آفتاب

فرماندار تهران از تدوین طرح جامع مبارزه با سفید بالک ها خبر داد

فرماندار تهران از تدوین طرح جامع مبارزه با سفید بالک ها خبر داد

تهران - ایرنا - فرماندار تهران با اشاره تدوین طرح جامع مبارزه با سفیدبالک ها(مگس سفید) در پایتخت گفت: اقدامات موثر انجام شده در راستای مقابله با سفید بالک ها موجب تاخیر یک ماهه حضور پرشمار این آفت در سطح شهر شده است.

«مگس سفید یا سفیدبالک، حشره کوچکی است که سطح بدن و بال آن به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده است».
به گزارش ایرنا، عیسی فرهادی روز چهارشنبه در نشست بررسی آخرین وضعیت مهار آفت سفیدبالک ها در در سطح شهر تهران افزود: طرح جامع مبارزه با سفید بالک ها با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهادکشاورزی و همکاری مراکز دانشگاهی تا پایان سال جاری به صورت نهایی تدوین و اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به جلسات کارشناسی برگزار شده در زمینه تدوین این طرح جامع اظهار کرد: با توجه به اینکه از زمان حضور پرشمار سفید بالک ها در سطح شهر تهران سه سال می گذرد، اقداماتی برای کاهش جمعیت این افت در سطح شهر انجام شده که در صورت همکاری و هماهنگی بیشتر شهرداری تهران و سازمان محیط زیست با فرمانداری، نتایج بهتری در راستای اجرای طرح بدست خواهد آمد.
فرماندار تهران تصریح کرد: خوشبختانه سفیدبالک ها ناقل هیچ بیماری نیستند و دراین زمینه جای هیچ نگرانی برای شهروندان تهرانی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه امسال شاهد کاهش چشمگیر جمعیت این حشره در سطح تهران بودیم اظهار کرد: وجود پرشمار این آفت در دو منطقه شش و 11 پایتخت نیز به طور قطع با آغاز فصل سرما از بین خواهند رفت.
فرهادی گفت: با توجه به اینکه در آستانه فصول سرد سال و کاهش جمعیت سفیدبالک ها قرار داریم، جلسات پیگیری تدوین و اجرای طرح تا پایان سال هر دو ماه یکبار برگزار می شود.
فرماندار شهرستان تهران با اشاره به اینکه طرح جامع مبارزه با سفید بالک ها با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست و نظارت جهاد کشاورزی تهیه شده افزود: پس از دریافت نظرات کارشناسی دستگاه های ذیربط ، آیین نامه اجرایی طرح جامع مبارزه با سفیدبالک ها ابلاغ و عملیاتی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران اقدامات موثری در خصوص مهار جمعیت سفید بالک ها انجام داده است گفت: فرمانداری تهران در حوزه اقدامات عملیاتی جمع آوری برگ درختان، سم پاشی و شست وشوی درختان و همچنین انجام مطالعات و تحقیقات علمی، دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی ذیربط با شهرداری و مجریان طرح هماهنگی لازم را انجام می دهد.
فرماندار تهران تاکید کرد: شهرداری تهران به عنوان مجری طرح ملزم است در بحث محیط زیست و فضای سبز اعتباراتی را برای اجرای طرح در سال آینده پیش بینی و تخصیص دهد.
به گزارش ایرنا جمعیت سفیدبالک ها در تهران طی تابستان 93 و 94 به یکباره افزایش یافت و موجب اذیت شهروندان شد و حتی شایعاتی مبنی بر خطرناک و یا بیماری زا بودن آنها شکل گرفت.
مقابله جدی برای کاهش جمعیت این آفت که از قدرت تولید مثل بسیار بالایی برخوردار است، سال گذشته در قالب یک پروژه تحقیقاتی میان شهرداری تهران و موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
طغیان مگس های سفید یا سفیدبالک ها در پایتخت از دو سال پیش آغاز شد و در روزهای گرم هوا جمعیت آنها افزایش می یافت.
در برخی مناطق پایتخت و خیابان هایی که درختان توت وجود دارد سفیدبالک های بیشتری دیده می شوند که به تناسب حضور پر تعدادشان مزاحمت ها و مشکلات زیادی برای ساکنان و رهگذران ایجاد می شود.
برخی کارشناسان معتقدند این حشرات از مزارع اطراف تهران به دلیل تغییرات آب و هوایی و بر اثر تغییر در اکولوژی به شهر وارد شده اند.
تهرام/1699/1109//1625
کد N1438561

وبگردی