آفتاب
بررسی وضعیت بازار در آستانه سال تحصیلی

برندهای خارجی می تازند/ آرامش قیمت لوازم التحریر در غرب تهران

برندهای خارجی می تازند/ آرامش قیمت لوازم التحریر در غرب تهران

غرب استان تهران-شهرستان های ملارد،شهریار و قدس با بیش از ۲۵۰ هزار دانش آموز در شرایطی به استقبال آغاز سال تحصیلی می روند که بازار لوازم التحریر این مناطق در ثبات و آرامش به سر می برد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - ناصر رمضانی: شهرستان های غرب استان تهران،اعم از شهریار،قدس و ملارد یکی از محدوده های پر جمعیت و مهاجر پذیر در کشور محسوب می شود که به اعتقاد بسیاری از مسئولان و مدیران اجرایی و نظارتی این منطقه، تراکم جمعیتی آن از بسیاری استان های کشور افزون تر و بیشتر است.

طبیعتا بازار و نظام عرضه و تقاضا در هر نقطه جمعیتی از کشور از مولفه های حائز اهمیتی است که بخش عمده ای از رضایت مندی مردم به آن گره خورده است.

به واقع بازار کالا و شرایط کمی و کیفی نظام عرضه و تقاضا،ویترین اقتصاد کشور محسوب می شود که ثبات،رونق،رکود یا هر گونه فراز و نشیب اقتصادی را با ملاک قرار دادن شرایط حاکم بر آن سنجیده و ارزیابی می شود.

در طول ۱۲ ماه سال،در هر مقطعی،بازار خاصی از خرید و فروش محصولات رونق می گیرد که در بازه های متعدد زمانی،به فراخور شرایط نظام عرضه و تقاضا با تمرکز بیشتری بر روی محصولات مصرفی ، اقلام موردنیاز مردم را تامین و توزیع می کند.

در اواخر تابستان هر سال  و در آستانه سال تحصیلی بازار لوازم التحریر به تکاپو می افتد و طبیعتا با عنایت به اقلام و محصولات مورد نیاز دانش آموزان در عرصه های متعددی همچون لواز التحریر،کتب تحصیلی،کیف،کفش و ...،رونق بیشتری در کالبد بازار این محصولات دمیده می شود.

شهرستانهای  غربی استان تهران همچون ملارد،شهریار و قدس نیز با ۲۵۰ هزار دانش آموز از این قاعده مستثنی نیست.

با عنایت به اهمیت موضوع تلاش می شود در ذیل این گزارش،شرایط حاکم بر بازار لوازم التحریر این مناطق به نحوی دقیق تر مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.

  بازار لوازم التحریر ملارد،آرام و بدون تنش

شهرستان ملارد،از غربی ترین مناطق استان تهران محسوب می شود که به واقع مرز مشترک آن با استان های البرز و  مرکزی،موید پهنه و وسعت عظیم این منطقه در مقایسه با دیگر شهرستان های استان تهران است.

بصورت تقریبی،۸۰ هزار دانش آموز در این محدوده مشغول به تحصیل هستند که هر کدام به فراخور نیاز و شرایطی که از آن برخوردارند متقاضی خرید اقلام و محصولات نوشتاری و تحریری هستند.

مصطفی شریفی که به همراه همسر خود برای تهیه لوازم التحریر مورد نیاز فرزند خود در یکی از فروشگاه های توزیع لوازم التحریر شهرستان ملارد مشغول خرید اقلام تحریری بود،در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص شرایط حاکم بر بازار این منطقه اظهار داشت:خوشبختانه شاهد نوسان قیمتی خاصی در این حوزه نیستیم و محصولاتی که عرضه می شود در مقایسه با سال گذشته،با افزایش اندک و محدودی روبرو بوده است.

