آفتاب

واکنش آمریکا به پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی

واکنش آمریکا به پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی

تهران - ایرنا - خبرگزاری کیودوی ژاپن روز جمعه در گزارشی از واشنگتن از واکنش شورای امنیت ملی آمریکا به انجام پنجمین آزمایش هسته ای صبح امروز کره شمالی خبر داد.

براساس این گزارش، شورای امنیت ملی آمریکا با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن آزمایش هسته ای صبح امروز کره شمالی، اعلام کرد که دولت آمریکا تحولات منطقه شرق آسیا را از نزدیک رصد می کند و خود را متعهد می داند تا ضمن حفاظت از امنیت همپیمانان خود در منطقه، همکاری نزدیکی را با آنها در دستور کار قرار دهد.
'تد پرایس' سخنگوی این شورا در این بیانیه نوشت: واشنگتن ضمن ستایش اقدامات دولت های ژاپن و کره جنوبی به عنوان همپیمانان منطقه ای خود در شرق آسیا، آخرین و جزیی ترین تحولات کره شمالی را با آنها در میان گذاشته و با آنها در این خصوص رایزنی می کند.
وی در عین حال اعلام کرد که دولت آمریکا این قبیل اقدامات غیرقانونی کره شمالی را مصداق بارز قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل می داند و علاوه بر بررسی موضوع در این شورا ملی و شورای امنیت سازمان ملل، تنبیه های لازم علیه دولت کره شمالی را از نظر دور نخواهد داشت.
همچنین خبرگزاری کیودوی ژاپن روز جمعه در یک خبری فوری از تماس تلفنی باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن برای بررسی پنجمین آزمایش موشکی کره شمالی خبر داد.
براساس این گزارش، پس از آنکه تلویزیون دولتی «کی سی تی وی» و پایگاه خبری روزنامه «پیونگ یانگ تایم» کره شمالی، انجام پنجمین آزمایش هسته ای صبح امروز این کشور را تایید کردند، باراک اوباما در تماس با شینزو آبه، ضمن ابراز نگرانی شدید برای این آزمایش هسته ای، آنرا نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند.
این دو رهبر آمریکایی و ژاپنی به عنوان همپیمان هم در تحولات منطقه شرق آسیا، در ضمن خواستار بررسی بیشتر موضوع در مجامع بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان امنیت شدند.
خبرگزاری کیودوی به نقل از این منابع رسمی کره شمالی به گمانه زنی رسانه های بین المللی برای انجام آزمایش هسته ای بامداد امروز در این کشور، پایان داد و پنجمین آزمایش هسته ای در پایگاه هسته ای «پانجی -ری» کره شمالی را تایید کرد.
گزارش تلویزیون دولتی کره شمالی حاکی است که دولت این کشور ضمن تایید خبر و تبریک مردم برای انجام موفقیت آمیز این آزمایش، اعلام کرد که از این پس بر کمیت و کیفیت این آزمایش ها می افزاید.
با وجود اینکه رسانه های بین المللی و منطقه ای از اوایل صبح امروز بطور مشکوک از احتمال بروز یک آزمایش هسته ای تایید نشده در کره شمالی خبر داده بودند، این رسانه های کره شمالی به گمانه زنی ها پایان دادند و بر آنجام این آزمایش صحه گذاشتند.
بر اساس این گزارش، آزمایش انجام شده به قدری قوی بود که در ساعت 9 صبح به وقت محلی یک انفجار 5.3 ریشتری را نیز در محل آزمایش در «پانجی -ری» در شمال این کشور به همراه داشت.
آساق**1378**1392
کد N1431662

وبگردی