آفتاب

کتاب نمایش «دوستان بامحبت» اثر حمید جبلی رونمایی شد

کتاب نمایش «دوستان بامحبت» اثر حمید جبلی رونمایی شد

تهران- ایرنا- کتاب نمایش «دوستان بامحبت» نوشته حمید جبلی، همزمان با سالروز تولد 67 سالگی رضا ژیان، کارگردان این نمایش، در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر رونمایی شد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار تئاتر ایرنا، نمایشنامه «دوستان با محبت» از جمله آثار نمایشی موفق مجموعه تئاتر شهر است که فروردین ماه سال 77 به نویسندگی حمید جبلی، کارگردانی رضا ژیان و بازی اکبر عبدی، حمید جبلی، رضا ژیان، لیلی رشیدی، هاشم روحانی، هوشنگ قوانلو، محمد ژیان و اصغر عبدی در تالار اصلی این مجموعه روی صحنه رفت.
هم اکنون کتاب این نمایش را حمید جبلی به درخواست محمد ژیان برادر زنده یاد رضا ژیان به رشته تحریر در آورده که شب گذشته مراسم رونمایی از آن با حضور هنرمندانی همچون اکبر زنجانپور، حسین محب اهری، مرضیه برومند، مسعود کرامتی، جواد انصافی، آتیلا پسیانی، سیروس گرجستانی، اصغر همت، کریم اکبری مبارکه و داریوش مؤدبیان برگزار شد.
در آغاز این مراسم منصور ضابطیان به عنوان مجری گفت: 20 شهریور، رضا ژیان در چنین روزی در سال 1328 در محله امیریه تهران به دنیا آمد؛ اگر او زنده بود 67 سال داشت؛ او خیلی زود از میان ما رفت اما یاد و خاطرش همیشه زنده است.
وی ادامه داد: در سرزمین ما چندان رسم نیست که در روز میلاد عزیز از دست رفته ای برایش مراسم بزرگداشت بگیرند، ولی ما برای نخستین بار تصمیم گرفتیم این بزرگداشت را همزمان با رونمایی از کتاب نمایش «دوستان بامحبت» در روز بیستم شهریور 1395، برگزار کنیم.

** سه جزء لاینفک تاریخ تئاتر ایران
محمد ژیان، برادر رضا ژیان نیز در این مراسم گفت: رضا ژیان، عباس نعلبندیان (نمایشنامه نویس پیشرو ایرانی) و کارگاه نمایش سه جزء لاینفک وجود من، و تاریخ تئاتر و نمایش ایران هستند؛ گاهاً عزیزان به من خرده می گیرند که نسبت به این سه بیش از حد احساسی و متعصب عمل می کنی؛ درست می گویند، اگر این اشکال است مرا ببخشید.
وی ضمن خوش آمدگویی به مخاطبان برای حضور در جشن تولد برادرش، افزود: آنچه در مقدمه نمایشنامه «دوستان بامحبت» به آن اشاره کرده ام این است که پس از رفتن رضا از ایران در سال 62، من و دوستانش به شدت علاقه مند بودیم او به ایران بازگردد، اما هر چه تلاش می کردیم موفق نمی شدیم؛ تا این که پس از گذشت سالها با اطلاع حمید جبلی طی نامه ای به رضا، حقیقتی را برایش مطرح کردم که در واقع حقیقت نداشت و امیدوار بودم به دلیل علاقه بسیار زیاد او به حمید جبلی، جواب بدهد. برایش نوشتم: رضا جان متأسفانه حمید دچار بیماری سرطان شده و حال خوبی ندارد و یکی از آرزوهایش دیدار شماست.
محمد ژیان خاطرنشان کرد: در هر صورت تلاش های ما جواب داد و رضا حاضر شد در سال 76 به ایران بازگردد. او طی برنامه ای در لس آنجلس به نام «شبی با رضا ژیان» با دوستان، همسرش زویا زاکاریان و پسرش آرتین خداحافظی کرد و به ایران آمد و در فرودگاه مهرآباد با استقبال گرم عزیزان و خانواده مواجه شد.

