آفتاب

نظرشورای نگهبان درباره لوایح: چهار تایید و یک ایراد

نظرشورای نگهبان درباره لوایح: چهار تایید و یک ایراد

تهران-ایرنا- شورای نگهبان نظر خود را در باره چند لایحه ارجاع شده به آن اعلام و چهار لایحه ازجمله کاهش ساعات کار بانوان دارای شرایط خاص را تایید کرد و لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی را مغایر قانون اساسی دانست.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، اصلاحیه اساسنامه صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون مصوب جلسه 29 اردیبهشت ماه 1395 هیأت وزیران؛ در جلسه 17 شهریور1395 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

**تایید طرح اصلاح مواد (3)، (6 ) و (24) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم
همچنین طرح اصلاح مواد (3)، (6 ) و (24) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی که با اصلاحاتی در جلسه 7 شهریور 1395 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است ؛ در جلسه 17 شهریور 1395 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

** لایحه الحاق 'اتکا' به فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی
لایحه الحاق سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح (اتکا) به فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی که با اصلاحاتی در جلسه 2 شهریور 1395 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه 17 شهریور 1395 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

** تایید طرح اصلاح تبصره (10) ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی
طرح اصلاح تبصره (10) ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب جلسه 3 شهریور 1395 مجلس شورای اسلامی در جلسه 17 شهریور 1395 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

**تایید لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص

لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص که با اصلاحاتی در جلسه 2 شهریور1395 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه 17شهریور1395 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

** ایراد شورای نگهبان به لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی
لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که با اصلاحاتی در جلسه 20 مرداد 1395 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه 8 شهریور 1395 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این شورا با توجه به اصلاحات به عمل آمده نظر خود را به شرح زیر اعلام کرد:
1 - در متن الحاقی به انتهای تبصره 4 ماده 5، از آنجا که حدود وظایف و اختیارات شورای نظارت باید در قانون تعیین شود، لذا مغایر اصل 85 قانون اساسی شناخته شد.
2 - اطلاق ماده 8، چون موجب تجویز ثبت نام دانش آموزان غیر اقلیت دینی مربوط در این گونه مدارس می شود، خلاف موازین شرع شناخته شد.
3 - در بند (ب) ماده 8 و جزء 2 بند (الف) ماده 21، شرط ایمان یا باید به عنوان یک شرط مستقل قید و یا حداقل بعد از عبارت «احکام اسلام» ذکر گردد و الاّ اشکال دارد.
4 - ماده 20، از جهت پرداخت، مغایر اصل 53 قانون اساسی شناخته شد.
تذکرات:
1 - به تذکرات بندهای 1 و 4 این شورا توجه نشده است.
2- در جزء (ح) بند 2 ماده 4، حرف واو بعد از متوسط زائد است که باید حذف گردد.
3- در تبصره 2 ماده 8 و تبصره یک ماده 21، از آنجا که اصل 13 قانون اساسی مطلق بوده و «به اعتقاد به مبانی دین خود» مقید ننموده است، باید اصلاح شود.

سیام**1058 **1446
کد N1433626

وبگردی