آفتاب

لائوس خواستار همکاری آ.سه.آن برای مقابله با چالش های پیچیده جهانی شد

لائوس خواستار همکاری آ.سه.آن برای مقابله با چالش های پیچیده جهانی شد

کوالالامپور – ایرنا – 'بونهانگ ووراچیت' رئیس جمهوری لائوس از اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به 'آ.سه.آن' در آیین گشایش اجلاس سران این اتحادیه و در میان چالش های جهانی از اعضا خواست با همکاری یکدیگر با این چالش ها مقابله کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری لائوس سه شنبه شب در آیین گشایش بیست و هشتمین و بیست و نهمین اجلاس سران آ.سه.آن به میزبانی 'وینتیان' پایتخت این کشور، چالش های امنیتی چند وجهی مانند تروریسم و افراط گرایی، بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوایی، بحران مهاجرت، قاچاق انسان، اختلافات ارضی و درگیری های مسلحانه را از چالش های جهان در حال حاضر عنوان کرد.
وی همچنین اشاره کرد که هم زمان، اقتصاد جهانی به تدریج در حال بهبود بوده، اما رشد اقتصادی آهسته و شکننده است.
به نوشته روز چهارشنبه تارنمای 'نیو استریت تایمز'، وی که کشورش ریاست سالانه آ.سه.آن را بر عهده دارد و برای سال 2017 میلادی باید آن را تحویل اندونزی دهد، گفت با توجه به چالش های جهانی نیاز است ما از نزدیک این تحولات را دنبال کنیم و در ادامه با ارتقاء همکاری درون آ.سه.آن و همکاری با جامعه بین المللی، از جمله شرکای گفتمانی آ.سه.آن و دیگر طرف های خارجی قادر به پاسخگویی و مقابله با این چالش ها باشیم.
'بونهانگ ووراچیت' گفت که آ.سه.آن باید همچنان پایبند به اصول این اتحادیه منطقه ای در ترویج ارتباط و افزایش مرکزیت آ.سه.آن در روابط با شرکای خارجی براساس راه این اتحادیه باشد و مطابق با خصوصیات و واقعیت منطقه جامعه آ.سه.آن به سمت پویایی، مردم گرایی و مردم محور حرکت کند.
در آیین گشایش اجلاس سران آ.سه.آن از آرم پنجاهمین سالگرد تاسیس این اتحادیه 10 عضوی شامل مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام، برونئی، لائوس، کامبوج و ویتنام رونمایی شد.
اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) سال 1967 در وزارت خارجه تایلند در بانکوک با حضور وزیران خارجه پنج کشور اندونزی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین و تایلند تاسیس شد.
این برای نخستین بار است که دو اجلاس سران آ.سه.آن در یک زمان برگزار می شود و سال های گذشته هر سال دو اجلاس با فاصله چند ماهه از یکدیگر برگزار می شد.
در لائوس قرار است نوزدهمین اجلاس سران آ.سه.آن و چین، نوزدهمین اجلاس سران آ.سه.آن و ژاپن، هیجدهمین اجلاس سران آ.سه.آن و کره جنوبی، نوزدهمین اجلاس سران آ.سه.آن به علاوه سه، نخستین اجلاس سران آ.سه.آن و استرالیا، هشتمین اجلاس سران آ.سه.آن و سازمان ملل متحد، چهاردهمین اجلاس سران آ.سه.آن و هند، چهارمین اجلاس سران آ.سه.آن و آمریکا و یازدهمین اجلاس سران شرق آسیا برگزار شود.
بیانیه ای نیز روز پنجشنبه در مورد بحث مهاجران و قاچاق منتشر خواهد شد.
این اعلامیه در حمایت آ.سه.آن از کنوانسیون علیه قاچاق انسان، به ویژه زنان و کودکان در طول اجلاس سال گذشته سران آ.سه.آن در کوالالامپور امضا شد.
در طول این نشست، رهبران آ.سه.آن بیانیه ای مشترکی در مورد مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای صادر می کنند. این بیانیه نشان دهنده تعهد آ.سه.آن برای حصول اطمینان از نتیجه گیری سریع مذاکرات اقتصادی جامعه است.
در نشست های رهبران آ.سه.آن و دیدارهای حاشیه ای همکاری در زمینه هایی از قبیل امنیت، اقتصاد، فرهنگ و تبادل دیدگاه در مورد مسائل مورد علاقه مشترک از جمله چالش های دریای جنوبی چین، افراطی گری، تروریسم و مسائل محیط زیست مورد بحث قرار می گیرد.
رهبران اتحادیه جنوب شرق آسیا که بیانیه کوالالامپور در مورد شکل گیری جامعه آ.سه.آن و آ.سه.آن 2025 را امضا کردند، در اجلاس سه روزه لائوس در مورد این جامعه نیز به بحث می پردازند تا راه های اجرایی کردن آن با توجه به اختلاف های اقتصادی درونی هموارتر شود.
آساق**1611
کد N1428547

وبگردی