آفتاب
گزارش روز نهم جشنواره ی موسیقی جوان؛

نوازندگان سازهای زهی غربی در نهمین روز جشنواره ی جوان بر صحنه رفتند

نوازندگان سازهای زهی غربی در نهمین روز جشنواره ی جوان بر صحنه رفتند

تهران- ایرنا- نوازندگان سازهای ویلون (سبک کلاسیک)، ویولا و ویلونسل در نهمین روز از دهمین جشنواره ی ملّی موسیقی جوان در حضور داوران این جشنواره به اجرای موسیقی پرداختند.

به گزارش روز چهارشنبه ی گروه فرهنگی ایرنا، به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره ی ملّی موسیقی جوان، روز گذشته به بخش موسیقی کلاسیک غربی اختصاص داشت و با اجرای شرکت کنندگان این بخش در تالار رودکی برگزار شد. در این روز نوازندگان سازهای ویلون، ویولا و ویلونسل در حضور هیئت داوران هر بخش به روی صحنه رفتند.
ابراهیم لطفی، نوازنده ی ویلون در سبک موسیقی کلاسیک، استاد دانشگاه و بنیان گذار «گروه کوارتت زهی تهران»، درباره ی اجراها گفت: اکول نوازندگان (فیزیک نوازنده هنگام ساز زدن) خوب و اجراهایشان امیدوارکننده است به طوری که اجراها از سطح کیفی بالایی برخوردار بود. در واقع هرچه رده ی سنبی بالاتر می رود، اجراها نیز بهتر می شود و طبیعتاً افرادی که پارسال شرکت کرده بودند در مقایسه با امسال پیشرفت خوبی کرده اند.
این داور بخش ویلون و ویولا درباره ی رویکرد جشنواره ی جوان گفت: هدف جشنواره این است که موقعیتی را برای جوان ها فراهم کند تا خود را محک بزنند و بتوانند در یکی از بهترین تالار های کشور نوازندگی و اجرا را تجربه کنند.

** 10 دقیقه اجرا در جشنواره دردی را دوا نمی کند
سیاوش ظهیرالدینی، موسیقی دان و نوازنده ی ویلون و ویولا و دیگر داور این بخش، نیز با اشاره به بهتر شدن کیفیت نوازندگی جوانان، گفت: در این جشنواره استعدادهای خوبی کشف می شوند و حتی می توانند روزبه روز بهتر شوند، به شرطی که امکاناتی برای آینده ی آنان فراهم شود تا بتوانند هنرشان را عرضه کنند. به نظر من با سالی یک بار اینجا آمدن و 10 دقیقه اجرا، دردی از این جوان ها درمان نمی شود.
وی افزود: امیدوارم مسئولان فکری برای این بچه ها بکنند، به طوری که برنامه ی جداگانه یی برایشان در نظر بگیرند تا این همه زحمتی که می کشند، بیهوده نباشد که با این کار شاید آن موقع بتوان گفت این جشنواره برای جوان ها مؤثر بوده است.
ظهیرالدینی دباره ی تأثیر بخش خصوصی در پرورش و آموزش جوان ها گفت: من همیشه اعتقاد داشته ام هنرستان ها نقش چشمگیری در پرورش این جوان ها دارند، اما چند سالی است که فکر می کنم بخش خصوصی بهتر کار می کند. دلیلش شاید این باشد که معلم ها به دلایلی، کم تر جذب هنرستان ها می شوند و بیش تر به بخش خصوصی وارد می شوند.

**تأثیر مستقیم جشنواره ی موسیقی جوان بر آموزش موسیقی
کریم قربانی، نوازنده ی ویلونسل و داور این ساز در جشنواره، نیز درباره ی اجراها گفت: اجراها نسبت به پارسال پیشرفت چشمگیری داشته است؛ رپرتواری که امسال برای ساز ویلونسل انتخاب شده بود، در مقایسه با رپرتوار سال پیش، سنگین تر بود اما شرکت کننده ها از پس اجرا برآمدند .
وی ادامه داد: امروز آموزش این ساز در بخش آزاد هم خوب شده و هنرآموزانی که در مرکزهای آزاد کار می کنند، بهتر از قبل شده اند، که دلیلش می تواند همین جشنواره ها باشد.

** به یک تشکیلات قوی سازمان دهی شده در هنر کشور نیاز داریم
داوود جعفری امید، نوازنده و مدرس پیشکسوت ویلونسل و دیگر داور این ساز، نیز با اشاره به پیشرفت نوازندگان ویلونسل، گفت: درست است که اجراها بسیارخوب بودند، اما برخی از این شرکت کنندگان نقص هایی هم داشتند که می توان برای حل این نقص ها اقدام هایی، از جمله اختصاص بودجه و سطح رفاهی برای کل موسیقی و نیز دعوت از مدرسان سطح بالا انجام داد.
وی افزود: ما در همه ی رشته های هنری جوانان بااستعدادی داریم، منتها لزوم وجود یک تشکیلات سازمان دهی شده در هنر کشورمان به شدت احساس می شود. این امر علاوه بر موسیقی، در مورد نقاشی، تئاتر و سایر رشته ها هم صدق می کند و ما در همه ی هنرها به معلمان با استعداد نیاز داریم.
این نوازنده ی ویلونسل با اشاره به حمایت جوانان نوازنده گفت: به نظر من اعضای هیئت داوران می توانند برای برگزیدگان این جشنواره مسترکلاس برگزار کنند، اما همه ی آنان گرفتاری خاص خودشان را دارند و برگزاری کلاس های رایگان چندان برای شان مقدور نیست. خود من علی رغم فعالیت های اندکی که انجام می دهم، دیگر به صورت رسمی بازنشسته شده و آن توانایی سابق را ندارم، اما دیگران می توانند کمک بیش تری بکنند.
جعفری امید ادامه داد: البته در هر صورت چنین حمایت هایی به نسبت تعداد علاقه مندان به موسیقی، اندک است و برای آموزش به این علاقه مندان باید از معلم های زیادی با درجه ی سواد بالا دعوت شود تا بتوانند شاگردهای خودشان را خوب بپرورانند. ما تا جایی که توانسته ایم، شاگردهای خوبی را پرورانده ایم ولی این کفایت نمی کند و باید تشکیلات قوی تری به وجود آید.
وی در ادامه گفت: نوازنده ها باید کارشان را به همین شکل ادامه دهند، چون موسیقی برای خود یک دنیایی دارد و برای رسیدن به قله های آن، به شدت نیاز مبرم به تمرین و تلاش فراوان احساس می شود.
محسن تویسرکانی، نوازنده ی باسابقه ی ویلونسل و دیگر عضو هیئت داوران این جشنواره، نیز گفت: گروه سنّی ج در این دوره خوش درخشیدند اما فقط حضور مهم نیست بلکه باید برای این جوانان انگیزه ایجاد کرد.
دهمین دوره ی جشنواره ی موسیقی جوان از هفتم شهریور ماه آغاز شده و تا 24 این ماه ادامه خواهد داشت.
فراهنگ**3067**1823
کد N1429436

وبگردی