آفتاب

رهبر کلدانی های عراق در گفت وگوی سران کلیساها در قم، نجف و قاهره

رهبر کلدانی های عراق در گفت وگوی سران کلیساها در قم، نجف و قاهره

بغداد-ایرنا- اسقف اعظم کلدانی های عراق و جهان روز پنجشنبه ، رئیسان کلیساهای مسیحی را به تشکیل هیاتی برای سفر به نجف اشرف، قم و قاهره فراخواند و گفت که با توجه به تهدیدهای موجود علیه مسیحیان، تشکیل این هیات ضروری است و باید با رهبران دینی مسلمانان گفت وگو کنند.

به گزارش ایرنا، رافایل ساکو در بیانیه ای به مناسبت یازدهمین نشست شورای کلیساهای خاورمیانه در امان پایتخت اردن، تاکید کرد، مشارکت ما در اقدام های جمعی شورای کلیساهای خاورمیانه که یازدهمین دور آن در امان پایتخت اردن برگزار می شود، بسیار مهم است.
این رهبر مسیحی شمال عراق با بیان اینکه این موضوع به مسیحیانی مربوط می شود که وجودشان در خاورمیانه زیر تهدید قرار دارد، گفت ما بر اهمیت ایجاد یک کمیته شبه سیاسی و تشکیل یک هیات از رئیسان کلیساهای مسیحی تاکید داریم تا با مقام های مذهبی و دینی در نجف، قم و الازهر مصر ملاقات و گفت و گو کنند.
ساکو گفته که برای تشکیل این کمیته از خبرگان سیاسی و حقوقی که به اوضاع منطقه نیز اشراف دارند، دعوت کرده ایم تا به این هیات بپیوندند.
این مقام مسیحی عراقی همچنین ذکر کرد که هدفش از راه اندازی این هیات، این است که در نتیجه مباحث، از سوی علمای مسلمان، فتوایی واحد درباره مسیحیان منطقه صادر شود که زیر تهدید افراط گرایی و تکفیر قرار دارند.
مسیحیان عراق که عمدتا در شمال این کشور و در استان های نینوا و کردستان ساکن هستند، به دنبال یورش داعش در ژوئن 2014 در سطح وسیعی از خانه هایشان رانده شدند. با این حال داعش آنان را مورد کشتار و قتل عام جمعی قرار نداد و تنها 48 ساعت فرصت داد تا مسلمان شوند و یا جزیه بدهند و یا منطقه را ترک کنند.
بیشترین قربانیان داعش در شمال عراق را شیعیان، ایزدی ها، شبک ها و ترکمن های شیعه تشکیل می دهند.
مسیحیان هم اکنون دارای یک بازوی نظامی هستند که در مجموعه نیروهای الحشدالشعبی در حال نبرد با داعش در عراق هستند.
خاورم*4*1770* شبس ** 1574
کد N1431476

وبگردی