف برمی گردد.
وی اذعان داشت: امروز شیاطین انسانی بیشتر شده اند و همه تفرقه انگیزی ها نشات گرفته از تفرقه سران اسلامی، ایجاد تبعیض بین ملت خودشان و افراط گرایی بیش از حد به نام اسلام است.
جامی الاحمدی اضافه کرد: داعش، النصره، طالبان و هرگونه گروه تکفیری دیگری جیره خوار و نوکر حلقه به گوش دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمین اند و نقشه کش آنها صهیونست، آمریکا و انگلیس هستند.
وی اظهار داشت: مقابله با داعش و سردمداران آنها با سلاح میسر نمی شود، چون انحراف در عقیده و اندیشه است و تنها باید از راه منطق اینها را به راه آورد و از راههای انحرافی نجات داد.
دبیر همایش جریان های تکفیری، علل گرایش و راهکارهای مقابله گفت: در طول برپایی همایش علاوه بر پخش پیام تصویری مرجع عالیقدر آیت الله ناصر مکارم شیرازی، جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، علما، اندیشمندان و نخبگان برجسته دینی و مذهبی اهل تسنن و تشیع به سخنرانی خواهند پرداخت.
حجت الاسلام حبیب الله زاهدی خاطرنشان کرد: این همایش در ادامه سلسله نشست های ملی دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریانهای افراطی و تکفیری برگزار می شود.
وی هدف از برپایی این همایش را معرفی اسلام اصیل، بیان خطرات افراط گرایی مذهبی و نیز بهره گیری از خرد جمعی در مواجهه و مقابله با این جریانات عنوان کرد.
همایش مزبور با همکاری اداره تبلیغات اسلامی تربت جام، اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و دفتر آیت الله مکارم شیرازی برپا شده است.
نخستین همایش جریان های تکفیری، علل گرایش و راهکارهای مقابله، آذرماه 93 در قم برگزار شده بود.
شهرستان 300 هزار نفری تربت جام با ترکیب جمعیتی شیعه و سنی در 167 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
7519/5132
کد N1439301

وبگردی