در برخی فروشگاه ها تفاوت هایی در نرخ گذاری برخی اقلام و محصولات مشاهده می شود که چندان چشمگیر و قابل توجه نیست و عمدتا نرخ گذاری ها با همسانی و ثبات مطلوبی مواجه  است

وی افزود:تنوع محصولات و کیفیت آن نیز قابل قبول و توزیع محصولات در فر وشگاه ها به نحوی است که هر خانواده ای می تواند به فراخور توانایی و بضاعت مالی که از آن برخوردار است،نسبت به تهیه اقلام مورد نیاز فرزندان محصل خود اقدام کند.

شریفی عنوان کرد:البته در برخی فروشگاه ها تفاوت هایی در نرخ گذاری برخی اقلام و محصولات مشاهده می شود که چندان چشمگیر و قابل توجه نیست و عمدتا نرخ گذاری ها با همسانی و ثبات مطلوبی مواجه  است.

  لزوم کاهش توزیع محصولات خارجی

هانیه یزدان بین،یکی از کارمندان بخش خصوصی در شهرستان ملارد در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت بازار لوازم التحریر در شهرستان ملارد گفت:تنوع محصولات یکی از ویژگی های برجسته بخش توزیع اقلام و لوازم تحریر محسوب می شود که بسیار مطلوب به نظر می رسد.

وی افزود:در مجموع نرخ گذاری ها نیز قابل قبول است و افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت لوازم التحریر در مقایسه با سال گذشته در برخی اقلام طبیعی به نظر می رسد.

یزدان بین عنوان کرد:تنها موردی که می توان نسبت به آن اشکال وارد کرد به توزیع اقلام و محصولات خارجی در بازار لوازم التحریر معطوف می شود که می طلبد مسئولان ذیربط،بستر و زمینه ای فراهم کنند تا در شرایطی که محصولات تولید داخل،قابلیت تامین نیاز دانش آموزان و محصلان را دارد،مسیر ورود چنین محصولاتی مسدود شود.

وی افزود:در شرایطی که عمده تاکید مسئولان ارشد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر تحقق اقتصاد مقاومتی متمرکز می شود،هر آنچه بها و اقبال بیشتری بر محصولات تولید داخل داده شود ضریب حصول سیاست ها و اهداف مرتبط با این عرصه(اقتصاد مقاومتی)با افزایش بیشتری همراه خواهد شد.

نباید از نظر دور داشت که تعیین قیمت مناسب و بخصوص استفاده از رنگ های جذاب و گیرا  توام با ارتقای کیفی محصولاتِ نوشتاری،از مولفه های حائز اهمیتی است که باید تولید کنندگان داخلی به آن توجه کنند و به واقع نمی توان صرفا با پند،مردم را به استفاده از محصولات داخلی تشویق کرد

این شهروند گفت:البته تحقق این امر خطیر و کاهش هر چه بیشتر محصولات خارجی در بازار،ضرورتی است که نباید حصول آن را،صرفا در سطح شهرستان ملارد مطالبه کرد و به واقع تحقق چنین امر خطیری با  اتخاذ تدابیر هوشمندانه و نظارت دقیق تر در مبادی ورودی کشور و البته حمایت از تولید داخلی مُیَسَر خواهد شد.

وی افزود:نباید از نظر دور داشت که تعیین قیمت مناسب و بخصوص استفاده از رنگ های جذاب و گیرا  توام با ارتقای کیفی محصولاتِ نوشتاری،از مولفه های حائز اهمیتی است که باید تولید کنندگان داخلی به آن توجه کنند و به واقع نمی توان صرفا با پند،موعظه و توصیه مردم را به استفاده از محصولات داخلی تشویق کرد.

کمبودی در بازار شهرستان ملارد وجود ندارد

علی امیدی،مدیر اداره صنعت،معدن وتجارت شهرستان ملارد در گفت و گو با خبرنگار مهر،در تشریح وضعیت حاکم بر بازار لوازم التحریر این منطقه در آستانه سال تحصیلی جدید اظهار داشت:کنترل بازار،مقابله با گران فروشی  و برخورد با تخلفات صنفی مرتبط با این عرصه،از دستورکارها و اولویت های ویژه ای است که با جدیت مد نظر قرار دارد.

