آفتاب

چین نسبت به سفر دالایی لاما به تایوان هشدار داد

چین نسبت به سفر دالایی لاما به تایوان هشدار داد

پکن - ایرنا - چین به شدت نسبت به سفر احتمالی دالایی لاما رهبر در تبعید بوداییان تبت به تایوان و دیدار او با مقام های این جزیره هشدار داد و اعلام کرد که این سفر باعث تیره تر شدن روابط پکن و تایپه می شود.

به گزارش ایرنا، شماری از نمایندگان مجلس تایوان خواستار آن شده اند که دالایی لاما به این جزیره سفر کند و گفته اند که به گرمی از او استقبال خواهد شد.
قرار است که دالایی لاما در این باره تصمیم گیری کند اما اینکه دقیقا او در چه زمانی در سال جاری میلادی به تایوان سفر می کند، اطلاع رسانی نشده است.
خبرگزاری مرکزی تایوان تصاویری را منتشر کرده است که نشان می دهد شماری از تایوانی ها با پلاکارت ها و نوشته هایی از سفر دالایی لاما به تایپه استقبال کرده اند.
از سوی دیگر، گزارش ها نشان می دهد که برخی از نمایندگان حزب حاکم دمکراتیک ترقیخواه که چین آنها را استقلال طلب می داند به هند سفر کرده و در منطقه دارماسالا که دولت در تبعید دالایی ایجاد شده است، با او دیدار و گفت وگو کرده اند.
در تجمعات تایوان هم حامیان دالایی لاما گفته اند که نه فقط از او بلکه از سفر هر کسی که برای آزادی و دمکراسی مبارزه می کند، استقبال خواهند کرد.
اما موسسه امور تایوان در دولت محلی شهر شانگهای که زیر نظر دولت فعالیت می کند در بیانیه ای آورده است که چین به شدت مخالف چنین سفری است.
این موسسه در بیانیه خود به دالایی لاما و مقام های تایوان هشدار داده و اعلام کرده است که هر حرکتی در مسیر استقلال تبت و یا سین کیانگ از سوی چین تحمل نخواهد شد.
بیانیه می افزاید که اگر چنین حرکتی صورت گیرد و «تسای اینگ ون» رهبر تایوان بخواهد با دالایی لاما دیدار و گفت و گو کند، چین آن را نشانه ای از خصومت جدی علیه خود تلقی خواهد کرد و به آن واکنش نشان می دهد.
در بیانیه آمده است که دالایی لاما یک استقلال طلب است و حالا حزب استقلال طلب تایوان نشانه ایی را بروز می دهد که جز تخریب روابط دو سوی تنگه تایوان نتیجه دیگری نخواهد داشت.
دالایی لاما در سال های ۱۹۹۷، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۹ میلادی نیز به تایوان سفر کرده و هر بار چین به این موضوع اعتراض کرده است.
پس از سال ۱۹۵۹ میلادی که حاکمیت چین در تبت تحکیم شد «دالایی لاما» از این کشور گریخت و دولت در تبعید خود را در «دارماسالا» هند تاسیس کرد.
وی که برنده جایزه صلح نوبل نیز هست می گوید تنها خواستار خودمختاری برای تبت است و هرگونه خشونت و ناآرامی را رد می کند.
پکن منطقه تبت را بخش جدایی ناپذیر از تمامیت ارضی خود و دالایی لاما را یک جدایی طلب می داند.
آساق **۲۳۱**1597
کد N1432013

وبگردی