آفتاب
در همایش انجمن صنفی کشاورزان لرستان مطرح شد؛

۸۰۰ هزارنفر عضو نظام صنفی کشاورزی هستند/اصلاح آئین‌نامه نظام صنفی

۸۰۰ هزارنفر عضو نظام صنفی کشاورزی هستند/اصلاح آئین‌نامه نظام صنفی

خرم آباد- مدیرکل دفتر امور تشکل های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: تاکنون حدود ۸۰۰ هزار نفر از کشاورزان عضو نظام صنفی کشاورزی شده و پروانه فعالیت دریافت کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا مسلمی ظهر سه شنبه در اولین همایش انجمن صنفی کشاورزان و در ۳۱ امین مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی لرستان که در سالن جهاد کشاورزی خرم آباد برگزار شد، به وجود چالش های جدی در حوزه کشاورزی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بخش کشاورزی ما مشکلات مختلفی دارد که بسیاری از آن ها قابل حل هستند البته برخی از این مشکلات داخلی و خودساخته بوده و به سیاست های دولت و سیاست های اقتصادی مربوط می شوند.

۹۰ درصد اعتبارات و امکانات کشور به سمت صنعت سوق داده می شود

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد اعتبارات، تسهیلات و امکانات کشور به سمت صنعت سوق داده می شود مشکلاتی در بخش کشاورزی ایجاد می شود، با وجود این مسائل نباید بگوییم مشکلات بخش کشاورزی به عوامل قهری و طبیعی برمی گردد.

مدیرکل دفتر امور تشکل های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور بر لزوم مشارکت مردم برای رفع مشکلات حوزه کشاورزی تاکید کرد و بیان داشت: کشورهایی مانند هند، چین و پاکستان مشکلات شبیه مشکلات ما در بخش کشاورزی داشتند اما توانستند با اتکا به راهبرد مشارکت مردم مشکلات را حل کنند.

مسلمی با اشاره به اینکه مشارکت در بخش کشاورزی با شعار و فعالیت چند روزه امکان پذیر نیست، افزود: مشارکت مردم در  بخش کشاورزی مستلزم ایجاد سازوکارهای نهادی است لذا در این بخش باید سازمان ها و نهادهای مشارکتی شکل بگیرد.

۹۵ درصد منابع و امکانات بخش کشاورزی در مالکیت بخش خصوصی است

وی گفت: فضای مشارکت کشاورزان در بخش کشاورزی افزایش یافته به طوری که در این بخش برای سازماندهی کشاورزان از  ۱۴ کانال حقوقی استفاده می شود و کشاورزان سازمان یافته شده اند.

 مدیرکل دفتر امور تشکل های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی بیش از ۹۵ درصد منابع و امکانات در مالکیت بخش خصوصی بوده و به صورت خرده مالکی و یا در قالب تشکل ها در حال بهره برداری است، تصریح کرد: کشاورزان این انتظار را دارند که از طریق این نهادها و انجمن های صنفی بتوانند در طراحی و اجرای سیاست های مربوط به افزایش تولید بخش کشاورزی نقش ایفا کنند.

مسلمی با اشاره به اینکه امروز بزرگترین تهدید در بخش کشاورزی فرار جوانان از این بخش است، بیان داشت: جوانان به دلیل مزیت های اجتماعی و اقتصادی، عدم تثبیت درآمد و ... در این حوزه کار نمی کنند لذا اگر به مقوله انسان و نیازهای آن در این بخش توجه نشود سیاست ها و راهبردهای مختلف در بخش کشاورزی ها عملا اجرایی نخواهد شد لذا جدی گرفتن نیازهای انسانی در این حوزه امری مهم است.

۸۰۰ هزار از کشاورزان عضو نظام صنفی کشاورزی شده اند

وی یکی از نیازهای انسانی در حوزه کشاورزی را احساس موثر بودن در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های این بخش دانست و گفت: امروز نظام صنفی به عنوان یکی از بازوی مهم نظام تصمیم گیری و برنامه ریزی بخش کشاورزی تلقی می شود و دولتمردان و قانون مدارن نیز به مشارکت سازمان یافته مردم توجه می کنند.

مدیرکل دفتر امور تشکل های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اشاره به اینکه از ۴۲۰ شهرستان کشور در ۴۱۶ شهرستان نظام صنفی کشاورزی تشکیل شده است، ادامه داد: تا کنون حدود ۸۰۰ هزار از کشاورزان عضو نظام صنفی کشاورزی شده و پروانه فعالیت دریافت کرده اند.

مسلمی از مدیران استان خواست نظام صنفی لرستان را حمایت کنند و افزود: بازنگری و اصلاح آیین نامه اجرایی نظام صنفی صورت گرفته است که این امر موجب شده ما در ذیل نظام شهرستان هفت نوع اتحادیه صنفی را ایجاد کنیم که پس از ایجاد اتحادیه نظام صنفی اتاق اصناف شهرستان شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه هنوز عضویت در نظام صنفی کشاورزی کشور مانند سایر اصناف اجباری نشده است، اضافه کرد: این احتمال وجود دارد که دولت بخواهد عضویت در نظام صنفی را اجباری کند تا بتواند در نهاده ها و منابع بخش کشاورزی مدیریت بهتری داشته باشد.

کد N1427824

وبگردی