وی افزود:خوشبختانه با رفع تحریم ها و حصول گشایش های اقتصادی و مبادلاتی،بستر و زمینه ای را فراهم شده که بازار به سمت رقابت سوق پیدا می کند و این وضعیت،شرایط مطلوبی را در عرضه توزیع اقلام و لوازم التحریر ایجاد کرده است.

مدیر اداره صنعت،معدن و تجارت ملارد عنوان کرد:با عنایت به تدابیر اتخاذ شده در طول سه سال اخیر،شاهد تنش قیمتی خاصی در این شهرستان نیستیم و بازاری آرام و با نشاط را تجربه می کنیم.

امیدی گفت:تاکنون شاهد هیچگونه گزارشی مبنی بر تخلفات  واحدهای صنفی در بخش لوازم التحریر نبوده ایم و در صورت بروز هر گونه تخلف،با جدیت اِعمال قانون خواهد شد.

اثرات روانی مثبت طرح فروش فوق العاده در ملارد

وی با اشاره به اجرای طرح فروش فوق العاده در شهرستان ملارد عنوان کرد:برگزاری نمایشگاه های عرضه محصولات اقلام نوشتاری در این منطقه مستلزم شرایط و ملاحظات خاصی است که بدون تامین آن امکان راه اندازی و برپایی چنین نمایشگاه هایی وجود ندارد.

امیدی افزود:محدودیت در فضای استقرار و فقدان برخی استانداردهای ایمنی در سازه های موقت از مواردی به شمار می رود که وزارتخانه متبوع در ارتباط با آن دغدغه دارد و بنا بر دستور مقامات ارشد صنعت،معدن وتجارت،بدون تامین استانداردها و ایمنی حداکثری،امکان برپایی چنین نمایشگاه هایی وجود ندارد.

مدیر صنعت،معدن و تجارت ملارد گفت:امسال اتاق اصناف این شهرستان تصمیم داشت نسبت به راه اندازی نمایشگاه عرضه اقلام نوشتاری اقدام کند که بنده ضرورتی در این خصوص احساس نکردم و با عنایت به ملاحظات موجود با آن مخالفت شد.

امیدی عنوان کرد:طرح فروش فوق العاده جایگزین منطقی و موثری برای نمایشگاه های موقت است که با لحاظ کردن ایجاد و فضای روانی مطلوب،منافع توزیع کننده و مصرف کننده را تامین کند.

وی افزود:بر اساس این طرح،اصناف متقاضی با مراجعه به اتحادیه مربوطه،درخواست خود را ارائه می کنند و با لحاظ کردن تخفیفی معقول،نسبت به ارائه اقلام نوشتاری اقدام می کنند.

امیدی گفت:این طرح در حال حاضر در شهرستان ملارداجرایی می شود و بصورت خود جوش فضای رقابتی در بازار ایجاد می کند که حتی دیگر اصنافی که در دایره طرح فروش فوق العاده قرار نگرفته اند برای جذب مشتری و عقب نماندن از رقابتِ بازار،به کاهش قیمت اقلام و محصولات مرتبط  اقدام می کنند.

وی در خصوص مقابله با محصولات قاچاق در بازار نیز عنوان کرد:بنا بر ضرورتی که احساس می شود و لزوم تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی،برخورد با کالاها و محصولات قاچاق دراولویت مجموعه صنعت،معدن و تجارت قرار دارد.

مدیر صنعت،معدن و تجارت ملارد گفت:تیم های بازرسی بصورت فعال با مشارکت و همیاری دستگاههای انتظامی شهرستان،نهایت تلاش خود را در مقابله با کالای قاچاق به کار می گیرند که این رویه و رویکرد در خصوص اقلام نوشتاری نیز مصداق دارد.

امیدی گفت:با صراحت اعلام می کنیم سال ۹۵،یکی از درخشان ترین مقاطع شهرستان ملارد در حوزه مقابله با کالای قاچاق به شمار می رود که در مقایسه با سال های گذشته،شاهد کشفیات بسیاری در این عرصه بوده ایم.

