آفتاب

معاون روحانی: ایران بر شانه آمریکا ننشسته است /ادعا برخی سیاسیون تاثیری بر اقدامات دولت ندارد

معاون روحانی: ایران بر شانه آمریکا ننشسته است /ادعا برخی سیاسیون تاثیری بر اقدامات دولت ندارد

ایرنا نوشت:معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی تا کنون خوب عمل کرده و گفته ها و ادعاهای برخی سیاسیون علیه دولت، تاثیری بر اقدامات قوه مجریه در این خصوص ندارد.

محمد شریعتمداری یکشنبه شب در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی افزود: دولت با اعتقاد راسخ به سمت الگوی اقتصاد مقاومتی حرکت کرده و در این زمینه شعاری برخورد نکرده است. 

وی با یادآوری تشکیل حدود 28 نشست ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور رئیس جمهور و هیات وزیران گفت : برای مقاوم کردن اقتصاد مسیر طولانی باید طی شود .
شریعتمداری تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران بر شانه آمریکا ننشسته است و نسبت به مسائل اطراف نیز بی تفاوت نیست لذاباید الگوی اقتصادی قوی و رقابتی در کشور شکل گیرد.
معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه همزمان با روی کارآمدن دولت یازدهم منابع مالی و ارتباطات در کشور محدود بود، افزود: در این راستا صادرات و واردات نیز محدود شده بود.
وی ادامه داد : به دلیل محدودیت ارتباطات ضایعاتی به کشور وارد می شد که قابل جبران نبود ولی با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، ارتباطات توسعه یافت و بندهای محدودیت باز شد .
وی ادامه داد : پس از انجام مذاکرات تحریم های نانوشته اعمال شده تا حدودی برداشته شد و زمینه توسعه فعالیتهای اقتصادی مهیا شد.
وی ادامه داد : با تلاش دولت یازدهم شاخص های پایه اقتصاد بهبود نسبی پیدا کرد ولی مشکل اقتصاد کشور حل نشده و نیاز به کارهای بیشتر است .
وی گفت: همچنین با وجود کنترل شدید نرخ تورم و کاهش این نرخ از 40 درصد به 10 درصد ، رشد اقتصادی منفی در کشور منفی تر نشده است.
وی افزود: با اقدامات انجام شده در دولت نرخ رشد نقدینگی نیز امسال از 27 درصد عبور کرده و امیدواریم این میزان تا پایان سال به 30 درصد برسد.
شریعتمداری در خصوص اصلاح سیاستهای تجاری گفت :کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در دو مرحله به 18 و 15 درصد و نرخ تسهیلات مسکن به 9 درصد از دیگر اقدامات دولت در راستای اقتصاد مقاومتی است.
وی اظهار کرد : طبق بررسی های انجام شده در ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی، حدود 50 درصد واحدهای تولیدی در کشور به خصوص واحدهای کوچک و متوسط از گردونه تولید خارج شده و یا نیمه تعطیل هستند و این واحدها مشکل نقدینگی داشتند .
شریعتمداری افزود : حل مشکلات این واحدها با ارائه تسهیلات در دستور کار قرار گرفت و مشکل هزار و 500 واحد تولیدی با اختصاص 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی حل شد .
وی خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی بزرگ با توجه به مشکلات فراوان پول را می بلعند و ارائه تسهیلات به این واحدها تثبیت اشتغال، ایجاد شغل جدید و توسعه بازار را به همراه نخواهد داشت، از این رو ارائه تسهیلات واحدهای کوچک و متوسط مد نظر قرار گرفت و اگر بخواهیم از تسهیلات محدود برای واحدهای بزرگ استفاده کنیم باید تثبیت و ایجاد اشتغال جدید با ارائه تسهیلات تضمین شود.
معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: با توجه به درخواست خراسان رضوی برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی بزرگ ، چنانچه در ستاد اقتصاد مقاومتی این استان تثبیت اشتغال و ایجاد شعل جدید در این واحدهای تولیدی تضمین شود تا سقف دو هزار میلیارد ریال مجوز اعطای تسهیلات بانکی داده خواهد شد.
شریعتداری با اشاره به تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال جاری و تمرکز روی 10 کالای معین نظیر نساجی، موبایل، کالاهای دخانی، لوازم خانگی و طلا گفت: 10 میلیارد دلار میزان قاچاق کالا و ارز در کشور کاهش داشته است .
وی با تاکید بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت : خراسان رضوی نیز باید موضوع مبارزه با قاچاق کالا از مرزهای به این استان را با جدیت پیگیری کند.
معاون رئیس جمهور ادامه داد : در خراسان رضوی باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی مشکلات پیش رو در بخشهای مختلف شناسایی و ریشه یابی شود.
وی با بیان اینکه کم آبی یکی از مشکلات این استان است که نیاز به اقدامات درازمدت دارد، گفت : استفاده بهینه از منابع آبی موجود و استفاده از روشهای آبیاری نوین سهم قابل ملاحظه ای در کاهش بحران کم آبی دارد.
وی تاکید کرد: باید مسائل کلان به صورت مجزا بررسی شوند و با تکیه بر ظرفیت های درونی استان باید مولفه های اقتصاد پویا برای این استان تعریف و اقتصاد استان مقاوم شود.
وی ادامه داد : همچنین باید منشوری برای مقاوم کردن اقتصاد خراسان رضوی برای فتح اقتصاد بازارهای نزدیک ترسیم شود.
شریعتمداری ادامه داد : طراحی اقدامات نظام مند و سیستماتیک در بحث اقتصاد مقاومتی ضروری است و در حوزه عمل و اجرا نیز با توجه به اینکه سال آخر فعالیت دولت است باید برش استانی پروژه ها مشخص شود و باید برای سال پیش رو برنامه کمی ماهیانه تعریف شود تا اقدامات تعیین شده به سرانجام برسد.
وی گفت: سوغات استان و موضوع گوهرسنگها نیز از ویژگژگی های مهم در خراسان رضوی است که باید از آن برای توسعه اقتصاد استان بهر گرفت. 

۲۹۲۹

کد N1435874

وبگردی