آفتاب
نماینده شبکه تشکل‌های مردم نهاد:

اقتصاد جوامع محلی در خطر است/تلاش سمن‌ها برای ایجاد معیشت جایگزین

اقتصاد جوامع محلی در خطر است/تلاش سمن‌ها برای ایجاد معیشت جایگزین

نماینده شبکه تشکل‌های مردم نهاد، گفت: اقتصاد جوامع محلی در خطر است اما سمن‌ها برای ایجاد معیشت جایگزین تلاش کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بابک مغازه‌ای نماینده شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد در نشست خبری نخستین جشنواره «تجربه‌های موفق، سمن‌های محیط‌زیست، گردشگری پایدار و انجمن‌های دانشجویی» اعلام کرد: اقتصاد جوامع محلی ما بسیار در معرض خطر است اما فعالیت‌های سمن‌ها نشان می‌دهد زمینه‌های بسیار خوبی برای فراهم کردن معیشت جایگزین برای جوامع محلی ایجاد شده است.

وی افزود: سال‌هاست که در حوزه فعالیت‌های غیردولتی، سمن‌هایی داشته‌ایم که هم در حوزه محیط‌زیست فعالیت می‌کردند و هم در پاسداری از میراث فرهنگی و هم در ترویج گردشگری پایدار. این جشنواره آغاز خوبی خواهد بود برای همکاری سازمان‌های مرتبط با پایداری و بهره‌برداری از منابع طبیعی و زیستی.

مغازه ای ادامه داد: زمانی که قرار شد این جشنواره برگزار شود، یک شورای سیاستگذاری در سازمان محیط‌زیست تشکیل شد که تلاش کرد برای داوری بهتر و معرفی تجربه‌های موفق‌تر، شاخص‌هایی را تعیین کند تا فعالیت‌های برتر و موفق به درستی معرفی شوند.

نماینده شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد با اعلام اینکه این شاخص‌ها را در دو قالب کلی تعریف کردیم، گفت: در بخش اول شاخصی که در نظر داشتیم، این بود که فعالیت‌هایی انتخاب شوند که تأثیر مستقیم و عملی و حفظ و صیانت از محیط‌زیست یا ترویج گردشگری پایدار داشته باشند چون سمن‌ها قرار نیست در افزایش تعداد سفر نقش بازی کنند، بلکه در فرهنگ‌سازی گردشگری پایدار تأثیرگذار است.

مغازه‌ای در توضیح بخش دوم شاخص‌ها اعلام کرد: اساساً یک فعالیت یا فردی است یا یک سازمان و نهاد مدنی آن را انجام داده است، تأکید ما این است که حتماً یک تشکل مردمی در قالب کار گروهی فعالیتش را انجام دهد، زیرا برای بقای سرزمین‌مان نیازمند افزایش مشارکت مردمی و سرمایه اجتماعی هستیم و اگر نتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم، قطعاً به مشکل برمی‌خوریم.

وی در تشریح شاخص‌های لحاظ شده برای این جشنواره بیان کرد: باید دید هر فعالیتی چه تأثیری بر حفظ محیط‌زیست و گردشگری پایدار دارد، چه ارتباطی با جوامع محلی داشته است، چه تأثیری بر بهبود وضعیت جوامع محلی داشته است، همکاری با دیگر بخش‌های اجتماعی و دولتی چگونه بوده و چه تنوعی از جذب منابع را داشته است. چقدر شفافیت و مستندسازی داشته و چقدر خود این فعالیت، اصول کار گروهی را رعایت کرده و منتهی به ارتقای جایگاه سازمان‌های غیردولتی شده است.

نماینده شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد تصریح کرد: تمام این موارد در فرم پذیرش فعالیت‌ها روی سایت آمده و خود تشکل‌ها قبل از اینکه داوران اظهارنظر کنند، خوداظهاری کنند که خود این موضوع هم جنبه توان‌افزایی دارد.

مغازه‌ای در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی درباره این جشنواره تأکید کرد: فراخوان جشنواره را از نخستین روز شهریور اعلام کردیم. علاوه بر پورتال سازمان محیط‌زیست، رسانه‌های گروهی هم پوستر آن را منتشر کردند، دوستان ما در سازمان میراث فرهنگی و وزارت ورزش و جوانان هم در تلاشند که اطلاعیه‌ها را از طریق اداره‌کل‌های خودشان اطلاع‌رسانی کنند و از طریق شبکه تشکل‌های محیط‌زیستی هم به شاخه‌های استانی موضوع را اعلام کردند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی به عنوان کلید اصلی گردشگری پایدار نیز می‌توانند در جشنواره شرکت کنند یا خیر؟ گفت: در حوزه بوم‌گردی فکر می‌کنم اگر مجموعه‌ای از فعالان در قالب خوشه‌سار یا هر نهاد دیگری به صورت دسته‌جمعی شرکت کنند، حتماً با فعالیت‌های گسترده و ارزشمندی که انجام داده‌اند، می‌توانند امتیاز بسیار بالایی بگیرند.

کد N1438245

وبگردی