آفتاب
حسین ظریف ‏‌منش:

غدیر نقطه عطف تاریخ اسلام و تاریخ بشریت است

غدیر نقطه عطف تاریخ اسلام و تاریخ بشریت است

مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر گفت: غدیر یک واقعه مسلّم تاریخی و نقطه عطف تاریخ اسلام و تاریخ بشریت است که شامل حقایق فراوانی از جمله حاکمیت پارسایی، عدالت و ارزش های الهی بر جامعه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر در نشست خبری اعلام برنامه های دهۀ امامت و ولایت از برگزاری مراسم غدیر در ۷۱ کشور دنیا با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی اهل‎بیت(ع) و وزارت خارجه خبر داد.

بنا بر این گزارش، نشست خبری اعلام برنامه‎های دهه امامت و ولایت شنبه با حضور حسین ظریف ‏‌منش، رئیس بنیاد بین‎المللی غدیر برگزار شد. 

ظریف‎منش ضمن یادبود شهدای منا و خباثتی که آل‎سعود نسبت به جهان اسلام داشت، گفت : برای ایام عید قربان و غدیر با الهام از فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند بین عید سعید قربان و غدیر رابطه‎ای است که این ایام متصّل به امامت است و نیز نام‎گذاری این دهه به عنوان دهۀ امامت و ولایت نام نهاده شده است و  برنامه‎های متعددی برای این ایام فرخنده  تعریف و پیش بینی کرده ایم کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه شعار دهه امامت و ولایت سال جاری، در پاسخ به ندای آسمانی پیامبر اکرم(ص) است، تصریح کرد : با توجه به فرمایش پیامبر اکرم(ص) در ماجرای غدیر که فرمودند پیام مرا حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند، شعاری که برای امسال برگزیدیم و در واقع تکلیفی است که برای همه روشن است تا به آن عمل نمایند. این شعار مانند شعار سال گذشته «لبیک یا رسول‌‏الله» است، شعاری که هم متضمّن وحدت است و هم مفهوم آسمانی والهی بودن مدیریت جامعه و مفهوم اینکه امامت ، استمرار رسالت است را در خودش داده است.

ظریف‎منش در نشست خبری اعلام برنامه‎های دهه امامت و ولایت با بیان اینکه برای برگزاری برنامه‎های امسال دهه امامت و ولایت با نهادها و مراکز مختلف دولتی و مردمی تعامل داشتیم ، خاطرنشان کرد: طی جلسه‎ای که با وزارت کشور داشتیم، طی ابلاغیه ای کلیه استانداری‎ها موظف به همکاری شدند و از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی، صدا و سیما، سازمان شهرداری‎ها و دهداری‎ها، سازمان اوقاف، شهرداری‎های سراسر کشور، وزارت خارجه، سپاه پاسداران، سازمان بسیج مستضعفین، ارتش جمهوری اسلامی و سایر وزارتخانه‎ها و دستگاه‎های اجرائی کشور آمادگی خود را برای برگزاری مراسمهای مختلف اعلام کردند.

وی با توجه به نقش اثرگذار غدیر در تمام ارکان جامعه، افزود: غدیر زمانی می‎تواند در تمام زوایای جامعه ما نقش برجسته و نجات‎بخش خود را نشان دهد که به عنوان یک حرکت فراگیر مردمی مطرح شود، به همین دلیل بیشترین تکیه ما در برگزاری مراسم دهه امامت و ولایت، فعالیتهای مردمی، تشکلات دینی، مؤسسات و مراکز فرهنگی و هیئات مذهبی که اداره‎کنندگان این مجموعه‎ها عموماً بر عهده جوانان است.

مدیرعامل بنیاد بین‎المللی غدیر ضمن اعلام سیاستهای کلی برنامه‎ریزی مراسم ایام دهه امامت و ولایت در سطح ملی و فراملی، اظهار کرد: سیاست های کلی بنیاد بین‎المللی غدیر شامل تلاش در جهت حضور مردم در صحنه‎های گرامیداشت غدیر، جلب مشارکت سازمانها و نهادهای ملی و بین‎المللی و تأکید بر بُعد وحدت‎ آفرین  پیام جهانی غدیر است.

ظریف‎منش گفت: باید در عمل به پیام و آموزه های غدیر در عرصه های فردی و اجتماعی به جهنی شدن تفکر غدیر کمک نماییم و بدین منظور، ترویج نهج‎البلاغه به عنوان کتاب زندگی را از جمله محورهای اصلی مراسم های دهه امامت و ولایت معرفی می کنیم . وی گفت: اگر نهج‎البلاغه وارد زندگی آحاد جامعه شود ، مسیر حرکت فردی، اجتماعی و سیاسی کشور را در جهت دستیابی به تراز نوینی از نظام اسلامی سوق خواهد داد که بی تردید مورد توجه بسیار مطلوب مردم جهان خواهد شد.

وی افزود: ترویج زیارت غدیریه امام هادی(ع)، ترویج خطبه غدیر و ترویج زیارت جامعه کبیره به عنوان منشور امامت شیعه و توجّه به بعد حکومتی غدیر از دیگر محورهای مراسم های دهه امامت و ولایت است.

ظریف‎منش با توجه به بُعد حکومتی غدیر به عنوان یکی از محورهای بسیار مهم بنیاد بین‎المللی غدیر در دهه امامت و ولایت، تصریح کرد: غدیر علاوه بر اینکه یک واقعه مسلّم تاریخی و نقطه عطف تاریخ اسلام و تاریخ بشریت است، روز تعیین امیرالمؤمنین از جانب خداوند تبارک و تعالی به عنوان حاکم و سرپرست و هدایت‏گر جامعه بعد از پیامبر اکرم(ص) است که شامل درسها، حقایق و فلسفه‎های فراوانی از جمله حاکمیت پارسایی، عدالت و فضلیت و حاکمیت ارزشهای الهی بر جامعه است. با این بیان خواهیم دانست که غدیر مضمونی تنها متعلق به جهان شیعه نیست بلکه متعلق به تمام جهان اسلام وهمۀ بشریّت است.

رئیس بنیاد بین‎المللی غدیر با اشاره به اینکه دو دسته برنامه برای امسال پیش‎بینی کردیم، گفت: دسته اول، برنامه‎های ناظر بر امر گرامیداشت دهه امامت و ولایت و دسته دوم، برنامه‎های معرفت‎افزار و فرهنگ‎ساز است.

ظریف‎منش با اشاره به عناوین منتخب ایام دهه امامت و ولایت بنیاد بین‎المللی غدیر تصریح کرد: عناوین روزانه‎ای برای دهه امامت و ولایت از روز یکشنبه مصادف با روز عرفه تا سه‎شنبه مصادف با روز عید غدیر انتخاب کردیم که به ترتیب ایام عبارتند از: ولایت، معرفت، محبت ـ بندگی، اطاعت، ولایت ـ ولایت، بصیرت، دشمن‎ستیزی ـ ولایت، وحدت اسلامی، اقتدار ملی ـ ایثار و دفاع از حریم ولایت ـ ولایت، مهدویت و عدالت ـ ولایت، هدایت، عزت اسلامی ـ ولایت، دین و سیاست ـ قرآن و عترت دو میراث نبوت و روز سه‎شنبه مصادف با روز عید غدیر عنوان غدیر، امامت و ولایت برگزیده شد.

کد N1438392

وبگردی