آفتاب

هشدار چین به نمایندگان استقلال طلب مجلس هنگ کنگ

هشدار چین به نمایندگان استقلال طلب مجلس هنگ کنگ

پکن- ایرنا - در پی ورود شماری از نمایندگان استقلال طلب به مجلس قانونگذاری هنگ کنگ ، چین به این افراد هشدار داد که به هیچوجه در دوره نمایندگی خود نباید به دنبال استقلال این شهر باشند.

به گزارش ایرنا ، چین از زمانی که در سال 1997 میلادی، هنگ کنگ از استعمار انگلستان خارج شد و به حاکمیت این کشور بازگشت تاکنون تحت اصل چین واحد این منطقه را اداره کرده و به آن خودمختاری عالی اعطا کرده است.
با این حال برای اولین بار از آن زمان تاکنون در انتخابات عمومی مجلس قانگذاری هنگ کنگ که روز یکشنبه برگزار شد ، شماری از جوانان ضد چینی که طرفدار استقلال این منطقه از چین هستند توانستند به این مجلس که شورای قانونگذاری نیز نامیده می شود ، راه یابند.
امروز سه شنبه چین رسما هشدار داد که نمی تواند فعالیت های استقلال طلبانه در هنگ کنگ را که دارای خودمختاری عالی است تحمل کند و همچنان بر اجرای اصل چین واحد در این شهر که سومین مرکز مالی جهان به حساب می آید ، ادامه می دهد.
مجلس قانونگذاری هنگ کنگ از آن جهت ارگان مهمی است که مسوولیت بسیاری از قانونگذاری ها از جمله تدوین و تصویب بودجه این منطقه را برعهده دارد و جوانان نماینده تازه وارد به مجلس گفته اند که به دنبال دستیابی به خودمختاری بیشتری از چین هستند.
شماری از این افراد در جریان مصاحبه هایی در هنگ کنگ که نشریات این منطقه از جمله «ساوت چاینا» منتشر کرده اند می گویند از اینکه مورد اقبال عمومی قرار گرفته اند شگفت زده شده اند و به این پی برده اند که استقلال طلبان در هنگ کنگ در حال قدرت گرفتن هستند.
از سال 2014 میلادی درگیری هایی میان جنبش استقلال و طرفداران پکن بوجود آمد و همین موضوع این شهر در جنوب چین را در شرایطی پر تنش نگهداشت و این نخستین انتخابات مهم سراسری از آن زمان تاکنون است.
مجلس قانونگذاری هنگ کنگ 70 کرسی دارد که نزدیک به 40 کرسی آن را مردم در انتخابات تعیین می کنند و بخشی نیز مربوط به نمایندگان بخش های تجاری و بازرگانی و صنعتی است که به شیوه های دیگر منصوب می شوند.
از جریان استقلال طلب دستکم پنج نماینده توانسته اند کرسی مجلس را در هنگ کنگ کسب کنند و همه آنها از رهبران دانشجویی بودند که در ماه های گذشته بارها مسوولیت تظاهرات و اجتماعات ضد چینی در این منطقه را برعهده داشتند.
اداره امور هنگ کنگ در شورای دولتی چین امروز سه شنبه در بیانیه ای هشدار داد که استقلال طلبی را بر نمی تابد. افزون بر این چین تاکید کرده است از مجازات هایی که بر اساس قانون دولت هنگ کنگ علیه مخالفان در نظر می گیرد ، حمایت خواهد کرد.
این اداره تصریح کرده است که هر فعالیت استقلال طلبانه و غیرقانونی چه در داخل و چه در خارج از این مجلس با مجازات های جدی از سوی دولت هنگ کنگ روبرو خواهد شد که چین هم از آن تبعیت و پشتیبانی خواهد کرد.
با وجود برآیند استقلال طلبی که در مجلس شکل گرفته است انتظار می رود که همچنان نمایندگان طرفدار پکن در این شورای قانونگذاری حرف اول را بزنند و احتمالا 30 کرسی باقیمانده را نیز آنان تصاحب خواهند کرد.
آساق**231**1663**
کد N1427753

وبگردی