آفتاب

تشدید کنترل بر پارک ملی پابند مازندران

تشدید کنترل بر پارک ملی پابند مازندران

ساری - ایرنا - فرماندار بهشهر گفت که با افتتاح پاسگاه محیط بانی پارک ملی ' پابند ' ، ضریب حفاظتی از گونه های حیوانی این ذخیرگاه طبیعی استان مازندران تشدید شده است .

سید خالق سجادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پاسگاه محیط بانی پارک ملی پابند امروز با حضور مدیرکل محیط زیست مازندران و مسئولان محلی افتتاح شده است .
وی گفت : این پاسگاه به دلیل حساسیت پارک ملی پابند و با هدف حفاظت و حراست از تنوع زیستی منطقه و افزایش توان حفاظتی و کنترل بیشتر ساخته و بهره برداری شده است.
او افزود : برای ساخت و تجهیز پاسگاه محیط بانی پابند بیش از یک میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است .
سجادی گفت : فعالیت این پاسگاه سبب می شود تا از ورود شکارچیان غیرمجاز به منطقه جلوگیری شده و امنیت برای گونه های جانوری و گیاهی پارک افزایش یابد.
پارک ملی پابند از شمال به روستای چناربن ، از شرق به روستای نمکه در استان سمنان ، از جنوب به ارتفاعات کوه بادله و از غرب به نکا، بهشهر و زارم رود محدود می شود.
این پارک در جنوب نکا و بهشهر به صورت دامنه های کوهستانی و جنگل های دست نخورده و محل رویش گونه های منحصر به فرد گیاهی، علفی، بوته ای و گونه های جانوری شاخص است .
مهم ترین ویژگی دیگر این پارک، وجود جنگل های هیرکانی و قرار گرفتن منطقه حفاظتی هزار جریب در این پارک است.
پارک ملی پابند در سال ۱۳۸۶در پی پیشنهاد سازمان محیط زیست با تفکیک محدوده پارک ملی ۷۲ هزار هکتاری پابند به دو بخش محدوده جدید و منطقه شکار ممنوع تقسیم شد و بدین ترتیب مساحت محدوده جدید پارک ملی پابند، ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار و مساحت منطقه شکار ممنوع ۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام شد.
آویشن ، اسفنج ، رز ، زعفران وحشی ، شقایق ، گل بنفشه ، گل گاوزبان ، گون ، درخت ال ، آلوچه وحشی ، انجیلی ، ازگیل وحشی ، بلوط ، بارانک جنگلی ، تلکا ، راش ، زرشک کوهی ، شیردار ، شمشاد ، سیب وحشی ، کچف و ولیک پوشش گیاهی و درختی این پارک را تشکیل می دهند.
پلنگ ایرانی، خرگوش، خوک، خرس، روباه، شوکا، شغال، گربه وحشی، گرگ، مرال هم گونه های جانوری و بحری، بلبل، بلدرچین، تکا، دلیجه، سارگپه، شاهین، قرقاول، عقاب، کرکس و هدهد نیز از گونه های پرندگان این پارک هستند.
این پارک تا پیش از این با فاقد تجهیزات و امکانات حفاظتی مستقل در منطقه حفاظتی بود و امنیت آن با گشت زنی سیار محیط بانان تامین می شد .
7332/1654
کد N1438732

وبگردی