آفتاب

امام جمعه کیش بر روشنگری ابعاد فاجعه منا تاکید کرد

امام جمعه کیش بر روشنگری ابعاد فاجعه منا تاکید کرد

کیش - ایرنا - امام جمعه کیش با بیان اینکه فاجعه منا باید زنده نگهداشته شود، بر ضرورت روشنگری و تبیین ابعاد این فاجعه و بی کفایتی آل سعود در مدیریت مناسک حج توسط رسانه ها و کسانی که تریبون در دست دارند، تاکید کرد.

حجت الاسلام حسن علیدادی روز یکشنبه در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار ایرنا، روز عرفه را روز شناخت انسان از خود و خالق هستی و معرفت یافتن دانست و گفت: یکی از وجه تسمیه های نامگذاری این روز، بحث شناخت واقعی خدا از سوی بندگان است و این شناخت تنها جنبه ظاهری را در بر نمی گیرد؛ هر چه آدمی خدای خود را بهتر بشناسد و به دستورات الهی عمل کند، به معنای قرب الی الله بیشتر نزدیک می شود .
وی با بیان اینکه روز عرفه زمانی برای اعتراف به گناه و معصیت در پیشگاه خدا و مکملی برای روزهای رمضان است، تصریح کرد : کسانی که نتوانستند شب های قدر را بخوبی درک کنند، می توانند از فرصت این روز برای توبه و طلب آمرزش از گناهان خود بهره بگیرند.
امام جمعه کیش برگزاری روز عرفه را یکی از اعمال حج دانست و گفت : باید قدر عرفه را دانست و به معنای واقعی آن پی برد.
خطیب جمعه کیش با تبریک فرا رسیدن عید قربان گفت : دو عید در اسلام یعنی فطر و قربان، دارای اهمیت زیادی هستند؛ عید فطر عقبه ای به نام ماه مبارک رمضان دارد ، شخص روزه دار یک ماه بندگی خدا کرده و اعمال خاصی را انجام داده و به پاس این بندگی عید فطر را جشن می گیرد .
وی با بیان اینکه هریک از احکام حج نمادی از احکام اسلام در حوزه های سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی است، افزود : در روز عید قربان زمانی که حاجی وارد منا می شود، اعمالی دارد که یکی از آنها قربانی کردن است و عید قربان متعلق به همه مسلمانان است.
حجت الاسلام علیدادی گفت: قربانی کردن مستحب است اما قربانی کردن نفس، مبارزه واقعی است که انسان باید بتواند از عهده آن بر آید .
وی عید قربان را روز همبستگی مسلمانان سراسر جهان دانست و گفت: در عید قربان مصادف با دهم ذی الحجه که تجلی مناسک حج در آن است، مسلمانان در کنار یکدیگر جمع می شوند و علاوه بر انجام فریضه نماز و قربانی کردن، مسائل و مشکلات مسلمانان بازگو می شود و اگر دردی متوجه مسلمانان جهان اسلام باشد، با آن همدردی می کنند.
وی حج واقعی را مبارزه با شیطان های بزرگ و کوچک و هر گونه ظلم و ستم عنوان کرد و گفت : خوبی احکام اسلام این است که تمامی آنها یک بعد ظاهری و یک عمق واقعی دارند، عمق واقعی همان معرفت و شناخت حقیقت و خدای تبارک و تعالی است و اگر می خواهیم حج ما در پیشگاه خدا مورد قبول واقع شود، باید بجای توجه به جنبه های ظاهری، به عمق واقعی عبادات و اعمال توجه و با شیطان درون و بیرون مبارزه کنیم .
خطیب جمعه کیش با گرامیداشت یاد شهدای منا، در مورد برگزاری حج امسال بدون زائران ایرانی با توجه به وقوع فاجعه مصیبت بار منا گفت: کشته شدگان منا، شهدای واقعی هستند و زنده نگهداشتن یاد آنها و تبیین ابعاد فاجعه منا وظیفه رسانه ها ، مطبوعات و کسانی که تریبون در دست دارند، است .
حجت الاسلام علیدادی با تاکید بر اینکه این واقعه در ذهن ها ماندگار شده و با تاریخ حج پیوند خورده، افزود: ابعاد این واقعه و بی کفایتی خائنان حرمین شریفین و ظلمی که به مهمانان خانه خدا روا شد ، تا سقوط آل سعود باید بازگو شود.
وی با تاکید بر اینکه حرم امن الهی باید به معنای واقعی امن باشد، ابراز امیدواری کرد که روزی برسد تا زائران در کمال آسایش و امنیت حج خود را بجای آورند و بزرگترین مانور جهان اسلام که نشانگر وحدت مسلمانان است، در حج به نمایش گذاشته شود.
روز نهم ذی الحجه، روز عرفه و نیایش و روز دهم ذی الحجه عید قربان است .
مراسم روز عرفه در کیش نیز همزمان با دیگر شهرهای ایران اسلامی، بعد از ظهر امروز در مسجد امام حسن مجتبی (ع) و در جوار مزار شهدای گمنام برگزار می شود.
نماز عید قربان نیز صبح فردا (دوشنبه) در مصلای بزرگ کیش برگزار خواهد شد .
1630**1641 / 2007
کد N1435286

وبگردی