آفتاب
وزیر صنعت، معدن و تجارت

70 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط کشور پرداخت شد

70 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط کشور پرداخت شد

خمین - ایرنا - وزیر صنعت ،معدن و تجارت کشور گفت: 70 هزار میلیارد ریال تسهیلات به هشت هزار صنایع کوچک و متوسط و شماری از واحد کشاورزی در چهار ماه اخیر پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، محمد رضا نعمت زاده عصر روز چهارشنبه در آیین افتتاح نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم ور محلات افزود: پرداخت رقم تسهیلات مذکور که در راستای حمایت از تولید و خروج واحدهای صنعتی از رکود اعطا شده، در صورت همکاری و تسریع در خدمات بانکی تا دو برابر نیز افزایش می یابد.
وی بیان کرد: برخی بانک هاعامل در سال جاری همکاری خوبی برای پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط داشتند و انتظار از نظام بانکی این است که با سرعت عمل بالاتری پرونده متقاضیان تسهیلات صنعتی را رسیدگی کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در شرایط پسا برجام، صنعت کشور روند رو به رشدی را طی می کند و در حوزه صناییع معدنی از جمله صنعت سنگ نیز مزیت های خوبی وجود دارد اما، راه دراز و پر مشقتی برای دستیابی به اهداف چشم انداز پیش رو است. به گزارش ایرنا، نعمت زاده گفت: رسیدن به هشت درصد رشد اقتصادی سالانه مطرح شده در برنامه ششم توسعه همت و منابع مالی زیادی را می خواهد و تحقق این مهم به برنامه محوری، همدلی و قوانین ثابت و کارآمد نیاز دارد.
وی افزود: لوایح کارشناسی می توان اقتصاد را متحول کند و برای رسیدن به توسعه و پیشرفت باید از قوانین دست و پا گیر جدا شد و بستر را برای حمایت و رونق تولید تسهیل کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: شرایط فعلی کشور به هیچ عنوان به حجم گسترده قوانین نیاز ندارد بلکه بای با تسهیل راه و مقررات زدایی وضعیت را برای تولید کننده سهل کرد.
نعمت زاده با انتقاد از صادرات سنگ به صورت خام و کوپ ادامه داد: ارزش افزوده و تولید ثروت نیاز کنونی کشور است و و باید با تقویت زنجیره فراوری سنگ از خام فروشی و صادرات فاقد فراوری این محصول ارزشمند جلوگیری کرد.
وی بیان کرد: حوزه فرآوری صنعت سنگ ایران باید بر اساس تقاضاهای جهانی و سلایق بین المللی باشد و تولید بر مبنای سلایق داخلی این حوزه را رقابتی نمی کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واحدهای کوچک و متوسط در صنعت سنگ کشور باید به صورت خوشه ، کنسرسیوم یا شرکت های بزرگ ساماندهی شوند و با هماهنگی و هم افزایی ؛صادرات مشترک داشته باشند.
نعمت زاده اضافه کرد: تجهیز واحدهای معدنی و فرآوری سنگ با ماشین آلات و تجهیزات روز امری اجتناب ناپذیر است چرا که توجه به این مهم کیفیت در تولید، کاهش هزینه و محصول پرمشتری خواهد داشت .
به گزارش ایرنا، وی گفت: محلات ظرفیت صنعت ماشین سازی فراوری را دارد و در صورت راه اندازی این صنعت اشتغال و ایجاد درآمد افزایش می یابد.
استاندار استان مرکزی نیز در این آیین گفت: جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی به عنوان اولویت حوزه اقتصادی استان در دستور کار بوده و بسترهای لازم در تسهیل و فرصت سازی جذب سرمایه ها فراهم شده است.
به گزارش ایرنا، محمود زمانی قمی افزود: 10 طرح بزرگ صنعتی با تلاش های تیم اقتصادی استان در دوران پسابرجام پیگیری شده است که ساخت واحد نیروگاهی هزار مگاواتی ساوه با مشارکت شرکت بلژیکی، توسعه نیروگاه رودشور زرندیه، ساخت نخستین پالایشگاه پلاسمای خون کشور با مشارکت شرکت کره ای و طرح کوره ذوب سیلیس در دلیجان از جمله این سرمایه گذاری هاست.
