آفتاب

کری: طرح ما و روسیه از خشونت‌ها می‌کاهد

کری: طرح ما و روسیه از خشونت‌ها می‌کاهد

ایسنا نوشت: در پی آغاز رسمی اجرای توافق آتش‌بس در سوریه تحت نظارت آمریکا، روسیه و سازمان ملل دیده بان حقوق بشر سوریه از برقراری آرامش در اکثر جبهه‌های جنگ در سوریه خبر داد.

به گزارش سایت النشره، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای از آغاز ورود کمک‌های انسانی به حلب از طریق جاده کاستیلو خبرداد.

این وزارتخانه نسبت به مخالفت گروه‌احرار الشام با آتش‌بس و عدم پایبندی‌اش به آتش‌بس ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد: ما بر تاثیر واشنگتن بر مخالفان میانه‌رو در زمینه تعهد نسبت به آتش‌بس حساب باز کرده و تکیه کرده‌ایم.

مسکو در بیانیه وزارت خارجه روسیه از آمریکا خواست به وظایف خود در قبال تعهداتش از طریق اعمال فشار بر کسانی که گروه‌های میانه‌رو می‌داند عمل کند.

در این بیانیه آمده است که همزمان با آغاز آتش‌بس در سوریه حرکت گروه‌های امدادرسان به سمت شهر حلب از مسیر کاستیلو آغاز شده و مسیر جنوبی حلب از طریق محله راموسه نیز به روی کمک‌های انسانی طبق توافقنامه باز خواهد شد.

در این بیانیه آمده است، آتش‌بس ۴۸ ساعت ادامه خواهد داشت و بعد از آن پنج روز دیگر شروع می‌شود.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد، واشنگتن همچنان درج نام سازمان احرار الشام در لیست سازمان‌های تروریستی را رد می‌کند.

سرگئی رودسکوی، رئیس اداره عملیات در ستاد کل ارتش روسیه نیز از ارتش آزاد سوریه خواست فورا دست از عملیات نظامی علیه کردها بردارد.

رودسکوی در کنفرانسی خبری گفت:‌ توافقات روسیه و آمریکا بر لزوم توقف درگیری‌ها در سراسر سویه تاکید دارد و از این رو این توافق شامل توقف عملیات ارتش آزاد سوریه علیه کردها نیز می‌شود.

جان کری: این طرح احتمالا آخرین فرصت برای نجات سوریه است

در این راستا جان کری، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد:‌ طرحی که ما با روس‌ها به آن دست یافتیم از شدت خشونت‌ها و رنج سوری‌ها خواهد کاست.

وی افزود: عنصر اساسی برای موفقیت، ازسرگیری آتش‌بس و توقف درگیری‌ها در سراسر کشور است.

کری در کنفرانس خبری تصریح کرد، از زمان آغاز آتش‌بس احتمالا شدت خشونت‌ها کاسته می‌شود و دیده بان حقوق بشر سوریه نیز تاکید کرده است که اکثر مناطق درگیری آرام بوده و عملیات نظامی تا حد زیادی کاهش یافته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت:‌ ما در دستیابی به نتایج در زمینه اجرای آتش‌بس در سوریه عجله نخواهیم کرد و سازمان ملل نقش برجسته و زیادی در ارسال کمک‌های انسانی به سوریه دارد.

کری تاکید کرد: ما رسما مقدمات ویژه برای مسیرهای رساندن کمک‌ها را ترسیم کرده‌ایم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد، به مجرد اینکه روسیه و آمریکا دست به حملات هوایی علیه تروریست‌ها بزنند ارتش سوریه از حملات منع خواهد شد و جبهه النصره از سوی کارشناسان تعریف شده و از سوی جنگنده‌های سوری  و آمریکایی مورد هدف خواهد بود.

جان کری افزود: ما از قدرت نظام سوریه برای حملات خواهیم کاست و این تدابیر تنها در زمینه توقف درگیری‌ها نیست بلکه جهت اعطای فرصتی به آتش‌بس برای حمایت از تلاش‌های روسیه و آمریکا در دستیابی به راه حلی برای سوریه است.

وی تاکید کرد، روس‌ها باید به توقف خصومت‌ها پایبند باشند و با توجه به تردیدهایی که بسیاری از گروه‌ها دارند چالش‌ها نیز بسیار است و این طرح فرصت به نتیجه رسیدن را دارد.

کری گفت:‌ روسیه تاکید کرده است که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با این طرح موافقت کرده و ما مانعی برای اجرای آن نداریم.

وزیر خارجه آمریکا از تمام گروه‌های درگیر در سوریه خواست به توافق آتش‌بس پایبند باشند چرا که شاید این آخرین فرصت برای نجات سوریه باشد.

کری تصریح کرد: معتقدیم راه حل واقعی برای حل بحران سوریه نهایتا سیاسی است و زود است که درباره آتش‌بس نتیجه‌گیری کرد.

وی از گروه‌های مخالف خواست خود را از فتح الشام دور سازند و بعد از هماهنگی آمریکا و روسیه نیروهای دولت سوریه می‌توانند در مناطق تعیین شده جبهه النصره را هدف قرار دهند.

کری تاکید کرد، بدون شک برخی گزارش‌ها درباره نقض آتش‌بس در برخی مناطق منتشر خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ طرح توقف درگیری‌ها در سوریه در حد ایده آل نیست اما بهتر از ادامه وضع در شرایط کنونی است و سوریه یکی از پیچیده ترین نقاط در جهان است.

وزارت دفاع روسیه: به حملات علیه داعش و النصره ادامه می‌دهیم

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه پیشتر تاکید کرده بود که به هدف قرار دادن داعش و جبهه النصره در سوریه ادامه خواهد داد و ضروری است که ارتش آزاد عملیات نظامی‌اش را علیه کردهای سوریه متوقف کند.

این وزارتخانه تاکید کرده است: مرکز هماهنگی روسی و آمریکایی برای تعیین اهدافی که ائتلاف و روسیه هدف قرار خواهند داد تشکیل خواهد شد و آتش‌بس از  ساعت هفت عصر به وقت دمشق آغاز شد و ما تمام امکانات لازم را برای نظارت بر تعهد گروه‌ها به آتش‌بس داریم.

وزارت دفاع روسیه افزود:‌ مسوولان روسیه درخواست سوریه در زمینه تحویل تجهیزات جمع آوری اطلاعات برای استقرار آن در حلب را بررسی می‌کنند و واشنگتن تاکنون جزئیات و اطلاعات مربوط به مقرهای النصره را به ما نداده و ما به حملات علیه تروریست‌ها ادامه خواهیم داد.

ارتش سوریه متعهد به اجرای آتش‌بس طی هفت روز است

فرماندهی ارتش سوریه نیز اعلام کرد،‌ حق پاسخگویی به هر گونه نقض آتش‌بس از سوی گروه‌های مسلح را با استفاده از تمامی سلاح‌ها برای خود حفظ می‌کند.

فرماندهی ارتش سوریه گفت:‌ آتش بس به مدت هفت روز شامل تمام سوریه می‌شود این هفت روز از ساعت ۱۹ روز ۱۲/ ۹/ ۲۰۱۶ تا ۵۹: ۲۳ دقیقه روز ۱۸/ ۹/ ۲۰۱۶ ادامه خواهد داشت.

52310

کد N1437289

وبگردی