آفتاب
مشاور وزیر ارشاد:

ائمه جماعت در مساجد حضور دائم داشته باشند/ اطلاعات جوانان از تاریخ اسلام اندک است

ائمه جماعت در مساجد حضور دائم داشته باشند/ اطلاعات جوانان از تاریخ اسلام اندک است

تهران- ایرنا- مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین الملل با بیان اینکه نماز گزاردن شغل نیست، از ائمه جماعات خواست علاوه بر خواندن نماز در مساجد، در این مکان ها حضور دائم داشته باشند.

حجت الاسلام حسن امینیان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به بند سه سیاست های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری (برجسته کردن کارکردهای ارتباط خانواده و مساجد برای حفظ و ارتقای هویت اسلامی و ملی و صیانت از خانواده و جامعه)، آن را بسیار مهم دانست و افزود: خانواده، مدرسه و مسجد کانون های اصلی ارتقای سلامت جامعه هستند.
وی اظهار داشت: در صورت بی توجهی به این سه کانون، جامعه دچار آفت های فراوان می شود و این آسیب بیشتر متوجه خانواده به عنوان سنگ بنای جامعه خواهد بود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن یادآور شد: غرب در جنگ نرم و فرهنگی علیه ایران، خانواده و جامعه ما را هدف قرار داده و در این راه تا حد زیادی هم موفق بوده است.
امینیان با انتقاد از عملکرد دولت و آنچه از دست رفتن نقش اصلی مساجد عنوان کرد، نقش این کانون های دینی را تربیت جوانان و نوجوانان دانست و بر پر رنگ شدن نقش مساجد و محراب در جامعه تاکید کرد.
وی نتیجه این اهمیت را ارتقای هویت ملی و اسلامی دانست و یادآور شد: در این زمینه هیچ نهاد و سازمانی به اندازه مسجد اهمیت ندارد از این رو در محله ای که مسجد آن فعال است و به درستی کار خود را انجام می دهد، کمتر شاهد ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی هستیم زیرا ساکنان آن از سلامت و هویت بیشتری برخوردارند.

** نظارت مرکز رسیدگی به امور مساجد بر عملکرد ائمه جماعات
امینیان با تاکید بر تقویت و نظارت بیشتر مرکز رسیدگی به امور مساجد بر عملکرد ائمه جماعات گفت: یکی از کارهایی که باید بزودی در دستور کار قرار گیرد، همین است، باید افرادی به این کار گمارده شوند که دارای تقوا و شایستگی های علمی باشند.
مشاور وزیر فرهنگ افزود: نباید نماز گزاردن برای امام جماعت مانند کاسبی که هر روز به یک کار مشغول است، شغل محسوب شود، امام جماعت باید در پرتو نماز در مسجد حضور دائم داشته باشد و با مردم ارتباط برقرار کند در غیر این صورت در امر هویت و ارتقای هویت ملی اسلامی و ملی و صیانت از خانواده و جامعه موفق نخواهیم بود.

** اطلاعات جوانان از تاریخ اسلام اندک است
امینیان گفت: چرا باید اطلاعات جوانان ما از قیام عاشورا و کربلا اندک باشد؟ چرا باید آنها در ماه محرم سینه زنی کرده و اقدام به برپایی حسینیه و تکایا کنند در حالیکه از فلسفه این نهضت عظیم چیزی ندانند؟ چرا نباید در این مکان مقدس درباره هویت دینی و اسلامی چیزی گفته شود؟
وی مسجد را کانونی برای معرفی پایه های حکومت دینی و تاریخ اسلام دانست و گفت: مسجد در صدر اسلام مرکز همه امور و محلی برای تبیین فرهنگ و اسلام بود، بزرگان و ریش سفیدان در آن حضور داشتند و علاوه بر برپایی نماز در این مکان، به سایر فعالیت های دینی و اسلامی می پرداختند.
مشاور وزیر فرهنگ با بیان اینکه امروز مسجد کارکردهای خود را از دست داده است، ادامه داد: وقتی ارتباط خانواده و فرزندان با مسجد و تقویت حفظ و درباره مسائل مختلف از جمله تهاجم فرهنگی بحث، گفت وگو و روشنگری شود، خانواده مصون خواهد ماند پس مسجد در کنار خانواده و مدرسه مرکز هویت اسلامی و دینی است.
فراهنگ**1880 1568
کد N1436072

وبگردی