آفتاب

مشاور اسد: شاهد گشایش در روابط ترکیه و سوریه هستیم/ به دیدار امروز کری و لاوروف در ژنو خوشبین نیستم

مشاور اسد: شاهد گشایش در روابط ترکیه و سوریه هستیم/ به دیدار امروز کری و لاوروف در ژنو خوشبین نیستم

تهران- ایرنا- مشاور سیاسی و اطلاع رسانی ریاست جمهوری سوریه با بیان اینکه که تصور نمی کند دیداری بین رجب طیب اردوغان و بشار اسد برگزار شود، درعین حال گفت: اوضاع به سوی گشایش در روابط دو طرف در حال حرکت است.

به نوشته پایگاه خبری روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم، خانم 'بثینه شعبان' مشاور سیاسی و اطلاع رسانی در ریاست جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه 'الفضائیه سوریه' در پاسخ به آنچه که درباره احتمال دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و بشار اسد همتای سوریه ای او در مسکو مطرح است، گفت: بسیاری از تحلیلگران آنچه را که به مذاقشان خوش می آید، می نویسند و هیچ موضوع الزام آوری برای آنها وجود ندارد اما من تصور نمی کنم این اتفاق بیفتد البته فضای کلی فضای باز سیاسی است.
وی افزود: اما همه چیز حساب و کتاب دارد به این معنا که آنچه، ترکیه علیه سوریه انجام داد و به حاکمیت سوریه تجاوز کرد و حمایت آن از گروه های تروریستی، بخشیده نمی شود. هیچ صحبتی با دولت سوریه درباره هیچ دیداری نشده است.
شعبان در خصوص توافق بین المللی برای بازگرداندن حلب به دولت سوریه مقابل آزادی عمل ترکیه در شمال سوریه و باز گذاشتن دست آن در این منطقه نیز گفت: سوریه، ایران و روسیه کشورهای اولیه ای هستند که برای آزادی، استقلال و حاکمیت سوریه تلاش می کنند و هیچ توافق محرمانه ای وجود ندارد. هماهنگی بین سوریه و روسیه هر روزه است و ما به همپیمانانمان اطمینان داریم.
شعبان درباره اجلاس گروه 20 در چین نیز تصریح کرد، اجلاس گروه20 اجلاسی مهم است و اهمیت قابل توجه آن به دلیل مضمون مسائل مطرح شده در این نشست است.
وی در ادامه افزود که جان کری وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روسش امروز در ژنو دیدار می کنند و من چندان به این دیدار خوشبین نیستم. این دیدار شاید باز هم نتیجه قابل ملاحظه ای نداشته باشد اما ما مسیر زیادی را طی کرده ایم و بهتر است امروز ملت و دولت سوریه همچنان به پایداری خود ادامه دهند.
مشاور بشار اسد تاکید کرد توافق روسیه و آمریکا در محور میدانی، تمرکز دارد و اگر پایداری ملت، ارتش سوریه، محور مقاومت، روسیه و دیگر شرکایمان نبود، آمریکا هیچ گامی به سمت روسیه برنمی داشت.
وی افزود: آمریکا به مواضع مطرح شده کمکی نمی کند و مواضع جدید به او تحمیل می شود. اوضاع سیاسی امروز به نفع دولت سوریه و راه حل سیاسی، تنها راهکار بحران است.
مشاور اطلاع رسانی رئیس جمهوری سوریه در خصوص شرایط موسسات این دولت در استان حسکه و بسته بودن آنها نیز گفت: گزارش ها در این باره شایعه است و دولت هیچ یک از موسساتش را در آنجا نبسته است.
وی تاکید کرد که هر طرح جدایی طلبانه ای در سوریه محکوم به شکست است. این طرح ها را فقط یک جناح از کردها مطرح می کنند در حالی تعداد زیادی از کردها مخالف طرح های تقسیم سوریه هستند.
به گزارش ایرنا، او در ادامه با رد اخبار مطرح شده از سوی رسانه ها درباره اینکه دولت سوریه در تلاش برای تغییر جمعیتی در برخی مناطق این کشور است، گفت: هیچ طرحی مبنی بر طرح تقسیم جمعیتی یا جغرافیایی مطر ح نیست و دولت اجازه آن را نمی دهد.
شعبان افزود: آنچه درباره داریا مطرح شده کذب و افترایی است که تنها به دشمنان سوریه خدمت می کند. ساکنان داریا به خانه هایشان بازمی گردند همانطور که اغلب ساکنان حمص به منازلشان بازگشتند.
خاورم**9366**1572
کد N1430649

وبگردی