آفتاب

تقویم کاری نخست وزیری و دربار اسپانیا

تقویم کاری نخست وزیری و دربار اسپانیا

مادرید- ایرنا- بن بست سیاسی کنونی اسپانیا و انتخابات در دو ایالت گالیسیا و باسک موجب تغییرات در برنامه کاری نخست وزیر شده که در این راستا، مسئولیت نمایندگی کشور را برعهده پادشاه گذاشته است.

به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه آ ب ث، موقعیت خاص و موقتی بودن دولت اسپانیا، باعث شده است که حضور «ماریانو راخوی» در اجلاس عقد توافقات صلح کلمبیا زیر سئوال رود. مراسمی که روز 26 این ماه (5 مهر )، یعنی یک روز پس از انتخابات ایالات خودمختار گالیسیا و باسک برگزار خواهد شد. امری که حضور نخست وزیر فعلی در آن مراسم را با مشکل روبرو می کند. در این راستا ، نخست وزیر از 'فیلیپ ششم' پادشاه اسپانیا خواسته تا با حضور در امضای توافق صلح، از اسپانیا نمایندگی کند.
اجلاس سران کشورهای مدیترانه ای اتحادیه اروپا بنا به دعوت نخست وزیر یونان جهت بررسی مسئله بحرانی مهاجرین از فردا (جمعه 19 شهریور ماه) در آتن با حضور رهبران کشورهای فرانسه، ایتالیا، پرتغال، مالت و قبرس برگزار خواهد شد.
در این رابطه دولت اسپانیا تصمیم گرفته است تا دعوت «چیپراس» نخست وزیر یونان از ماریانو راخوی را رد نموده و حتی وزیر فعلی امور خارجه نیز به آتن سفر نکند و به جای او «فرناندو اگیداثو» وزیر مشاور برای اتحادیه اروپا (معاون وزیر) به این سفر خواهد رفت.
احتمالاً دلیل عدم حضور راخوی، سوسیالیست بودن تمامی کشورهای فوق الذکر می باشد و علاوه بر این تاکید شده است که رونوشت بیانیه ای که چیپراس به راخوی داده، مملو از شعارهای سوسیالیستی می باشد.
این درحالیست که نخست وزیر اسپانیا در اجلاس 27 کشور اتحادیه اروپا که روز 16 سپتامبر در براتیسلاو برگزار می شود، شرکت خواهد نمود.
فیلیپ ششم نیز در رأس هیاتی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که روزهای 19 تا 21 سپتامبر برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.
«خوسه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر امور خارجه، شاه اسپانیا را در این سفر همراهی خواهد کرد و در سه روز جلسات مزبور حضور خواهد یافت و از فرصت استفاده کرده و ملاقات های دوجانبه ای را برگزار خواهد کرد.
موضوع اولین روز اجلاس مزبور در سازمان ملل رسیدگی به وضعیت پناهندگان و جنبش های مهاجرتی اعلام شده است که نتیجه آن به صورت بیانیه ای در نیویورک منتشر خواهد شد.
اروپام *5*491**شبس**1565
کد N1431364

وبگردی