آفتاب

همایش ملی زئونوزیز با محوریت تب مالت در مراغه آغاز به کار کرد

همایش ملی زئونوزیز با محوریت تب مالت در مراغه آغاز به کار کرد

مراغه - ایرنا - همایش ملی زئونوزیز(بیماری های مشترک بین انسان و دام) با محوریت تب مالت در دانشکده علوم پزشکی مراغه آغاز به کار کرد تا متخصصان بیماری های واگیر از دانشگاه های کشور در این همایش علمی گردهم بیایند و راه های کنترل و مقابله با این بیماری ها را بررسی کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه روز پنج شنبه دراین همایش ملی گفت: رسالت نظام سلامت ارتقای بهداشت عمومی و دیده بانی و نظارت و ترویج فرهنگ سلامت در جامعه اسلامی با همراهی مسئولان و سیاست گزاران این عرصه است.
علی جنتی افزود: جلوگیری از شیوع بیماری تب مالت به عنوان یکی از امراض واگیردار و مشترک بین دام و انسان در این شهرستان همت بیشتر مسئولان را در این زمینه می طلبد.
وی گفت: این شهرستان با توجه به اینکه از قطب های دامداری و محل کوچ عشایر در دامنه های سهند است، در سال های گذشته از شیوع تب مالت رنج برده و اکنون با پیشگیری های لازم و تدابیر بهداشتی و درمانی میزان ابتلا به این بیماری کاهش چشمگیری داشته است.
دبیر علمی همایش ملی زئونوزیز تب مالت گفت: این همایش با فراخوان مقالات در پایگاه های اطلاع رسانی، سایت ها و دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور و با دعوت از صاحب نظران بهداشتی و درمانی از سال پیش آغاز شده بود.
اصغر تنومند افزود: در این راستا 100 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد 9 مقاله به صورت سخنرانی شاخص، 16 مقاله به صورت سخنرانی عمومی مقالات و 60 اثر نیز در این همایش ملی به صورت پوستر استفاده شد.
فرماندار مراغه نیز در این همایش با تاکید بر لزوم مقابله با بیماری های واگیردار گفت: با توجه به شیوع بیماری تب مالت در این شهرستان اقدامات مناسبی در خصوص مقابله و پیشگیری از آن توسط مسئولان بهداشتی و درمانی شده است.
ظفر محمدی افزود: قرار داشتن مراغه در منطقه کوچ عشایر، وجود دام های سبک و سنگین در مناطق روستایی و نیز تبدیل شدن به قطب تولید لبنیات و محصولات دامی در منطقه این شهرستان را در صورت عدم پیشگری های لازم مستعد بیماری هایی چون تب مالت خواهد کرد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز گفت: این سازمان در سال گذشته تلاش های موثری در زمینه پیشگیری و مهار بیماری های مشترک انسان و دام داشته و کاهش 68 درصدی ابتلا به بیماری سل، کاهش 15 درصدی ابتلا به هاری و کاهش 10 برابری کانون های بیماری آبله نسبت به مدت مشابه گذشته در این راستا بوده است.
امیرحسین بهداد با اشاره به سه رویکرد سازمان دامپزشکی در مقابله و پیشگیری از بیماری های انسان و دام افزود: واکسیناسیون فراگیر دام های سبک و سنگین، آزمایش و امحای دام های مبتلا به این بیماری ها از طریق آزمایش های دقیق و فرهنگ سازی برای پیشگیری از محورهای مهم ماموریت این سازمان است.
وی اظهار کرد: در سال گذشته بیش از دو میلیون و 500 هزار دام سبک و سنگین در این استان واکسیناسیون شد که بر این اساس شاهد کاهش آمار ابتلا به تب مالت در پنج ماهه نخست سال جاری از یک هزار و 305 مورد به 363 مورد هستیم.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات بهداشتی در کشتارگاه ها خاطرنشان کرد: برای اولین بار در کشور و برای مقابله با ابتلا به بیماری تب مالت از طریق گوشت های آلوده، تمامی کشتارگاه های استان در سال گذشته به تونل های پیش سرد کننده مجهز شد.
رئیس بخش میکروب شناسی آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت نیز در این همایش گفت: بیماری تب مالت به عنوان بیماری واگیر از قدرت سرایت بالایی برخوردار بوده و مقابله و پیشگیری از آن نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب است.
محمد رهبر اظهار کرد: فرهنگ سازی، استفاده از تجهیزات مناسب، ترویج راه های پیشگیری در زمینه تولید و مصرف مواد خام دامی و لبنیات و واکسیناسیون به موقع و علمی موجب جلوگیری از ابتلا به این بیماری می شود.
همایش ملی زئونوزیز با محوریت تب مالت از امروز به مدت دو روز با حضور صاحب نظران بهداشتی و درمانی از سراسر کشور در دانشکده علوم پزشکی و بهداشتی و درمانی مراغه برگزار می شود.
در برگزاری این همایش ملی اداره کل سلامت و آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت، اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، دانشکده علوم پزشکی و مسئولان بهداشتی و درمانی این شهرستان همکاری دارند.
به گزارش ایرنا شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در فاصله 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی و دامنه های جنوبی سهند قرار دارد.
3072/518 / 1539
کد N1431238

وبگردی