وی گفت: استان مرکزی در جایگاه دوم صنایع مادر تخصصی و قطب چهارم صنعت، سهم به سزایی را در اقتصاد ملی دارد و تنها در حوزه نفت و گاز،تولید و تامین 16میلیون لیتر بنزین مصرفی کشور یکی از خدمات این استان است.
استاندار استان مرکزی عنوان کرد: در سال های تحریم ظالمانه 2، 500 واحد تولیدی و صنعتی این استان دچار آسیب جدی شد و 34هزار میلیارد ریال سرمایه های قطعی صنعتی با رکود مواجه است.
وی تاکید کرد: صیانت از واحدهای تولیدی فعال و احیاء واحدهای نیمه تعطیل و غیر فعال در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته و پیگیری این امور از طریق ستاد اقتصاد مقاومتی استان با جدیت در دست انجام است.
زمانی قمی،برگزاری نمایشگاه بین المللی سنگ را یکی از نقاط قوت استان مرکزی و شهرستان محلات بیان کردو افزود: معرفی توانمندی های حوزه تولید از طریق ظرفیت های نمایشگاهی به صورت هدفمند، افزایش درآمد ،ایجاد اشتغال و توسعه صادرات را در پی دارد.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت:سیاست کاهش نرخ سود بانکی از سوی دولت آگاهانه و بهنگام در راستای حمایت از تولید و رونق اشتغال انجام شده است.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی افزود: ساماندهی سیاست های پولی و بانکی کشور که در حال حاضر با مسایلی مواجه است بهترین ابزار حمایتی از تولید کنندگان است چرا که از نوسان و تنش در تولیدجلوگیری کرده و امنیت در سرمایه گذاری را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه بازار تولید به ثبات نیاز دارد، فزود: بسته حمایتی قوی، تولید کننده را از آسیب های اقتصادی مصون می کند.
نماینده مردم محلات و دلیجان ادامه داد: تغییر رویه بانک ها برای تضمین و رونق تولید ضروریست و نظام بانکی باید به صورت واقعی از بخش تولید حمایت کرده و شیوه های کارآمد تخصیص منابع را که به رشد تولید می انجامد، پیشه کند.
حجت الاسلام سلیمی گفت: مالیات های سنگین بر تولید و صادرات کمر تولید کننده را شکسته است و باید با جلوگیری از فرار مالیاتی این حوزه ساماندهی اصولی شود.
به گزارش ایرنا، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: در محلات 70 معدن فعال وجود دارد و ذخیره قطعی این معادن 30 میلیون تن سنگ است وسالانه 2 میلیون تن سنگ از این معادن برداشت می شود.
حجت الاسلام سلیمی افزود: بیش از 2 درصد تولید سنگ جهان در شهرستان محلات صورت می گیرد و 10.8 درصد سنگ تراورتن جهان در این شهرستان تولید می شود.
وی بیان کرد: 280 واحد فرآوری با ظرفیت فرآوری 18 میلیون متر مربع سنگ در شهرستان محلات وجود دارد که 13.3 تولید سنگ فرآوری کشور را شامل می شود.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بیش از 10 هزار نفر در محلات به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش سنگ فعال هستند و ظرفیت 1000واحد فرآوری سنگ در این منطقه وجود دارد.
نهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم ور محلات در فضایی به وسعت 55 هزار متر مربع با 350 غرفه و حضور فعالانه تولید کنندگان داخلی و خارجی در کیلومتر 10 محور نیم ور به محلات دایر شده و آخرین دستاوردها در حوزه سنگ های تزئینی و ساختمانی، معادن سنگ، تجهیزات و ماشین آلات، هنرهای جانبی و صنایع وابسته به سنگ در معرض دید عموم قرار گرفته است.
این نمایشگاه بین المللی از امروز تا 27 شهریور ماه جاری در محل نمایشگاه دائمی سنگ ایران در شهر نیم ور محلات در معرض دید علاقه مندان قراردارد.
شهرستان محلات قطب تولید سنگ نما کشور در فاصله 105 کیلومتری اراک قرار دارد و دارای 50 هزار نفر جمعیت دارد.
6013/
کد N1438940

وبگردی