** اعتراض رضا ژیان به یک تقدیرنامه
در ادامه مراسم منوچهر علیپور کسی که از دوران دبیرستان با رضا ژیان همکاری های تئاتری داشته، روی صحنه آمد.
وی با تشکر از محمد ژیان و حمید جبلی برای برگزاری چنین مراسم گرامیداشتی گفت: من و رضا، بازیگر پر توان و بی بدیل، در دهه 40 چندین تئاتر را روی صحنه بردیم؛ اما یکی از تئاترها بسیار برای من خاطره انگیز بود و آن تئاتری به نام «روز مقدس» به کارگردانی حسین واعظی بود. این نمایش اثری پر پرسوناژ بود که به دلیل بازی خوب رضا ژیان و ایفای نقش طنز وی در کلیه نواحی تهران مقام اول را کسب کرد. به طوری که قرار شد مدیر کل اداره فرهنگ آن زمان (وزارت آموزش و پرورش فعلی) در آمفی تئاتر دبیرستان دکتر نصیری به ما جوایزی را اهدا کند.
علیپور ادامه داد: اما آنچه به ما داده شد تنها یک برگه تقدیرنامه بود که من هنوز هم آن برگه را به عنوان یادگاری نگه داشته ام. همه از اینکه به جای جایزه به ما تقدیرنامه داده بودند، ناراحت شدند اما در آن میان تنها کسی که با زبان طنز ویژه خود اعتراضش را بیان کرد رضای عزیز بود. وی پشت میکروفن آمد و گفت که آقای رئیس آیا با این برگه تقدیر به بقالی برویم چهارتا شکلات به ما می دهند. این حرف موجب شد که رضا مورد تشویق همه حاضران قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه رضا ژیان به دلیل اخلاق خوب و داشتن صفاتی همچون شاد و بذله گو بودن همواره مورد توجه قرار می گرفت، یادآور شد: پس از دوران دبیرستان نیز راه ما همسو بود. از طریق سازمان جوانان به چندین شهرستان رفتیم و کار ارائه دادیم. در مجموعه طنز «حرف تو حرف» به کارگردانی حسن خیاط باشی که در شبکه دو سیما پخش می شد و همچنین در کارگاه نمایش افتخار آن را داشتم که همکار رضا ژیان و دوستان دیگر باشم.
علیپور آخرین همکاری خود با رضا ژیان را همبازی بودن در مجموعه تلویزیونی «زیر آسمان شهر» اعلام کرد و افزود: پس از آن دیگر بیماری به او مهلت زندگی نداد؛ روحش شاد و یادش گرامی باد.
سپس فیلمی 20 دقیقه ای از رضا ژیان پخش شد که حمید جبلی آن را تهیه کرده بود. در این فیلم کسانی همچون آیدین آغداشلو، سیروس ابراهیم زاده، فریدون حسن پور، رضا رویگری، مرضیه برومند و همچنین مادر رضا ژیان به صحبت درباره او پرداختند.
اکبر رحمتی از همکاران رضا ژیان در کارگاه نمایش که با دیدن این فیلم بسیار متأثر شده بود، گفت: قبل از اینکه این فیلم را ببینم حالم خیلی خوب بود اما واقعاً به هم ریختم. من و رضا از سال 1349 در گروه کوچه به سرپرستی اسماعیل خلج با هم کار می کردیم. او شخصیتی با حیا و آرام داشت. هیچ خشونتی در شخصیت او نمی دیدیم. نگرش خاصی به دنیا داشت و مادیات برایش اصلاً ارزشی نداشت.
وی با اظهار اینکه رضا ژیان بازیگری خلاق بود، ادامه داد: رضا در 24 سالگی در نمایش «حالت چطوره مش رحیم» نقش مش رحیم را که یک پیرمرد بود آنقدر ظریف بازی کرد که اکنون من که در سن همان پیرمرد هستم نمی توانم آن نقش را به آن زیبایی بازی کنم. جای او بین ما خالی است.

** به یاد دوستان دوست داشتنی
سیروس گرجستانی نیز از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بود که گفت: به یاد دوستان دوست داشتنی، کسانی که یکدل و یکرنگ بودند، رفیق بودند، منم نداشتند، ملایم بودند، حسود نبودند اهل همین جا و همین کوچه بودند که از پنجره اش پا به دل من گذاشتند، همه عاشق بودند و من هم از آنان یاد گرفتم. می خواهم نامشان را ببرم؛ هادی اسلامی، رضا ژیان، محمود استاد محمد، جواد خدادادی، خسرو شکیبایی.
وی افزود: من با این افراد هم دوره بودم، یادشان بخیر، هنوز هم نمی خواهم قبول کنم که آنان از میان ما رفتند. هر وقت یادشان می کنم با خودم می گویم تلفن بزنم. شاید هم معنی زنده یاد همین باشد.

