آفتاب

انتقاد به دیدار رئیس جمهوری چک با نامزد افراطی حزب آزادیخواه اتریش

انتقاد به دیدار رئیس جمهوری چک با نامزد افراطی حزب آزادیخواه اتریش

وین - ایرنا - پس از آنکه 'میلوش زِمان' رئیس جمهوری چک اعلام کرد که قصد دارد با 'نوربرت هوفر' نامزد افراطی حزب آزادیخواه برای ریاست جمهوری اتریش دیدار کند، سیاستمداران هر دو کشور به وی به شدت انتقاد کردند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری چک روز سه شنبه اعلام کرده بود که می خواهد کاندیدای ریاست جمهوری اتریش از حزب آزادی خواه را برای دیدار به پراگ دعوت کند. امروز (پنجشنبه) نیز سخنگوی وی این اظهارات را تایید کرد. به گفته سخنگوی میلوش زمان، قرار است رئیس جمهوری با نوربرت هوفر درباره مسائل مختلف از جمله بحران پناهجویان گفت و گو کند.
رئیس جمهوری چک روز سه شنبه گفته بود از هر کمکی به آقای هوفر در انتخابات دریغ نخواهد کرد. این اظهارات موجب انتقاد های شدید از سوی سیاستمدارن هر دو کشور شد. آنان این اظهارات را یکی از بدترین سخنان دیپلماتیک می دانند که ممکن است عواقب بسیار جدی نیز به همراه داشته باشد.
این سیاست داران معتقدند که درخواست گفت و گو از سوی میلوش زِمان با نوربرت هوفر و حمایت از وی، دخالت آشکار در امور داخلی اتریش بوده و حتی ممکن است به روابط دو کشور لطمه بزند.
همچنین به گفته برخی از رسانه ها، دعوت هوفر به چک سه هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری اتریش بسیار ناشایست است. 'کارلز شوارتزنبرگ' وزیر خارجه پیشین جمهوری چک نیز با انتقاد از دیدار رئیس جمهوری کشورش با نامزد راست افراطی اتریش گفت : برای من نامفهوم است که چطور پیش از انتخابات در اتریش این دیدار به طور مستقیم قرار است صورت گیرد.
در همین حال، نمایندگان حزب اپوزیسیون دولتِ چک در پارلمان نیز از احتمال انجام این دیدار انتقاد کردند.
اروپام**441**9163**1572
کد N1431254

وبگردی