آفتاب

چین: کره شمالی از ایجاد تنش پرهیز کند

چین: کره شمالی از ایجاد تنش پرهیز کند

پکن - ایرنا - یک دیپلمات ارشد چین اعلام کرد که انفجار کلاهک هسته ای توسط کره شمالی فقط باعث افزایش تنش ها می شود و پیونگ یانگ باید از ایجاد بی ثباتی در منطقه پرهیز کند.

به گزارش ایرنا، «جانگ یوئه سی» معاون وزیر امور خارجه چین این مطلب را روز یکشنبه در دیدار با «جی جائه ریونگ» سفیر کره شمالی در پکن عنوان کرد.
وی تاکید کرد که چین به هیچوجه چنین اقدامی را سازنده نمی داند و بر این باور است که آزمایش اتمی جدید بر تنش ها خواهد افزود.
با این حال او در دیدار خود با مقام کره شمالی بر خلاف غربی ها، ژاپن و کره جنوبی که گفته اند به دنبال تحریم ها و فشارهای سرسختانه علیه کره شمالی هستند، گفت که هدف چین عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح های هسته است.
وی تصریح کرد که در کنار عاری سازی منطقه از این تسلیحات هدف دیگر حراست از صلح و ثبات شبه جزیره کره و آسیای شمال شرقی از طریق گفت وگو است.
چنین اظهاراتی می تواند به معنای این تلقی شود که چین مخالف تدابیر سختگیرانه علیه کره شمالی و تحریم های بیشتر بوده و در تلاش است تا مذاکرات شش جانبه به بن بست رسیده پکن از سال 2009 میلادی آغاز شود.
روزنامه ساوت چاینا هنگ کنگ امروز از قول مقام چینی نوشت: آزمایش ها و تاکید کره شمالی بر استمرار این اقدامات به چالش کشیدن تلاش های بین المللی برای حراست از صلح و ثبات است و به هیچوجه سازنده محسوب نمی شود.
چین از کره شمالی خواسته است تدابیر تنش زا را متوقف کرده و بجای آزمایش های هسته ای درصدد از سرگیری برنامه عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای باشد.
نشریه هنگ کنگی می نویسد که آزمایش های هسته ای کره شمالی باعث می شود تا چین برای متوقف کردن کره جنوبی و آمریکا در خصوص استقرار سامانه موشکی پیشرفته تاد در کره در موضع ضعف قرار گیرد.
وزارت امور خارجه چین در بیانیه روز جمعه خود پس از آزمایش هسته ای کره شمالی این اقدام را محکوم نکرد اما تاکید کرد که به شدت با این تحرکات مخالف است.
روابط چین و کره شمالی از زمان جنگ سرد بسیار خوب و دوستانه بود و حالا بعید به نظر می رسد پکن چندان تمایلی به اعمال فشارهای بیشتر بر پیونگ یانگ داشته باشد.
کره شمالی روز جمعه پنجمین آزمایش هسته ای خود را انجام داد. این کشور در اوایل سالجاری میلادی نیز به چهارمین آزمایش هسته ای دست زده بود.
دیگر آزمایش های اتمی این کشور به ترتیب در سالهای 2006، 2009 و 2013 صورت گرفته است.
آساق**231**1597
کد N1435655

وبگردی