وی افزود:سامانه ۱۲۴ نیز ۲۴ ساعته و شبانه روزی آماده دریافت نظرات،پیشنهاد و انتقادات مردمی است و در صورت دریافت گزارشی مبنی بر تخلف واحدهای صنفی از جمله لوازم التحریر،برخورد قاطعانه و بدون ملاحظه با جدیت تمام اِعمال خواهد شد.

طرح ویژه نظارت بر واحدهای صنفی لوازم التحریر شهریار

شهرستان شهریار،با بیش از ۱۳۰ هزار دانش آموز،یکی از پر جمعیت ترین مناطق آموزشی استان تهران و حتی کشور محسوب می شود که در آستانه سال تحصیلی،پویایی و رونق خاصی در بازار محصولات و اقلام نوشتاری این شهرستان مشاهده می شود.

رضا شفیعی،یکی از فعالان عرصه توزیع اقلام نوشتاری در غرب استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار مهر عنوان کرد:در شرایطی که در بسیاری از اصناف،شاهد رکود و سکون هستیم،بازار لوازم التحریر از رونق مطلوبی برخوردار است که البته در مقایسه با سال های گذشته با افت نسبی روبرو است اما باعنایت به شرایط موجود و در مقایسه با دیگر اصناف،موقعیت و فرصتی ویژه را تجربه می کند که بسیار نوید بخش و امیدوار کننده است.

قاعدتا در چنین شرایطی و با عنایت به تکثر و حجم انبوه متقاضی،خرید اقلام نوشتاری و لوازم التحریردر این شهرستان،عنصر نظارت و بازرسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که بواسطه آن،تعادل و آرامش در بازار مرتبط با این عرصه حفظ می شود.

بلال خلیلی،مدیر صنعت،معدن و تجارت شهرستان شهریار با تایید ضرورت اعمال نظارت صحیح،اصولی و قاعده مند بر بازار لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی گفت:هر ساله در ایام بازگشایی مدارس،طرح های ویژه ای اولویت گذاری می شود که در ابعاد گوناگون همچون کنترل و نظارت بر بازار اقلام نوشتاری،مانتوی مدارس، پوشاک و سرویس های حمل و نقل مدارس اجرایی و عملیاتی می شود.

وی افزود:هدف ما از اجرای چنین طرح هایی،ایجاد تعادل حداکثری و جلوگیری از هر گونه تنش و نوسان قیمتی در بازار است که خوشبختانه شرایط موجود و سیاست های اتخاذ شده در عرصه اقتصادی باعث شده بازاری آرام و بدون تنش را  در این بخش تجربه کنیم.

مدیر صنعت،معدن و تجارت شهریار گفت:فضای فعلی بازار اقلام نوشتاری در این شهرستان کاملا رقابتی است و این وضعیت، فرصتی مطلوب به شمار می رود که بسیاری از اصناف برای جذب مشتری و متقاضی چنین محصولاتی تلاش می کنند با کسب حداقل سود،از دیگر رقبای خود عقب نمانند.

در سال های گذشته و در مقاطعی خاص شاهد توزیع دفترچه های دولتی بودیم که بنا بر شرایط موجود و عدم ضرورت برای توزیع این اقلام،نیازی به عرضه چنین محصولاتی احساس نمی شود

خلیلی گفت:در سال های گذشته و در مقاطعی خاص شاهد توزیع دفترچه های دولتی بودیم که بنا بر شرایط موجود و عدم ضرورت برای توزیع این اقلام،نیازی به عرضه چنین محصولاتی احساس نمی شود.

وی افزود:قیمت ها به شدت زیر کنترل و نظارت است و عوامل ذیربط با همگرایی و یکپارچگی سازنده ای بسیج شده اند تا جو فعلی بازار همچنان با آرامش سپری شود.

