آفتاب

حضور سفیر ایران در اجلاس سالیانه مجمع راهبردی 'بلد' در اسلوونی

حضور سفیر ایران در اجلاس سالیانه مجمع راهبردی 'بلد' در اسلوونی

بلگراد-ایرنا- مرتضی درزی رامندی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی در یازدهمین اجلاس مجمع راهبردی 'بلد' که در شهر ساحلی بلِد این کشور برگزار شد، شرکت کرد.

به گزارش ایرنا از سفارت ایران در لیوبلیانا، اجلاس سالیانه مجمع راهبردی بلد (BSF) به عنوان یک همایش پیشرو در منطقه مرکز و جنوب شرق اروپا، امسال تحت عنوان «مراقبت از آینده» بستری در سطح بالا جهت بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات مطرح منطقه ای و جهانی را فراهم کرد.
اجلاس سال جاری با حضور بیش از یک هزار و صد شرکت کننده شامل سران کشورها و دولت ها، وزرا، دیپلمات ها، نمایندگان پارلمان، مسئولین سازمان های منطقه ای، بین المللی و نمایندگان حوزه کسب و کار و کارشناسان بیش از 80 کشور جهان برگزار شد.
سفیر کشورمان در لیوبلیانا در حاشیه این اجلاس با برخی از مقامات شرکت کننده، تجار و صاحبان صنایع و محققین کانون های اندیشه پیرامون روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی گفت و گو و تبادل نظر کرد.
در میان آشفتگی ژئواستراتژیک بین المللی، اجلاس سالانه مجمع راهبردی بلد امسال در چند پانل مختلف و با هدف یافتن راه حلی برای شدیدترین تهدیدات و چالش ها که بنیان امنیت جهانی را لرزانده اند تشکیل شد.
اولین پانل این اجلاس، به سران کشورهای شرکت کننده اختصاص داشت که با حضور بروت پاخور رئیس جمهوری اسلوونی برگزار شد.
گفت و گوهای صورت گرفته در این اجلاس دو روزه حول موضوعاتی همچون خطرات مربوط به آب و آب رسانی به عنوان مشخصه حیاتی برای همکاری و ابزاری جهت صلح، آینده اتحادیه اروپایی و تضعیف اعتماد و همبستگی میان اعضا، چالش های مربوط به تحولات انرژی جهان، امنیت افراد و همچنین نیاز به ایجاد ساختار امنیتی و دفاعی اروپایی بود.
بالکان غربی به عنوان موضوع سنتی این اجلاس، امسال نیز با محوریت موضوع پیوستن برخی از کشورهای این منطقه به اتحادیه اروپایی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.
مجمع راهبردی بلد به عنوان بزرگترین رویداد سیاست خارجی اسلوونی هر ساله با حضور جمع کثیری از مقامات عالی رتبه خارجی و صاحب نظران و اندیشمندان کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه، در کنار دریاچه بلد در شمال اسلوونی برگزار می شود.
رئیس جمهوری کرواسی، نخست وزیر آلبانی، رئیس مجلس سنای کانادا، وزرای امور خارجه کشورهای ترکیه، صربستان، رومانی، کرواسی، مجارستان، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، لتونی، کوزوو، سریلانکا، وزیر بهداشت ژاپن و رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا از جمله مقامات عالی رتبه کشورهای خارجی شرکت کننده در اجلاس مزبور بودند.
این اجلاس همچنین از سوی بیش از 170 خبرنگار خارجی از 11 کشور تحت پوشش خبری قرار گرفت.
اروپام**436** شبس ** 1574
کد N1431284

وبگردی