آفتاب

چشم‌اندازی تازه برای علاقه‌مندان تئاتر

چشم‌اندازی تازه برای علاقه‌مندان تئاتر

مجتبی راعی: «تنفس در هوای تئاتر» که کار مشترکی است از علی‌اکبر علیزاده و رضا سرور یکی از مهم‌ترین آثاری است که در حوزه تئاتر منتشر شده است.

عليزاده و سرور مجموعه‌اي از مقالات بسيار مفيد و اساسي در زمينه تئاتر را گزينش و ترجمه كرده‌اند كه تحت‌عنوان تئاتر، نظريه و اجرا دسته‌بندي شده‌ است. تنفس در هواي تئاتر به اين پرسش پاسخ مي‌دهد كه وقتي مي‌گوييم تئاتر مدرن، آيا مقصود نمايشي است كه در آن هيچ نوع قاعده‌اي وجود ندارد يا اين نوع از نمايش قواعد خاص خود را دارد؟ كتاب به مباحثي مي‌پردازد كه به شدت نيازمند آن هستيم.

گاهي وقت‌ها تئاترهايي روي صحنه مي‌رود كه ادا و ادعاي مدرن بودن دارند: آثاري كه از نظر شكلي آشكار كلاسيك محسوب نمي‌شوند و در عين حال خوب هم نيستند. تئاترهايي كه از ديدنش حيرت مي‌كنيم. كتاب تنفس در هواي تئاتر به فهم اين موضوع كمك مي‌كند كه وقتي نمايشي كلاسيك نيست چگونه و با رعايت چه قواعدي مي‌تواند مدرن قلمداد شود و چه معيارهايي را بايد در موقع اجرا رعايت كند. براي هر مخاطب علاقه‌مندي كه مفهومي از كلاسيك و مدرن را در ذهن دارد، مطالعه اين كتاب سودمند است.

مقالات تنفس در هواي تئاتر توسط افراد شاخصي به نگارش درآمده؛ از منتقدان معتبر تا كارگردان‌هاي نامي و مطرح كه نگاهي همه‌جانبه به مفهوم نمايش را در بستري تئوريك طرح كرده‌اند. دركي كه به شما ابزارهاي لازم براي قضاوت كردن درباره تئاتر را ارائه مي‌دهد. يكي از مقالات جالب كتاب توسط منتقد سرشناس سوزان سانتاك نوشته شده كه در آن مطالعه «در انتظار گودو» در سارايوو در دستور كار قرار گرفته است. تنفس در هواي تئاتر چشم‌انداز تازه‌اي را مقابل مخاطب مي‌گستراند؛ چشم‌اندازي كه باعث مي‌شود به درك درست و دقيقي از مفهوم تئاتر مدرن برسيم.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد N1430401

وبگردی