** رضا ژیان؛ هنرمندی خودآموخته و مردمی
داریوش مؤدبیان، بازیگر تئاتر و سینما و از دوستان رضا ژیان نیز ژیان را انسانی خود آموخته و خودساخته معرفی کرد که از خود مردم بود.
وی گفت: با هم رفت و آمد داشتیم تا اینکه برای سریال مثل آباد دعوتم کرد و چون مشغول کار بودن نتوانستم در کنارش باشم. زمانی که مثل آباد پخش شد تأسف خوردم که چرا کنارش نبودم. سال 61 محله برو بیا را کار کردیم و سال بعد از آن محله بهداشت. امیدوار بودم در مجموعه بعدی هم باشد که مشغول فعالیت های سینمایی بود و بعد هم که از ایران رفت. سالها بعد در نمایش پرده عجایب به کارگردانی بنده بازی کرد. همکاری های خوبی داشتیم.

** سمبل کارگاه نمایش
آتیلا پسیانی با حضور روی صحنه از رضا ژیان اینگونه گفت: سال 1347 در 12 سالگی با نمایشی برخورد کردم که در آن سن برایم شگفتی عجیبی داشت. با دیدن نمایش «پژوهش ژرف و سترگ و نو» به نویسندگی عباس نعلبندیان و بازیگری رضا ژیان، جذب آدم هایی شدم که رضا ژیان یکی از آنان بود. سال 48 کارگاه نمایش تأسیس شد و من تماشاچی حرفه ای کارگاه نمایش شدم و رضا برایم سمبل کارگاه نمایش شد.
این بازیگر ادامه داد: پنج سال بعد در 16 سالگی به کارگاه نمایش ملحق شدم و بازیگر کارگاه شدم و به تدریج دوستی و همکاری با رضا ژیان شکل گرفت.

** تقدیم نخستین نسخه از «دوستان بامحبت» به محمد ژیان
سپس با حضور فرزاد فربد مسئول انتشارات پریان و ناشر کتاب «دوستان بامحبت» و حمید جبلی نویسنده این اثر از آن رونمایی شد.
جبلی در این بخش از مراسم اظهار کرد: این نمایشنامه به سفارش رضا ژیان نوشته شد و پس از 18 سال به سفارش محمد ژیان تبدیل به کتاب شد؛ از همین رو نخستین نسخه آن را به محمد ژیان تقدیم می کنم.
وی خطاب به مسئولان گفت: امیدوارم از این به بعد تا هنرمندان ما زنده هستند برایشان مراسم بزرگداشت بگیریم، نه پس از مرگ آنان.
این بازیگر در ادامه تأکید کرد: همچنین امیدوارم در اداره تئاتر یا خانه تئاتر یک اتاق به عنوان آرشیو تئاتر درست شود. ما موزه و آرشیو سینما داریم اما چنین چیزی در تئاتر دیده نمی شود. به طور مشخص ما برای جمع آوری آنچه درباره رضا ژیان ملاحظه کردید به غیر از آرشیو شخصی محمد ژیان به منبع دیگری دسترسی نداشتیم. واقعیت این است که تئاتر نسبت به هنرهای دیگر مظلوم واقع شده است.
پس از آن تندیسی از صورتک های تئاتر که سبیل آن یادآور سبیل حمید جبلی بود و توسط طاها ذاکر طراحی شده بود از سوی محمد ژیان و پسر او مانی ژیان به حمید جبلی تقدیم شد.
فرزاد فربد مدیر انتشارات پریان نیز گفت: برای انتشاراتِ ما، چاپ نمایشنامه «دوستان با محبت» موجب افتخار بود و همه کارکنان انتشارات با عشق کار کردند. در طول چاپ این نمایشنامه با تاریخ تئاتر آشنا شدیم و نکات بسیاری را از آقای جبلی فرا گرفتیم.
در ادامه تصاویری از نمایش «دوستان با محبت» پخش شد و هوشنگ قوانلو و هاشم مرادی از بازیگران این نمایش روی صحنه حاضر شدند و مورد تشویق حاضران قرار گرفتند.
30 ثانیه سکوت به احترام داود رشیدی نیز از دیگر بخش های مراسم رونمایی از کتاب
«دوستان با محبت» بود.
این مراسم با حضور رسول نجفیان، بازیگر و هنرمند فعال در عرصه موسیقی روی صحنه و خواندن تصنیف های «نوایی، نوایی» و «شب های گلوبندک» او پایان یافت.
فراهنگ**9362**1027
کد N1435265

وبگردی