آفتاب

ماجرای املاک؛ دستاویز تشکیل کمپین سیاسی

ماجرای املاک؛ دستاویز تشکیل کمپین سیاسی

«این اطمینان را می‌دهم که در موضوع تعاونی‌های مسکن حتما فساد و جرم وجود ندارد.» این نقل قول محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در یکی از جلسات نهاد زیرمجموعه خود است که در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده است.

شهردار تهران اين سخن را درباره ماجراي واگذاري املاك به كارمندان و كارگران شهرداري تهران مطرح كرده كه در هفته‌هاي اخير از سوي برخي جريان‌هاي سياسي بر آتش آن دميده مي‌شود. محمدباقر قاليباف با تاكيد بر اينكه اين اقدام يك كمپين سياسي است، يادآور شده: من به تمامی مسئولان قضایی و مسئولان ارشد کشور گفته‌ام، به هر حال همه داد و فریاد کردند که در حوزه تعاونی مسکن فساد انجام شده است.

ما گفتیم سمعا و طاعتا! نامه هم نوشتیم که همه دستگاه‌های نظارتی بیایند و ببینیم این فساد در کجاست.شهردار تهران در اين فيلم كوتاه يك‌بار ديگر بر نبود فساد در اين موضوع و تاكيد كرده و گفته؛ با همین قطعیت که می‌گوییم جرمی اتفاق نیفتاده، می‌گوییم یک کمپین سیاسی پشت این موضوع است و این کار را دقیق مدیریت می‌کنند و دغدغه آنها نیز دغدغه فساد نیست و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

  • سريال تحريف عليه مديريت شهري

رئيس شوراي اطلاع‌رساني شهرداري تهران نيز روز گذشته در گفت‌وگو با مهر جزئياتي از خانه‌دارشدن بيش از 14هزار نفر از كارگران و كارمندان شهرداري تهران در مناطق مختلف را تشريح كرد. مهدي ذاكري درخصوص موضوع واگذاری تسهیلات مسکن اظهار داشت: در موضوع ارائه تسهیلات مسکن در شهرداری تهران، صرفا چند برگ سوال از سوی یک کارشناس سازمان بازرسي مطرح شده و به دلیل اشتباهات و مخدوش‌بودن اطلاعات و اعداد و ارقام مربوط به این نامه و انتشار آن در رسانه‌ها و دغدغه و حساسیت افکار عمومی، وظیفه ماست در این موضوع شفاف‌سازی و از تشویش اذهان عمومی جلوگیری کنیم. به گفته رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران در متن این نامه اشتباهات زیادی وجود دارد که این اشتباهات از سوی برخی رسانه‌ها، از جهات مختلف تحریف شده و یک سریالی از گزارش‌های عجیب و غریب در فضای مجازی و تا حدودی در رسانه‌های رسمی علیه مدیریت شهری شکل گرفت.

ذاكري تصریح کرد: در این نامه همه تسهیلات مسکن سال‌های گذشته مورد سوال قرار گرفته اما با ارائه اعداد و ارقام مخدوش و برخی رسانه‌ها از این اعداد و ارقام اشتباه و کذب تحلیل و گزارش و تیترهای تخریبی منتشر کردند. البته برای ما قابل درک است که اهداف پشت پرده این موج‌سواری و سوء‌استفاده از این نامه مخدوش کارشناس چیست، این فرآیندی نیست که با این موضوع شروع شده باشد و قطعا به این موضوع هم ختم نمی شود.

رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران تاکید کرد: به دروغ عدد ۲۲۰۰ میلیارد تومان را برخي رسانه‌ها ساختند و بعد که متوجه شدند این عدد دروغ بوده، حاضر نشدند اصلاح کنند و اینجاست که رفتار سیاسی با این موضوع تایید می‌شود. حتی خود کارشناس نیز در این نامه عدد ۲۲۰۰ میلیارد تومان را تصریح می‌کند که مربوط به واگذاری زمین به تعاونی ها در طول سال‌های گذشته بوده است یعنی این عدد مربوط به استفاده بیش از ۲۷۶۳۸ نفر از کارکنان شهرداری تهران در بیش از ۱۱۴ تعاونی است، اما در اوج شیطنت برخی رسانه‌ها این عدد را به افراد خاص و فهرستی از اشخاص حقیقی نسبت دادند.

  • اشتباهات درباره اشخاص حقيقي

ذاکری افزود:‌ درباره اشخاص حقیقی هم اشتباهات عجیب کارشناس در رسانه‌ها به صورت اغراق‌آمیزی تکرار شد. نام بیش از ۳۰ نفر که اساسا هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده بودند، در رسانه‌ها مطرح شد که خانه‌های میلیاردی گرفته‌اند و کاملا دروغ بود. کسانی که در قالب تعاونی مسکن دریافت کرده بودند، طوری مطرح شد که انگار شهرداری به آنها خانه هبه و هدیه کرده است! برای کسانی که به صورت مشاعی در قالب تعاونی مسکن گرفته بودند، ردیف‌سازی شد، یعنی برای همه افراد زیرمجموعه تعاونی به‌صورت ردیف مستقل کل متراژ ارائه شده به تعاونی ذکر شد در حالی که هر يك از آنها سهم جزئی‌تر و مشخصی داشتند که ارزش معاملاتی آن را هم پرداخت کرده بودند.

رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران با اشاره به افتخارآمیز بودن عملکرد شهرداری تهران در ارائه تسهیلات مسکن گفت: حدود ۱۵ هزار نفر از کارکنان شهرداری تهران یا خانه‌دار شدند و یا موضوع مسکن آنها تعیین تکلیف شده است. این تسهیلات در قالب تعاونی در مناطق مختلف شهر تهران بوده است. به عنوان مثال در منطقه ۲۲، ۹۴۱۶ نفر، در منطقه ۵، ۳۳۹۷ نفر، در منطقه یک:‌ ۲۲۰۷ نفر، در منطقه ۲، ۱۵۵۳ نفرو در منطقه ۸، ۱۳۵۵ نفر از این طریق تسهیلات مسکن گرفته‌اند که از اقشار مختلف هستند. مثلا فقط به ۴۷۸۳ نفر از کارکنان شرکت واحد (اتوبوسرانی)‌ یا کمک هزینه مسکن اعطا‌‌شده یا در قالب تعاونی آپارتمان تحویل گرفته‌اند.

  • ٨٥تعاوني مسكن شهرداري زمين‌هاي خود را دريافت كرده‌اند

از سوي ديگر معاون توسعه منابع انساني شهرداري تهران هم با بيان اينكه شهرداري تهران داراي 114تعاوني مسكن است، گفت: تاكنون ٨٥تعاوني مسكن، زمين‌هاي خود را دريافت كرده‌اند. سيد جعفر تشكري هاشمي در ديدار با شهردار و كاركنان شهرداري منطقه ١٧، با بيان اينكه نگاهي گذرا به خيابان‌هاي منطقه ١٧، حاكي از زحمات شبانه‌روزي كاركنان شهرداري اين منطقه است، افزود:

خوشبختانه شهردار اين منطقه تيمي منسجم و جوان ايجاد كرده است و در واقع اين خصوصيت از برجستگي‌هاي اين منطقه به شمار مي‌آيد. وي ادامه داد: ما در شهري زندگي مي‌كنيم كه جمعيت روز آن، حدود ١٢ ميليون نفر است كه در شب به ٩ ميليون نفر كاهش مي‌يابد و همه شما با تلاشي ويژه و ارزشمند كه نشأت گرفته از روحيه جهادي است، نه‌تنها در اين منطقه بلكه در شهر، مديريت شهري را به بهترين شكل و با اتكا به روحيه جهادي در عمل اجرايي كرده‌ايد.

وي با اشاره به دستورات ويژه شهردار در روز كارمند، گفت: تبديل وضعيت‌ها، اقدامات رفاهي در كارهاي اساسي براي كاركنان و همچنين محور درمان، 3موضوع مهم مطرح شده توسط شهردار تهران بوده است كه تمام سعي خود را براي اجرايي كردن آن خواهيم كرد. معاون توسعه منابع انساني با اعلام اينكه شهرداري تهران، ١١٤ تعاوني مسكن دارد، خاطرنشان كرد:

در واقع اين موضوع معدل شهرداري تهران را بالا برده است، تا‌كنون ١٠٧ قطعه زمين شناسايي شده است و از اين ١١٤ تعاوني، تعداد ٨٥ تعاوني، زمين خود را تحويل گرفته‌اند و جا دارد از ستاد مسكن شهرداري تهران تشكر كنيم. وي با بيان اينكه همه دستگاه‌ها بايد تلاش كنند تا پرسنلشان دغدغه مسكن نداشته باشند، اذعان كرد: طبق فرمايشات امام‌(ره) نبايد اجازه دهيم تا پيشكسوتان خون و شهادت در پيچ و خم زندگي به فراموشي سپرده شوند.

  • فرياد دزد دزد

رئيس كميسيون نظارت شوراي شهر تهران با بيان اينكه رياست سازمان بازرسي كشور از آن جهت گزارش واگذاري املاك شهرداري تهران به افراد خاص را مخدوش مي‌نامد كه اين گزارش يك طرح پرسش اوليه بوده است نه گزارش قطعي، گفت: ما اعضاي شوراي شهر مدعي هستيم كه بايد با فساد، رانت‌خواري و ويژه‌خواري برخورد شود، اما نبايد به اسم مبارزه با رانت‌خواري، رانت‌خواران به حاشيه امن بروند و افرادي كه تقصير‌كار نيستند به صحنه بيايند. پرويز سروري با بيان اينكه اين جريان‌سازي‌ سياسي در يك اقدام اعتمادسوز و غيراخلاقي به سايت‌هاي خبري كشيده شد تا ذهنيت مردم منحرف شود و از همه بدتر اينكه آبروي يك عده افراد خاص لكه‌دار و مسئله‌دار شود، تصريح كرد: عده‌اي با گفتن دزد دزد، خودشان را از مهلكه فراري دادند؛ درحالي‌كه دزد اصلي كساني هستند كه خودشان فرياد دزد دزد سر داده‌اند.

کد N1430392

وبگردی