آفتاب
رئیس سازمان بهزیستی:

معلول زایی با مراجعه زوج ها به مرکزهای مشاوره ژنتیک کاهش یافته است

معلول زایی با مراجعه زوج ها به مرکزهای مشاوره ژنتیک کاهش یافته است

اردبیل - ایرنا - رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با مراجعه پیش از ازدواج زوج های جوان به مراکز مشاوره ژنتیک معلول زایی کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی چهارشنبه شب در یک گفت و گوی خبری در اردبیل افزود: از جمله در این استان با مراجعه پیش از ازدواج زوج ها به مراکز مشاوره ژنتیک 30 درصد کاهش معلول زایی داشتیم و به دنبال این بازخورد مثبت، سازمان بهزیستی هزینه افرادی که توانایی پرداختن هزینه های مربوط را ندارند از جمله افراد تحت پوشش این مجموعه و کمیته امداد امام خمینی (ره) را برعهده می گیرد.
وی با اشاره به هزینه نگهداری یک معلول در مراکز بهزیستی افزود: در کنار این امر تولد 25 تا 30 هزار کودک معلول بار روانی برای جامعه و بار اقتصادی بر دوش دولت به جا می گذارد و از این رو اجباری کردن مشاوره های ژنتیک پیش از ازدواج به ویژه برای ازدواج های خانوادگی و زوج های دارای یک فرزند معلول پیگیری می شود.
رئیس سازمان بهزیستی بیان کرد: تلاش می شود مشاوره های ژنتیک پیش از ازدواج با توجه به اهمیتی که دارد گسترش یافته و همچنین تحت پوشش بسته های حمایتی بیمه سلامت قرار بگیرد.
او اضافه کرد: هم اکنون در سه استان این مشاوره ها به صورت آزمایشی اجباری شده و زوج های جوان به ویژه موارد ازدواج فامیلی یا زوج های دارای فرزند معلول حتما به مرکزهای مشاوره ژنتیک مراجعه می کنند.
وی عنوان کرد: در این زمینه استان اردبیل اولویت دار بوده و از بودجه ستادی مشمول کمک های سازمان بهزیستی خواهد شد.
محسنی بندپی همچنین به بازنگری در سیاست های سازمان بهزیستی در زمینه کاهش طلاق اشاره کرد و گفت: به جای ورود به موضوع هنگام مراجعه زوج ها برای طلاق، رویکرد پیشگیرانه مشاوره پیش از ازدواج در پیش گرفته شده که در سه محور کیفیت بخشی به زندگی، آموزش مهارت های زندگی و مهارت های فرزند پروری آموزش ها ارائه خواهدشد.
وی با اشاره به 700 هزار مورد ازدواج در سال 1394 افزود: 20 درصد از زوج ها آموزش دیده بودند و در استان هایی که این مشاوره ها به صورت آزمایشی اجباری شده بود، 30 درصد کاهش طلاق وجود داشت.
رئیس سازمان بهزیستی بیان کرد: در قالب این طرح سه هزار و 900 مدرس ازدواج در 2 هزار و 600 مرکز مشاوره از جمله در استان های بوشهر و اصفهان به کار گرفته شدند و نتیجه آن به سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور برای اجرا در همه استان ها پیشنهاد شده است.
او گفت: شیب افزایش طلاق در سال 1394 به نسبت سال پیش از آن کنترل شده و در میانگین یک طلاق به ازای هر 4.3 ازدواج ثابت مانده و باید تلاش کنیم این رشد متوقف شده و با برگزاری مشاوره ها همچنان کاهش یابد.
محسنی بندپی در ادامه به اجرای طرح های غربالگری اشاره کرد و گفت: سه هزار و 38 تن در سال گذشته با عارضه عفونت های شنوایی سنجی به مراکز پزشکی و درمانی معرفی شدند که میانگین پوشش کشوری 67 درصد و در استان اردبیل بیش از 78 درصد بود و باید تلاش کرد این نرخ به بیش از 90 درصد برسد و در سال 1396 دیگر انتقال ناشنوایی هیچ کودکی را از سال اول زندگی به سال بعد شاهد نباشیم.
وی بیان کرد: در زمینه تنبلی چشم نیز با پوشش بیش از 75 درصد حدود سه میلیون تن در کشور غربالگری شدند.
وی در ادامه به برنامه های حمایتی و توانبخشی سازمان بهزیستی از معلولان و افراد در معرض آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: پرداخت حق پرستاری به معلولان امسال افزایش یافته و برای افراد با ضایعه نخاعی شدید یک میلیون 800 هزار ریال و برای سایر معلولان یک میلیون و 600 هزار ریال ماهانه حق پرستاری پرداخت می شود؛ هم اکنون 21 هزار تن تحت پوشش بوده و حدود چهار هزار تن نیز در فهرست انتظار هستند.
محسنی بندپی همچنین به اجرای طرح توانبخشی خانواده محور اشاره کرد و گفت: 420 هزار تن از معلولان در قالب مراقبت و معاینه در منزل در روستاها تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.
او افزود: همچنین لایحه پیشنهادی دولت در راستای حمایت از افراد معلول در دستور کار مجلس قرار دارد که با تصویب آن دستگاه های ذیربط در ساخت و ساز از جمله شهرداری ها و راه و شهرسازی ملزم و متعهد می شوند تا برای ساختمان هایی که در آنها سهولت تردد معلولان پیش بینی نشده باشد پایان کار صادر نشود.
وی بیان کرد: شوراهای شهر، شهرداری ها و مسکن و شهرسازی باید تلاش کنند تا معلولیت افراد موجب محدودیت حضور آنها در اجتماع نشود و در این زمینه در استان اردبیل اقدام های مثبتی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین 38 هزار دانشجو در زمینه پرداخت شهریه زیر پوشش بهزیستی قرار دارند که 19 هزار تن آنها معلول و 19 هزار تن دیگر بد سرپرست یا بی سرپرست هستند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به فعالیت مرکزهای اورژانس اجتماعی در 197 شهرستان اشاره کرد و افزود: 297 خودرو آماده خدمات رسانی و مداخله علمی و به هنگام هستند که در نتیجه تلاش های صورت گرفته دو هزار و 880 زن و یک هزار و 440 مرد در سال 1394 در نتیجه ورود به موقع از خودکشی منصرف شدند.
او افزود: مرکزهای اورژانس اجتماعی و مشاوره ها ورود مناسبی در زمینه کاهش طلاق داشتند و گسترش کمی و کیفی آنها در جهت کاهش طلاق در شهرهای با جمعیت بیش از 50 هزار تن پیگیری و تلاش می شود در قالب برنامه ششم توسعه مورد حمایت مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.
محسنی بندپی با اشاره به گستردگی شبکه افراد تحت پوشش خدمات اورژانس اجتماعی بهزیستی گفت: افزایش مرکزها و دامنه فعالیت ها می تواند منجر به کاهش کودک آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری، طلاق و خودکشی شود.
8123/6016 *شبس*1488 *1565
کد N1439014

وبگردی