مدیرصنعت،معدن و تجارت شهریار عنوان کرد:در گذشته شاهد پیچیدگی ها و دشواری هایی در کنترل بودیم اما در حال حاضر به دلیل تولید و توزیع انبوه و فراوان، تنش خاصی در فضای بازار احساس نمی شود و متعاقبا در چنین شرایطی،تخلفات نیز به حداقل ممکن کاهش می یابد.

فعالیت۱۱۰ واحد صنفی مرتبط با لوازم التحریر در شهرستان قدس

قدس یکی از نزدیک ترین شهرستان ها به پایتخت محسوب می شود که فاصله و مرز بین تهران و این منطقه،کمتر از یک گام است.

بیش از ۵۰ هزار دانش آموز در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند که طبیعتا در چنین شرایطی،حفظ آرامش و مقابله با گران فروشی در این عرصه نیز ،اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

نیما فراهانی،یکی از فعالان عرصه توزیع لوازم التحریر در شهرستان قدس در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اعلام رضایت خود از وضعیت حاکم بر بازار این شهرستان گفت:طبیعتا در این ایام،میزان مراجعه و تقاضا برای تهیه و خرید اقلام نوشتاری با ضریب قابل توجهی افزایش می یابد که این شرایط برای واحدهای صنفی فعال در این بخش مطلوب وشایسته است.

وی افزود:توزیع کنندگان اقلام نوشتاری با مشکل خاصی در این شهرستان مواجه نیستند و خوشبختانه تنوع و کثرت و انبوه اقلام و لوازم التحریر موجود به میزانی است که تامین کننده نیازهای سلیقه ای های مختلف خواهد بود.

حسن عقبایی،مدیر صنعت،معدن وتجارت شهرستان قدس نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به تعریف و اجرای طرح های ویژه بازرسی ونظارتی در این بخش از غرب استان تهران گفت:در مجموع ۱۱۰ واحد صنفی در این بخش(لوازم التحریر)فعال هستند که قریب به ۲۵ تا ۳۰ واحد با اجرای طرح فروش فوق العاده و اعمال تخفیفات ۵ تا ۱۵ درصدی فضای مطلوبی را در بازار ایجاد کرده اند.

وی افزود:تعادل و رقابت بسیار سازنده ای در بازار این شهرستان حاکم است و این وضعیت منافع تولید کنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان را به نحوی شایسته تامین می کند.

مدیر صنعت،معدن و تجارت شهرستان قدس عنوان کرد:بازرسی های بدون مسامحه با دقت اجرایی می شود وتیم های گشت و  نظارت سیار بصورت مستمر عرصه توزیع و بازار این شهرستان را رصد می کنند و در صورت مشاهده تخلف با فوریت در محل تخلف اعمال قانون انجام می شود.

عقبایی گفت:ارتقای کیفی محصولات داخلی،اقبال را به سمت تهیه و خرید تولیدات داخلی افزایش داده و این وضعیت بسیار نوید بخش به نظر می رسد که امیدواریم همچنان در دیگر عرصه ها نیز شاهد تسری و گستره دامنه وضعیت موجود باشیم که یقینا در تقویت تولید داخلی و اشتغالزایی موثر خواهد بود.

مدیر صنعت،معدن و تجارت شهرستان قدس در خاتمه یادآور شد:اغلب دفترچه های توزیع شده در بازار نیز از تولیدات داخلی فعال در شهرستان های شهریار و ملارد تامین شده و در عرصه کتب درسی نیز شاهد کمبود خاصی نیستیم و تلاش می کنیم با استمرار نظارت های ویژه تا ۱۰ مهر ماه همچنان آرامش بازار در اقلام نوشتاری و لوازم التحریر حفظ شود.

با این وجود عرضه برندهای خارجی لوازم التحریر همچنان یکی از مشکلات موجود در بازار سال تحصیلی است که امیدواریم با توسعه تولید و تنوع محصولات داخلی این مشکل نیز برطرف شود.

کد N1434762

وبگردی