آفتاب

میزان آب دریاچه ارومیه به ۲.۴ میلیارد مترمکعب رسید

میزان آب دریاچه ارومیه به ۲.۴ میلیارد مترمکعب رسید

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره آخرین وضعیت این دریاچه گفت: دریاچه ارومیه که ۲سال پیش حدود ۸۰۰میلیون مترمکعب آب داشت، اکنون ۲.۴میلیارد مترمکعب آب دارد؛ یعنی تقریبا ۳برابر بهتر از ۲سال پیش است.

عيسي كلانتري در گفت‌وگو با ايلنا افزود: وسعت درياچه نيز 2سال پيش كمتر از 1000كيلومترمربع بود اما اكنون 2200كيلومترمربع است. به گفته وي، شوري درياچه 51درصد بود اكنون اما با يك‌سوم كاهش، شوري آب درياچه به 34درصد رسيده است، بنابراين بيش از اهداف تثبيت جلو رفته‌ايم.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه از بازگشت آرتميا به اين درياچه خبر داد و با اشاره به اينكه آرتميا سمبل درياچه است، گفت: علاوه بر آرتميا، جلبك‌ها هم به درياچه بازگشته‌اند. (آرتميا گونه‌اي كوچك از ميگوهاي آب شور است كه از جلبك‌ها تغذيه مي‌كنند.)

  • بودجه احياي درياچه نبايد به درآمدهاي دولت وصل شود

كلانتري درباره اينكه وضعيت كنوني درياچه اروميه چه ميزان مطابق برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته در فرايند احياست، تصريح كرد: در 2سال گذشته مرحله تثبيت را پشت سر گذاشتيم و براساس برنامه‌ريزي‌ها، وضعيت درياچه اكنون بايد همانگونه باشد كه 2سال پيش بود.

وي با اعلام اينكه دوران احيا، دوران بسيار مهمي است كه شرايط آن با دوران تثبيت فرق مي‌كند، تأكيد كرد: بايد سرمايه‌گذاري‌هاي لازم براي دوران احيا انجام شود، اگر سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، برنامه‌هاي ستاد احيا را به درآمدهاي دولت وصل كند، ديگر قابليت اجراي آن سخت خواهد بود، زيرا مشخص نيست كه درآمدهاي دولت چگونه است. بر اين اساس، اگر دولت به‌دنبال احياي درياچه است، برنامه احيا بايد اجرا شود و اين ربطي به درآمد دولت ندارد و بودجه درياچه بايد تأمين شود، زيرا احياي درياچه اروميه هزينه‌بر است.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه در مورد اين مسئله كه وي 2سال پيش كمك‌هاي ژاپن به ايران در زمينه درياچه اروميه را مورد انتقاد قرار داد و آن را در برابر هزينه‌هاي ايران براي درياچه اروميه ناچيز دانست، اما اكنون پس از 2سال خود با ژاپن تفاهمنامه‌اي 3ميليون و 800هزار دلاري امضا كرده است، خاطرنشان كرد: ما مي‌خواهيم 7ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كنيم، 2سال پيش اين هزينه را تحت‌الشعاع 900هزار دلار كمك ژاپن قرار داده بودند، به همين‌خاطر من موافق نبودم. البته «جايكا» (سازمان دولتي مستقل بين‌المللي در ژاپن كه در زمينه توسعه به دولت ژاپن و همچنين كشورهاي در حال توسعه كمك مي‌كند) مي‌تواند سرمايه‌گذاري‌هاي لازم را حتي تا صدها ميليون دلار انجام دهد كه من موافق آن هستم.

كلانتري ادامه داد: البته اين تفاهمنامه مربوط به مطالعاتي است كه در كوتاه‌مدت ربطي به احياي درياچه ندارد و قرار است از طريق ارگان‌هاي بين‌المللي كمك شود تا مطالعات اجتماعي در اين زمينه كامل شود و فعلا با بخش اجرا كاري ندارند.

وي در مورد اقدامات انجام‌شده پس از اظهارنظر وي مبني بر اينكه درصورت ادامه وضعيت كنوني مديريت آب، 70‌درصد ايرانيان يعني جمعيتي معادل 50‌ميليون نفر براي زنده ماندن ناچار به مهاجرت از كشور هستند، گفت: وزارت نيرو عمليات تعادل‌‌بخشي را آغاز كرده و در حال اجراست و تلاش مي‌كند جلوي برداشت اضافه از آب‌هاي زيرزميني را بگيرد، اما با روش موجود بعيد مي‌دانم در زمان مقرر به نتيجه برسند، زيرا خيلي دير شده است. به گفته كلانتري، در برخي مناطق كه سفره‌هاي آب نشست كرده، خسارات به‌وجود آمده جبران‌ناپذير است.

  • هدفگذاري براي احياي درياچه

دبير ستاد احياي درياچه اروميه درحالي از وجود 2.4ميليارد مترمكعب آب در درياچه اروميه خبر مي‌دهد كه دكتر مسعود باقرزاده كريمي، معاون امور تالاب‌ها در دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست، پيش از اين به همشهري گفته بود براي اينكه درياچه اروميه به وضعيت مطلوب برسد در هر شرايطي بايد حداقل14ميليارد مترمكعب، مخزن درياچه از آب انباشته شود. اين هدفگذاري با جديت دنبال مي‌شود و با دستيابي به اين هدف، 4300كيلومترمربع از مساحت درياچه اروميه تا افق 1402آبدار مي‌شود. به گفته باقرزاده كريمي، اين هدفگذاري درصورتي دچار خلل مي‌شود كه شرايط اقليم ناسازگار باشد، اعتبارات لازم تأمين نشود و هماهنگي كافي ميان دستگاه‌هاي مرتبط با احياي درياچه وجود نداشته باشد.

کد N1435156

وبگردی