آفتاب

تونس نگران بازگشت تروریست ها از لیبی است

تونس نگران بازگشت تروریست ها از لیبی است

تهران - ایرنا - وزیر دفاع تونس روز سه شنبه اعلام کرد که کشورهای شمال آفریقا باید برای جلوگیری از بازگشت تروریست های فراری داعش از شهر سرت لیبی به زادگاهشان، همکاری بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، «فرحات حرشانی» وزیر دفاع تونس در حاشیه نشست مقام های نظامی و دفاعی در پاریس به خبرنگاران گفت: خطر، واقعی است و عناصری که شهر سرت را ترک می کنند، راهی جنوب برای پیوستن به بوکوحرام می شوند، اما برخی نیز به طرف غرب می روند.
وی افزود: یک راهبرد منطقه ای وجود ندارد، کشورهای همسایه مساله امنیتی و نظامی را به طور روزمره مدیریت می کنند، اگرچه قوانینی در ارتباط با تروریسم برقرار است، اما باید ثابت شود که یک فرد جوان همچنان در صف تروریست ها می جنگد.
وی با اشاره به اینکه سطح همکاری بین المللی در حد مقابله با این خطر نیست، گفت: در موقعیت حساسی قرار داریم و خطر کل منطقه را تهدید می کند.
«ژان ایو لودریان» وزیر دفاع فرانسه نیز از لزوم مقابله با گسترش تروریسم به فراتر از مرزهای لیبی خبر داد و گفت: این عناصر تروریستی ناپدید نمی شوند، از این رو خطری جدید وجود دارد و همکاری واقعی بین همه کشورهای همسایه، ما را برای رویارویی با این تهدید توانمند می کند.
براساس این گزارش، نیروهای متحد دولت وفاق ملی لیبی از چند ماه پیش عملیات آزادسازی شهر سرت را آغاز کردند و در حال پیشروی به آخرین مناطق تحت کنترل تروریست ها در این شهر هستند.
اما تونس که تخمین زده می شود حدود چهار هزار شهروندش به گروه های تروریستی پیوسته باشند، اکنون نگران بازگشت شمار زیادی از این افراد به زادگاهشان است.
آزادی شهر سرت که سال گذشته به دست داعش افتاد، شکست سنگینی را به این گروه تروریستی وارد می کند.
داعش از زمان حمله به عراق و سوریه درصدد گسترش حوزه خلافت خودخوانده خود به فراتر از مرزهای این دو کشور بوده و این در حالی است که به تازگی با شکست های سنگینی مواجه شده است.
اشغال شهر سرت در سال گذشته این هراس را به دلها افکند که عناصر این گروه تروریستی از این شهر به عنوان سکوی پرشی برای انجام حملات خود به اروپا بهره گیرند.
عناصر افراطی و تندرو از هرج و مرج و ناآرامی در کشور نفت خیز لیبی پس از انقلاب سال 2011 بهره گرفتند تا شهر سرت را در ژوئن 2015 به اشغال خود درآورند.
خاورم**9109**1856
کد N1428139

وبگردی